Omdat het merendeel van de mensen graag achter iemand aanhobbelt die zegt wat er moet gebeuren.
Zodra dat gebeurt is er al sprake van twee niveaus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is altijd wel iemand die zichzelf beter vind dan iemand anders (meer geld, meer macht, hogere opleiding, beter beroep)
dus als je een klasseloze maatschappij wil toepassen moet iedereen precies hetzelfde zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er geen één land bestaat waarbij alle inwoners even rijk zijn, even slim zijn, even knap zijn, even dik zijn, enz..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, er zijn stammen in Zuid-Amerika die geheel klasseloos zijn. Geen stamleider. Iedereen zoekt iets voor zichzelf, ook eten. Veel kinderen overleven dat niet, want die hebben minder ervaring met jagen en verzamelen en dergelijke. Dan is dat op grote schaal dus nog gevaarlijker. Maar als je dan ook nog over de moderne maatschappij gaat praten, dan zou het gewoon uitlopen op chaos. Je mag geen prijzen instellen, geen geld vragen voor dingen, niemand krijgt voorrang of macht. Je hebt geen leider die je kan volgen, geen voorbeelden die je na kan doen (denk aan die stammen). Als jij gelijk je moeder bent, waarom zou zij dan nog voor jou zorgen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Je mag wel prijzen instellen, maar als je een winkeltje begint, heeft degene die als eerste is voorrang, en dus meer macht (die kan bijvoorbeeld bepalen hoelang degenen achter hem moeten wachten om aan de beurt te komen, door gewoon lang te blijven staan). Dan heb je dus al de klasses 'mensen die er vroeg bij zijn' en 'mensen die er laat bij zijn'. Dat maakt het maken van een klasseloze maatschappij nog ingewikkelder.