Wie heeft de maanden en dagen uitgevonden? en besloot om ze de namen te geven die we gebruiken. vb: januari februari... maandag dinsdag....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

De romeinen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste maanden zijn vernoemd naar historische figuren(denk maar aan juli en augustus: julius en august caesar.)

De dagen van de week hebben we te danken aan verschillende culturen(natuurlijk zijn er veel vrschillende talen waardoor alles er niet even logisch uitziet):

-Zondag: dag van de zon
-Maandag: dag van de maan
-Dinsdag: Genoemd naar de germaanse god tiw (tiwdag)
-Woensdag: Van wodan(germaanse oppergod)
-Donderdag: Gewijd aan de god van de donder; Donar
-Vrijdag: Is voor de Germanen de dag gewijd aan Freia(voor de romeinen Venus)
Zaterdag: Is gewijd aan Saturnus.

Toegevoegd na 13 minuten:
Oeps, namen van maanden vergeten:

-Januari: vernoemd naar Janus, god van de doorgangen, god van het begin(vandaar de eerste maand). Janus wordt vaak afgebeeld met twee gezichten, een kijkt naar voren, en een naar achter(misschien als vooruitzicht naar het komende jaar en terugblik op afgelopen jaar?)dit was de 11e maand van de oude romeinse kalender
-Februari: dit was de laatste maand van de oude romeinse kalender, de 'maand van het reinigingsfeest' februare is in het latijn 'reinigen'.
-Maart: Naar Mars, god van oorlog, omdat in het voorjaar de strijd die in de winter stil lag weer kon beginnen
-April: (niet zeker) naar aphrodite, godin van de liefde.
-Mei: (romeins:Naar Maia, godin van de groei.
-Juni: Naar juno, beschermgodin van de vrouw, huwelijk en geboorte.
-Juli: Julius ceasar vernoemde zijn geboortemaand naam hemzelf, deze maand heette eerst 'quintilis' wat vijfde betekend, dit was namenlijk vroeger de 5e maand van het jaar(romeinse kalende) dat in maart begon.
-Augustus: Naar keizer Augustus, hier is ons woord 'oogst' ook weer van afgeleid.
-September: Van Septem(dit betekend zeven) omdat het oorspronkelijk de 7e maand van het jaar was.
-Oktober: van 'okto' wat 8 betekend.
-November: 'novem' = 9
-December: 'Decem' = 10

Ik hoop dat je hier wat aan hebt