Waar ligt de grens tussen vrijgevigheid en uitsloverij?

Wanneer is men zo vrijgevig dat hij/zij als uitslover bestempeld wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Vrijgevigheid heeft niets te maken met uitsloverij, als jij iets heel behoorlijk weggeeft zou een ander kunnen denken dat je een uitslover bent. Je zou dat niet zo willen horen. Vrijgevigheid is tegenwoordig nog ver te zoeken, want gewoon menselijk willen delen gebeurd al weinig. Je vrijgevigheid bijvoorbeeld aan een goed doel doe jij om dat je daar de noodzaak van in ziet. Je zou misschien boos worden als dan iemand zegt dat je een uitslover bent. Het woord uitslover heeft niets van doen met vrijgevigheid. Het woord uitslover zei vroeger iets van de hardwerkende persoon die verder ging dan sloven. Tegenwoordig heeft een uitslover een negatief beeld. Om dat beeld draait het woord. Het zegt iets dat opvalt omdat het anders is dan dat jij doet. Het krijgt een waardeoordeel die eigenlijk niet nodig is. Mischien sloof die persoon zich uit om erbij te horen of omdat hij denkt dan serieus te worden genomen. En geloof me zou iemand net zo`n uitslover willen zijn dan als diegen die vrijgevig is. Als iemand iets geeft dan doet hij dat op overwogen gronden zijn gevigheid is vrij dus de ander heeft daar niets aantoe tevoegen. Vrijgevigheid of uitslover heeft een waardeoordeel in zich. Ik ben zo vrij om te zeggen; Gewoon delen dat is mooi !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Uitsloverij is geen vrijgevigheid, het heeft niets met elkaar te maken...

Vrijgevigheid is onthechtheid aan materie en dat kenmerkt zich door het weggeven van goederen...

Uitsloverij is jezelf moe maken via nutteloze dadendrang...

Zie jij enige overeenkomst, ik niet...

Toegevoegd op 16-06-2009 14:00:51
En dat wat elkaar niet raakt heeft geen grens...

Nederland en Griekenland delen geen grens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de ruchtbaarheid die je er aan geeft.
De laatste keer dat ik een goededoelenshow zag (ik denk met de Tsunami) ging het ABSOLUUT niet meer over de ramp, maar over wie het meeste geld gaf. Wie het meest gaf kwam met de grootste letters op teevee. Werkelijk om te kótsen ; niet alleen op teevee, maar zelfs op het schoolplein moest ik horen wie hoeveel gegeven had. Smerig gewoon.

Wie geeft wat hij heeft is waard dat hij leeft, maar als je het aan de grote klok gaat hangen, zit je gewoon ordinair reclame voor je eigen 'goedheid' te maken. Uitslovers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gesproken marleen, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar sluit ik me graag bij aan +1
Ik dacht dat met een uitslover iemand bedoeld werd die dingen deed om er later beter van te worden: promotie krijgen, een erfenis in de wacht slepen enz.
Als iemand zich uitslooft voor een goed doel zonder er zelf beter van te worden, zie ik daar geen kwaad in.Hoe meer ze geven, hoe beter!