Waarom denken mensen dat vrouwen kunnen multi-tasken?

Uit diverse onderzoeken blijkt duidelijk dat dat nl niet zo is; Mannen en vrouwen leveren sneller, beter werk door taken afzonderlijk te doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (12)

Dat is ontstaan, omdat vrouwen werken, kinderen baren en opvoeden, koken en het huishouden doen. En vervolgens ook nog de kinderen wegbrengen naar muziekles en sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik even heel eerlijk zijn: ik hou ervan om trots te roepen dat ik aan het multitasken ben, terwijl ik weet dat het onzin is, want ik word er alleen maar chaotisch van. Wel zijn vrouwen zich bewuster van hun omgeving als ze bepaalde taken uitvoeren. Als je een man vraagt die met iets bezig is: " Lukt het?" komt er geen antwoord. "HEE! LUKT HET?" Tja dan hoort ie het ineens wel. Heel hinderlijk. Een vrouw doet zoiets niet zo snel, althans, dat is mijn ervaring. En ze hebben ook sneller door wat er allemaal moet gebeuren. Verjaardagsfeestjes draai ik met mijn man, maar het komt er op neer dat hij veel passiever is. Maar ja, hij is ook wat vermoeid omdat hij meer werkt dan ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk zijn vrouwen (en mannen) beter als ze taken afzonderlijk doen, maar vrouwen zijn doorgaans vaker bezig met het organiseren van de dagelijkse taken dan mannen. Zeker als het om een gezin met kinderen gaat.

Vrouwen denken sneller vooruit en overzien zaken beter dan mannen. Dat maakt het dat het lijkt alsof vrouwen beter kunnen multitasken, maar het is eigenlijk vanuit noodzaak dat ze dat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een riskant antwoord, maar ik vermoed dat het de waarheid is.

Mannen zijn lichamelijk sterker dan vrouwen, en hebben ook nog eens aantoonbaar een hoger IQ. (voor bronnen, check onder IQ man - vrouw, goeie vraag)
De echt meetbare dingen zijn mannen dus doorgaans beter in.
Gezien het zo lullig stond om de vrouwen met lege handen naar huis te sturen, vooral in tijden van emancipatie, kwamen ze met multitasken.

Ik denk echter dat dit multitask idee zelfs voortkomt vanuit het plaatje van een druk huishouden. Waar vrouwlief al stofzuigend de baby het flesje geeft terwijl ze de kat uit de gordijnen trekt. Niet al te vererend, dus.

Misschien moesten we inderdaad eens iets nieuws bedenken waar vrouwen daadwerkelijk beter in zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle mensen denken dit hoor. Meestal is het zelfs zo dat mannen denken dat vrouwen dit denken over zichzelf, terwijl de meeste vrouwen hier helemaal niet mee bezig zijn.

Eigenlijk doen we ook niet aan multitasken, maar aan switchtaken (zie link voor meer informatie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat ook gelezen maar houdt toch nog vast aan multi-tasking. ECHTER wel binnen grenzen.

Ik denk dat IEDEREEN maar één ding tegelijk kan doen dat ECHTE aandacht vraagt, dus én een vergadering leiden en een moeilijk rapport corrigeren tegelijk kan niemand.

Maar van die taken die af en toe aandacht vragen kun je prima tegelijk doen. Ik kijk altijd favorite tv series terwijl ik de was opvouw. Ik geef toe, wordt het even heel spannend, zit ik 5 minuten met hetzelfde t-shirt op schoot maar na een uurtje "bones" heb ik toch mooi die hele mand opgevouwen én dat programma gevolgd. En misschien heb ik het ooit geprobeerd maar ik heb het echt opgegeven dat de heer des huizes tijdens het sportjournaal ook even zijn sokken oprolt.
13 jaar geleden
Ach in de reclames wordt het genoemd dus is het zo. Volgens mijn is het onzin en kunnen vrouwen net als mannen goed functioneren en is hierin geen verschil. Misschien wel in de manier van aanpakken van zaken.
13 jaar geleden
Mensen denken dat vrouwen kunnen multi-tasken omdat dit zo is. Mannen concentreren zich over het algemeen op één ding tegelijk, terwijl vrouwen een 'brede blik' hebben. Ooit onderzocht en getheoretiseerd vanuit de oertijd, waar de man op jacht ging en zich moest concentreren op zijn ene, belangrijke taak: voedsel vinden en binnen brengen, en de vrouw op haar andere, belangrijke taak: kinderen in het oog houden, kruiden zoeken voor genezing, voedsel bereiden, en ondertussen de sociale samenhang in de groep in de gaten houden en onderhouden.
Die patronen zie je vandaag de dag nog terug, in eigentijdse vorm. Maar we zijn aan het leren van elkaar....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen vrouwen kunnen dat niet, ook mannen kunnen het niet. Je doet alle dingen afzonderlijk, maar in een sneller tempo en de kwaliteit van het gedane zal er ongetwijfeld onder lijden. Slechts al er werktuigelijke bezigheden worden verricht,zoals het roeren in een pan soep en een gesprek via de telefoon voeren, zal het resultaat redelijk zijn, maar zelfs dan loop je de kans,als het gesprek indringend wordt, de soep te laten aanbranden. Het is dan ook eigenlijk geen multi, maar switch tasken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat vrouwen meestal tientallen dingen tegelijk (moeten) doen, waar mannen zich in de regel meer op één ding tegelijk concentreren.
Uiteraard zijn lang niet alle vrouwen daar even goed in en kunnen ze zich ook goed concentreren op een enkelvoudige taak, en kunnen mannen als dat nodig is ook best twee of drie dingen tegelijk (of althans snel afwisselend, want dat is het in de regel). Hoewel ik persoonlijk wel de indruk heb dat mannen iets sneller het overzicht verliezen of details over het hoofd zien, maar dat kan ook een kwestie van ervaring zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een zin: mannen kunnen dat ook, alleen anders, vrouwen zijn net iets meer allrounder, gewoon omdat vrouwen kunnen luisteren/praten/commanderen/uitleggen/en ook nog ademen...een lange zin he!! haha...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weten ze niet alleen, het IS ook zo.
Tenminste, veel van hen. Ik ook, doe twee, drie dingen tegelijk. En ook goed, niet half. Want dat heeft geen zin. Moet je het weer over doen en dat kost meer tijd. Altijd druk bezig. Net zo goed als veel mannen dat ook kunnen.

Een aantal dingen tegelijk doen, dat leer je in ieder geval als moeder wel. Anders red je het niet op één dag om je huis en je tuin en je werk en je boodschappen en je kinderen, alles te regelen. Zoveel te doen altijd.

De mannen die ik ken, zijn bezige bijen. Maken af waar ze mee bezig zijn en beginnen dan aan het volgende. Ook niks mis mee.

En eigenlijk maakt het niet uit hoe iets heet, multitasken of gewoon bezig zijn, als het allemaal maar -op tijd- af komt.
Laat ieder het maar doen op de manier die bij hem/haar past. Dat is oké.