Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ontstaat een "stopwoord", waarom heet het zo, waarom gebruikt in no-time half Nederland het en hoe leren we een dergelijk woord weer af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij ontstaan ze doordat iemand in een bepaalde situatie een enkel woord zegt wat totaal niets met het onderwerp te maken heeft. Dat haalt vaak de angel uit een pijnlijk onderwerp. Omstanders lachen erom en je gaat relativeren.
De omstanders nemen het woord over en het breid zich als een olievlek uit.
Totdat een ander weer een 'stopwoord'verzint of het bestaande stopwoord wordt ingehaald door de actualiteit, en we hebben een nieuw stopwoord!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is een 'leuk' woord op te zeggen. Werkt aanstekelijk en voordat je het weet roept iedereen "lol".
Het zijn vaak 'catchy' woorden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal is het een woord dat in 1e instantie door 1 persoon gebezigd wordt. Anderen horen het ,vinden het een leuk woord en gebruiken het ook.daardoor ontstaat zeg maar een soort kettigreactie.Ik geef aan de minduimpjes de benaming verstuikt duinpje en als anderen dat leuk vinden is er weer een stopwoord ontstaan,zij het dan alleen onder de GVers!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg vaak: "nee ok, maarja goed kijk" als inleiding op van alles. of ik het echt fijn vind weet ik eigenlijk niet, maar ik gebuikt het als buffer om nog even na te denken terwijl ik een antwoord geef, dus dat stopwoord (zinnetje) kan dan ook wel is ruim 10 seconden duren.

stopwoordjes geven je volgens mij het idee dat je een soort gratis gadget aan de hand heb gekregen. ik zei een hele tijd dat is niet "de issue". buiten dat ik het wel lekker intressant vond klinken merkte ik dat ik het wel heel vaak gebruikte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als bij het synoniem stoplap, duidt het "stoppen" hier niet op "ophouden", maar op "opvullen".
O.a. het opvullen van pauzes die de tijd geven om na te denken, het bieden van houvast voor de spreker, en in het algemeen vormt een stopwoord de gelegenheid om de betekenisdichtheid van een taaluiting te "verdunnen".
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding