Wat is de verantwoordelijkheid van de mens in de maatschappij ?

een zin waar ik een opstel moet over schrijven, alle info is welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De maatsschappij, dat ben jij. En zo is het. Veel zaken worden voor je geregeld, zeker in Nederland. Je hebt het over het algemeen niet slecht. Je kunt een uitkering krijgen als je geen baan hebt, om maar een voorbeeld noemen. Echter je zult zelf je steentje moeten bijdragen, althans, dat vind ik. Dat gaat met kleine dingen, bijv. mensen in je omgeving helpen. Maar kijk naar deze site, ook hiermee help je andere mensen, door simpelweg antwoorden te geven op vragen.

Je opstel zou kunnen gaan over de eigen verantwoordelijkheid versus die van de overheid. Wanneer is het goed dat de mens zelf dingen regelt en zich niet in alles laat reguleren en controleren?

Ik zou zeggen, succes ermee, met alle antwoorden moet dan nu vast wel lukken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bestaat er wel een maatschappij, en zoja, wat versta je hieronder?

Oscar Wilde Quote:
“Society exists only as a mental concept; in the real world there are only individuals.”

De verantwoordelijkheid voor de maatschappij ligt bij de overheid. Zij zijn het wie de regels en wetten maken, en toezien of deze nageleefd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn verantwoordelijkheid loopt van A naar B... A is dat wat er van hem verlangd wordt te voldoen en B is dat wat hem verboden is te laten... Zolang hij binnen A en B blijft is hij zogenaamd verantwoordelijk en als hij buiten A en B durft te gaan dan wordt hij door C aangepakt... C is de maatschappij, waaronder vriend, vader, moeder, kind, politie, werkgever/werknemer, huisbaas, winkelier, belasting, buurman, voetbalfan en alle rest die ik vergeten ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag niet aan de overheid wat zij kan doen voor jou. Vraag jezelf wat jij kan bijdragen aan de maatschappij. (vrij vertaald naar de beroemde quote van JFK) Als we ons normen en waarden op elkaar afstemmen , krijg je een harmonieuse maatschappij. Dat vraagt veel dialoog en communicatie op een continue manier.De maatschappij verandert elke dag , langzaam maar zeker. Nieuwe regels duiken op , andere verdwijnen. De overheid speelt hier een rol van moderator.

Toegevoegd op 28-05-2009 19:34:13
En nu zelf ook aan je opstel wat werken aub....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verantwoordelijkheid van de mens is om zich te vermenigvuldigen op aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou bij veel mensen hoop je juist dat ze dat niet doen, of ben ik nu negatief ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, de uitzondering bevestigd de regel.