Waarom gebruiken mensen 'Jezus' als stopwoord?

Buiten dat het aangeleerd is, waarom juist: 'Jezus'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is ooit iemand mee begonnen, geen idee waarom. En anderen hebben dat overgenomen. Misschien omdat er (heftig) op gereageerd werd vanuit de omgeving omdat voor velen Jezus een heilige Naam is? Dan is het juist extra interessant en daarna wordt het een gewoonte die van generatie op generatie over gaat. Vloeken is inderdaad aangeleerd. Er zijn nog veel meer stop- scheldwoorden. Kinderen leren dat al jong van hun ouders of hun omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, was een antwoord...verkeerde knop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof is ook aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jezus christus klinkt nog beter ....en als ik in de stemming ben nog een god allemachtig erachter aan.

Het beste antwoord

Omdat ze denken dat Jezus een krachtig woord is ipv de naam van de zoon van God. Dit soort, weinig creatieve, mensen heeft weinig inlevingsvermogen. Want anders zouden ze weten dat ze God vervloeken en daarmee zichzelf.

Snel mee op houden dus, en een origineler kracht woord bedenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het voor iedereen gelovig of niet, zo lekker wegbekt.
Katholieken willen Maria er ook nog wel eens bijhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat bij frustratie juist de meest getaboeëerde kreten zo ontzettend opluchtend kunnen zijn. En als je van jongs af aan leert dat een woord heilig en/of taboe is, zal juist dat de voorkeur krijgen bij dit soort van uitingen.

In de landen waar bijvoorbeeld traditioneel ontzettend veel liefde voor de moeders is, zijn beledigingen over iemands moeder gebruikelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfde verklaring geldt voor het gebruik van Bargoense kreten voor geslachtsdelen als scheld-/frustratiewoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet heerlijk hoe je soms met een simpele observatie zoveel ineens kunt uitleggen?
Daar is ooit iemand mee begonnen, geen idee waarom. En anderen hebben dat overgenomen. Misschien omdat er (heftig) op gereageerd werd vanuit de omgeving omdat voor velen Jezus een heilige Naam is? Dan is het juist extra interessant en daarna wordt het een gewoonte die van generatie op generatie over gaat. Vloeken is inderdaad aangeleerd. Er zijn nog veel meer stop- scheldwoorden. Kinderen leren dat al jong van hun ouders of hun omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof is ook aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was toch niet de vraag? Het ging over vloeken.
Ik plak er ook wel eens een Jezus achteraan, vooral bij
frustratie e.d. Het lijkt dan alsof hij ook een deel van de schuld krijgt, Als het echt misloopt sleur ik ook zijn vader erbij. Als ze ons geschapen hebben zijn ze ook mede oorzaak van onze problemen, Maar ik geef toe, de schuld op een ander schuiven is makkelijk.