Ik heb het gevoel dat de rechterlijke macht veel te lage straffen geeft. Dit heeft een aanzuigend effect op criminelen..... Herkenbaar ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (9)

Dit heeft 2 redenen.
1 Omdat men hier niet gelooft dat langgestraften hier iets van leren.
2 De politiek moet de wetten hierop aanpassen.
Zolang dit niet gebeurd is Nederland een paradijs voor criminelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is of langere / zwaardere straffen ook echt effectiever zijn. Als je kijkt naar Amerika waar ze strenger zijn heerst toch veel meer criminaliteit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, in nederland wordt 75% van de mensen met een vrijheidsstraf later voor de 2e keer opgepakt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben in principe sowieso tegen straffen. Stel voor ik ben een misdadiger.. Wie zijn zij om mijn straffen te bepalen? Wij zijn allemaal mensen. Niemand is meer dan een ander.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, inderdaad herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Kbelg
Er heerst in Amerika nummeriek wel meer criminaliteit,lgisch er onen ook meer mensen, maar Nederland staat procentueel wel bovenaan.
Voor de rest is het inderdaad te lage straffen. Misschien niet voor alle delicten maar als je ziet wat iemand krijgt die bv een buschauffeur overvalt dan heeft dat geen afschrikkend effect.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alsof je alleen maar crimineel bent als je lage straffen krijgt. Misschien komt de straf niet snel genoeg, dat je eerst een paar maanden geen straf hebt zegmaar.
Het is toch zielig als je denkt: 'Daar staat een lage straf op, dus dan pleeg ik geen moord, maar dan beroof ik een bank'. Criminelen hebben ook een motief, en dat motief valt denk ik niet samen met 'daar staat een lage straf op'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de strafmaat maar erg weinig invloed heeft op criminelen. De pakkans is veel belangrijker. Voor het plegen van een misdrijf maken de maar weinig criminelen een afweging hoeveel maanden of jaren cel dit zal opleveren, maar iedereen vraagt zich af hoe grot de kans is dat je gepakt wordt! Neemt niet weg dat het voor de slachtoffers meer bevredigend is als er een lange straf volgt. Maar wij betalen er wel met z'n allen voor!