Is de ontzuiling slecht of goed voor Nederland?

Vroeger behoorde je tot een bepaalde 'zuil' van de samenleving. Je vond er gelijkdenkenden, maar ook een stukje veiligheid. Toch zorgde dit ook voor strijd.

Door de ontzuiling zijn de zuilen verdwenen. Het individu komt nu meer op de voorgrond en kan zich beter ontplooien. Toch lopen sommige mensen tegenwoordig 'meningloos' en 'eenzaam' door het leven.

Is de verzuiling slecht of goed geweest?

P.S. ontzuiling betekent hier niet ontkerking. Nuanceer je antwoord dus alsjeblieft en ga niet alleen in op geloofskwesties, of het wel of niet een bepaald geloof aanhangen.

verzuiling moet uiteraard ontzuiling zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al een beetje. De verzuiling leidde tot strijd. Maar nu de maatschappij meer geïndividualiseerd is, heeft dat ook zeker nadelen. Men bemoeit zich nauwelijks meer met elkaar. Het maakt niemand uit wat er op straat gebeurt, er is geen gezamenlijk verantwoordelijkheid meer. Iedereen is druk met zichzelf bezig en regelt slechts zijn eigen zaken. En zelfs al wil je af en toe wel ingrijpen, je durft ook niet meer goed omdat er vaak agressief gereageerd wordt.
Dus nee ontzuiling is niet goed voor Nederland, maar terug in de tijd kan ook niet meer. Hoe het wel op te lossen, kan ik je niet één twee, drie vertellen, maar dat er verbetering moet komen en dat we in sommige zaken meer verantwoordelijkheid moet nemen is wat mij betreft een feit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (5)

Door de hogere bevolkingsdichtheid en de nieuwe technologiën komt men meer en meer automatisch al in aanraking met allerlei 'verschillende zuilen'. In die zin is een ouderwetse zuil eigenlijk te 'oogklepperig' gebleken. Men springt tegenwoordig sneller van de ene naar de andere zuil. En men kan kiezen uit veel meer zuilen. 'T nadeel is dat populisten als Berlusconi en Wilders daardoor veel zieltjes winnen. Ook al zijn dat niet de beste zuilen die je kunt vinden. Ik klamp mij liever aan een groene, sociale zuil. Er is meer keuze - in die zin is ontzuiling goed geweest. Maar in de praktijk zie ik niet dat men de goede zuilen beetpakt. Mijn conclusie is eigenlijk: 't maakt niet zo veel uit. Nog goed, nog slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is heel goed, kost handenvol met geld... En het is nooit ergens goed voor geweest... Het is een geldverslinder... Het onderwijs werd daardoor onnodig duur...
Ontzuilen prima...
Er is onderwijs, daar hoeft geen signatuur aan toegevoegd te worden, dus dat losmaken is goed... Wel moet dat godsdienst in de les erbij gepakt worden, maar nooit vanuit een visie opgelegd meer les gaan geven...
Antidogmatiserend werkt dat en dat hebben we nodig heden ten dage...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geldverslindend en onnodig dat zeg ik... en stoppen ermee...
Ik vind het het goede zaak, want ik ben niet zo gecharmeerd van "kuddegedrag". De individuen van tegenwoordig zijn lid van een veelheid aan organisaties wat de onderlinge uitwisseling van ideeën ten goede komt. Het is van zuilen bekend dat deze een verzuilende werking hebben waarbinnen de mensen constant bevestiging vinden van hun "waarheid" door mede zuilers en daardoor hun waarheid als absoluut gaan beschouwen. Individuen die "tegen de stroom in" denken hebben nieuwe inzichten gebracht die later alom geaccepteerd werden. Verzuiling stopt ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was het wellicht veiliger, maar er werd ook meer van je verwacht je te conformeren aan het gedachtegoed van de zuil waartoe je behoorde. Als dat betekende dat je zaken wilde, die niet "des zuils" waren, dan kon je in het slechtste geval worden uitgestoten.
Tegenwoordig hebben we weliswaar minder vaste steunpilaren waarop we terug kunnen vallen, maar we kunnen de pilaren die er zijn, wel zelf uitkiezen.
Ik persoonlijk vind dit erg prettig. Ik zou dan ook niet terug willen naar de jaren vijftig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het idee dat er weer een verzuiling ontstaat door de opkomst van de Islam in Nederland.

Alleen is dat een taboe.

Toegevoegd op 03-06-2009 19:57:54
Ik vind verzuiling een slechte zaak.

We waren er bijna vanaf en nu door de opkomst van een extern geloof dreigen we terug te vallen tot ver voor de 50-tiger jaren, eeuwen ervoor. Je ziet de katholieke kerk ook weer steeds extremere taal uitslaan omdat de islam zich dit ook ongestraft kan veroorloven.

Niet echt een goede zaak voor een land, voor Europa, te noemen.