Wat doe je tegen een agressieve hond? En tegen zijn baas?

Ik liep op een stoep, toen deed iemand de deur open en er kwam een dobermann uit lopen, die mij zag en gelijk zeer dreigend richting mij gromde, als ik door zou lopen op die stoep zou ik vlak langs hem moeten, dus ik besloot maar een stukje om te lopen. Mijn tweede vraag is waarom laat de baas van die hond die hond zo los zodat hij mij kan bedreigen?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ter verduidelijking wil ik nog toevoegen dat de hond midden op de stoep ging staan, dus hij was niet meer in zijn eigen tuin, maar op de openbare weg (stoep).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas maar op,ervaring heeft me geleerd dat agressieve honden vaak ook agressieve baasjes hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof je niet, ik denk dat dit een aanpassing naar aanleiding van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan geloof je het niet. Ik deed de aanpassing omdat uit de reakties bleek dat het leek of de hond op zijn eigen territorium was, maar in dat geval was de vraag overbodig, de vraag was relevant omdat de hond midden op de openbare stoep ging staan, en dus op een agressieve wijze mij de weg belemmerde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval zou ik naar de politie gaan en daar aangeven dat je de man zelf niet kan benaderen en dat je het hem graag duidelijk wil maken dat je je bedreigt voelt zonder dat er problemen van komt.bv je telefoon nummer aan de politie geeft dat die meneer je kan bellen. Maar er moet in ieder geval iets gebeuren. want er zullen ook anderen mensen last van hebben. Meestal is er wel een wijkagent die je kan helpen dit soort problemen op te lossen…

Het beste antwoord

Direct antwoord op je 1e vraag: tegen een agressieve hond doe je niks.... dat is de verantwoording van de baas, die zijn hond niet in de hand heeft.
Het beste wat je kunt doen als je vermoed, dat de hond je wil aanvallen: stilstaan (en helemaal, niet bewegen) en de hond absoluut niet in de ogen kijken. Dat veroorzaakt namelijk nog meer agressie. En dan afwachten wat de baas doet: die moet de hond terughalen. Ga je weglopen, dan heb je de kans, dat de hond je alsnog pakt (hij ziet je dan namelijk als prooi).
Wat je in dit geval deed, omlopen, was kennelijk ook okee. Maar dat kan dus ook juist verkeerd zijn.
Antwoord op je 2e vraag, waarom die baas zijn hond los naar buiten laat gaan: geen flauw idee. Ik vind dat totaal verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet in de ogen kijken? JUIST WEL!!!!!!!!!!! Ten minste als je niet bang bent. Niet aankijken in een uiting van angst in de dierenwereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik absoluut niet met je eens..... ik heb het over het in de ogen kijken van een AGRESSIEVE hond, dus 1 die al totaal doorgeslagen is.
En je zegt iets heel belangrijks: "tenminste als je niet bang bent"..... de meeste mensen zijn bang voor een agressieve vreemde hond.... dan is het gewoon vragen om gepakt te worden als je het dier recht aankijkt.
In andere situaties ben ik met je eens, dat het recht aankijken en blijven kijken, op een goede manier (en dat is dan dus vaak het punt) het uiten van dominantie is naar de hond toe. Die zal dan weten, dat JIJ de baas bent en niet hij/zij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van wie heb jij dit? Het is namelijk absoluut niet waar. Dan had ik hier hier niet kunnen schrijvenen was mijn vader ook al jaren heen geweest. Juist aggressive honden kijk ik altijd kaarsrecht aan. MAAR: als je bang bent moet je dat NIET doen. Tenzij je die angst heel goed kan verbergen. Maar een hond vind wegkijken een uiting van angst, het zoeken naar een vluchtweg. Een hond gebruikt overigens zijn reuk om te bepalen of jij bant bent, niet zijn zicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenaardige vraag....van wie heb JIJ dit dan???? Je bent erg stellig in je antwoorden: niets is ooit 100% ABSOLUUT niet of wel waar.... je kunt je mening hebben, en da's uiteraard okee, maar een ander kan een andere mening hebben, die net zo okee kan zijn. Ik schreef dus, dat de meeste mensen bang zijn voor een onbekende agressieve of agressief ogende hond.
En dan, inderdaad, moet je ze NIET recht aankijken. En dat staat er ook in al mijn antwoorden. Je herhaalt dus!
Kortom, daar zijn we het over eens. Ook met je eens, dat een GOEIE hond zijn reuk gebruikt om wat dan ook te bepalen. Maar niet alle honden zijn goeie honden, waarmee ik bedoel, dat er zeer veel zwaar gefrustreerde honden rondlopen (verpest door de eigenaren, meestal door onwetendheid).
De niet kenner (en dat zijn de meeste mensen) kan dat niet zien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van wie ik dit heb: jarenlange eigen ervaring, fokkers, politie mensen, mensen die in kennels werken, de dierenarts, dus mensen die dagelijks met honden om gaan. Ik heb reeds twee keer uitgelegd waarom je ook een agressieve hond recht aan moet kijken, ik leg het geen derde keer uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hebben we onze ervaring dus vanuit dezelfde soort bronnen.
Je laatste opmerking vind ik denigrerend, maar het is me prima, ik heb geen uitleg nodig.
Wat ik belangrijk vind is, dat mensen die dit lezen en bang zijn voor honden begrijpen, waarom ze een agressieve hond vanuit mijn idee niet recht aan moeten kijken.
Als me dat lukt, ben ik helemaal tevreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit als beste antwoord gekozen omdat er duidelijke tips worden gegeven hoe men in zo'n geval het beste kan handelen.

Andere antwoorden (5)

Je reactie om door te lopen is de beste, tegen zijn baas kan je op 'vriendelijk' toon zeggen dat hij de volgende keer beter zijn hond aan de lijn uit kan laten, om misverstanden en ongelukken te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hond bewaakt zijn territorium. Hij heeft zijn werk goed gedaan. Ik vind dit niet zo zeer agressief gedrag. Dat zou het pas zijn geweest als je je metteen aan had gevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou de eigenaar eropaan moeten spreken, dat als hij zijn hond buiten laat deze niet mensen aan moet vallen..
indien er een afscheiding is voor zijn deur door een poortje is nog tot daaraan toe..
heeft de eigenaar geen oren, en je merkt dat hij het steeds met opzet doet, mag je er een aangifte tegen doen...
het is niet de bedoelingdat jij op de openbare weg dus ook stoep, moet gaan omlopen omdat hij een wildhappend geval heeft...
overigens is het niet de schuld van die hond,, maar de eigenaar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft hem niet aangevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee gelukkig niet..
maar als eenmaal zo'n beest niet gecorrigeerd word, zal t niet zolang duren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo wat een vooroordeel wordt hier even eruit geklapt zeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voorkomen is beter dan genezen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zal je wettelijk alle honden moeten verbieden.
Is dit allemaal wel zo, of speelt dit zich af in jou fantasie omdat je bang bent voor grote honden en Dobers in het bijzonder?

Dobermans zijn geen allemans vriendjes maar zeker niet slecht. Je kan ze vals maken, maar dat kan met een poedel ook wel.

Die baas kan per puur toeval wel de deur open hebben gedaan. Waarschijnlijk omdat de hond er uit wilde. Dat is niet verboden en daar is niets mis mee.

Om jou vraag te beantwoorden wat je kan doen, nou helemaal niets. Zolang die hond niet van het erf komt mag hij zich helemaal kapot blaffen tegen jou.

Maar dit is niet wat jij wil horen, jij wil horen hoe je aangiftes kan doen en hoe de hond ter plaatse kan worden afgeschoten en de baas in de gevangenis verdwijnt.

Ik krijg sterk de indruk dat als die Doberman een boos poedeltje of ander schattig klein hondje was geweest dat deze vraag hier niet had gestaan.

Wees dus eerst eerlijk voor jezelf, wat is daar ECHT gebeurd? En ben jij bang voor grote honden? Dat is ook het eerste wat de politie aan jou gaat vragen.

Ik baseer dit antwoord op het feit dat ik mijn hele leven honden heb gehad waaronder Doberman Pincers die bij legale fokkers vandaan kwamen via de DVIN. Ik ken mijn pappenheimers dus en op die ervaring lijkt mij dit een vraag van iemand die gewoon bang is voor grote honden en die angst uit in agressief juridisch optreden tegen de eigenaar inplaats van het gewoon toe te geven. Er is hier helemaal niets gebeurd zoals jij het beschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut niet bang zijn want dat merken honden:

Je kan gewoon aanbellen en het baasje van de hond aangeven dat je je bedreigt voelt door die hond. of ie daar rekening mee wilt houden. Gebeurt het dan nog een keer bel je de politie en geef je het daar aan...

Maar ik zou me niet laten leiden door angst en gewoon aanbellen en aangeven. Gewoon zomaar de politie bellen zou ii niet doen,eerst proberen zonder de politie te regelen. Als die man er niet naar luistert en zich niks aantrekt loop je gewoon weer weg,kan je niks gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat je dan het beste met de baas van de hond kunt praten, alleen dat is een beetje lastig als de baas nog binnen is en als de hond je op de stoep al duidelijk maakt dat je niet gewenst bent, hoe zal de hond dan reageren als je zijn tuin, zijn territorium, inloopt om aan te gaan bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval zou ik naar de politie gaan en daar aangeven dat je de man zelf niet kan benaderen en dat je het hem graag duidelijk wil maken dat je je bedreigt voelt zonder dat er problemen van komt.bv je telefoon nummer aan de politie geeft dat die meneer je kan bellen. Maar er moet in ieder geval iets gebeuren. want er zullen ook anderen mensen last van hebben. Meestal is er wel een wijkagent die je kan helpen dit soort problemen op te lossen...