Mag een ziektekostenverzekering nieuwe deelnemers weigeren op grond van opleiding?

Ik hoor af en toe een radioreclame van een verzekering voor hoog opgeleiden. Nog afgezien daarvan, dat ik niet snap dat zij een aparte verzekering nodig zouden hebben, mág die verzekering wel zo'n criterium stellen? Zouden ze echt iemand met 'alleen' MBO (mogen) afwijzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet, omdat elke Nederlandse burger recht heeft op een ziektekostenverzekering, zonder verdere achtergronden zoals hoog of laag opgeleid.

De verzekeringmaatschappij moet iedere verzekerde tenminste een basispakket aanbieden, en iedere aanvraag daarvoor accepteren!

Voor hoog opgeleiden, is er inderdaad en 'vip' verzekering, maar daar betaal je ook meer voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een verzekeraar heeft diverse aanbiedingen tegen diverse prijzen. Ze mogen om een bepaalde doelgroep aan te trekken een aanbieding doen. Bijv. HBO of hoger opgeleiden betalen minder premie.

Het is alleen niet zo dat ze een MBO'er mogen weigeren, alleen die zal dan niet in aanmerking komen voor die bepaalde aanbieding.

Zo zijn er verzekeringen speciaal voor onderwijzend personeel. Of zelfs collectieve verzekeringen voor mensen die deelnemen aan de postcodeloterij.

Iedereen die niet voldoet aan die eisen kan dus niet deelnemen, maar kan wel een andere verzekering krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze helemaal niet gaan controleren of je nu werkelijk een HBO diploma hebt.
Het is hetzelfde als de vegetariërs-ziektekostenpolis. Dat ís niet eens na te gaan.
Het is gewoon een manier om klanten te werven, al die hogeropgeleiden trappen daar misschien wel in hopen ze. Ik denk dat als je bij Independer gaat kijken dat je ergens anders ook wel dezelfde (lagere) premie kan scoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De statistieken wijzen uit dat - gemiddeld - mensen met een hogere opleiding bewuster en gezonder leven en minder ziekten hebben, dus minder kosten voor de zkv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag geen enkele ziektekostenverzekering iemand voor de basisverzekering weigeren, wel voor een aanvullende verzekering, dus hoog of laag of niet opgeleid maakt niets uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ziektekostenverzekering mag absoluut geen nieuwe deelnemers weigeren op grond van opleiding. Dat gebeurd dan ook niet. Er kan wel een apart premium zijn voor hoog opgeleide. Dat is eigenlijk ook logisch. Want zo trekken ze meer hoogopgeleiden waardoor ze er meer aan verdienen (een hoogopgeleide leeft gemiddeld gezonder en minder gevaarlijk). Maar er mogen geen deelnemers geweigerd worden.