Nu er steeds meer Moslims in Nederland wonen zou het dan niet logisch zijn dat wij ook vrije dagen zouden hebben op de Islamitische feestdagen?

In diverse landen op de wereld hebben mensen vrije dagen wanneer een grote groep inwoners een religieuze feestdag heeft of nieuwjaar viert.
Om elkaar beter te accepteren zou dit toch meer ingeburgerd moeten worden. Zo leer je elkaar meer waarderen en accepteren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu er steeds meer atheisten in Nederland zijn, stel ik voor al die reli-feestjes maar af te schaffen en wat extra vrij invulbare vrije dagen beschikbaar te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens stippel, gelukkig werk ik in de zorg en als ik met feestdag werk, krijg ik er gewoon een vrije dag voor terug.

Het beste antwoord

Ik denk dat de meeste christenen het niet erg leuk zullen vinden als er aan 'hun' feestdagen getornd zal worden, wat natuurlijk noodzakelijk is. Meer nationale feestdagen zal de regering niet door gaan voeren. Daarom moet er in de huidige vrije dagen geschrapt gaan worden.
Als je echter logisch nadenkt kan je best al die 'tweede' feestdagen schrappen. Die hebben echt niks met de christelijke traditie te maken! Als je die nu vervangt door de belangrijkste islamitische feestdagen, is er voor ieder wat wils :D
En trouwens, ook de PVV'ers zullen in opstand komen. Misschien gaan ze dan wel door de brievenbus plassen:P
(En het is echt heel kinderachtig als je om dit grapje mijn antwoord gaat minnen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga je niet minnen hoor, ik heb de vraag gesteld en iedereen heeft recht op zijn eigen mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"(En het is echt heel kinderachtig als je om dit grapje mijn antwoord gaat minnen)." Lol goedzo! preventieve maatregelen altijd goed :P Neen niet aan m'n tweede vrije feestdagen torren!!!
Ik heb niks met andere geloven te maken hier in NL. In andere landen (niet christelijke) hebben ze ook geen vrij op kerst. Wil je een dag vrij zijn die geen nationale feestdag is moet je maar gewoon vrij vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het argument 'in andere landen hebben ze het ook niet' is echt belachelijk, zoals ik al op een ander antwoord gereageerd heb:
"Die ‘dus’ vind ik erg misplaatst. Als Saoedi-Arabië iets niet doet, moeten wij het dus ook niet doen.
Dus omdat in Saoedi-Arabië geen eerlijke rechtsspraak is, moeten wij dat ook maar niet doen?!"
En in Nederland hebben wij wel wat te maken met 'andere' geloven. Wat noem jij 'andere' geloven? Waarom is de islam 'anders'?
En ook op de islamitische feestdagen kan je naar je ouders en je schoonouders :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is het Christelijke geloof de hoofdgodsdienst. Daar hebben we de feestdagen van. Voor de andere dagen wil ik best respect opbrengen maar aangezien dit het Nederland is van De Nederlander hoef ik hier geen feestdagen van andere landen c.q. andere culturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ps. al helemaal niet als dit te koste gaat van ONZE feestdagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rick1234, waarom zit je zo vast in het Wij-Zij denken?
Wat klopt is dat in Nederland het christendom de grootste godsdienst is sinds een paar eeuwen na Christus.
Zoals ik al eerder heb gezegd hebben de 'tweede' feestdagen niet zoveel met het christendom te maken. Ze horen echter wel bij de Nederlandse traditie, daar heb je gelijk in.
Nederland verandert echter. Tegenwoordig is zes procent van de Nederlandse bevolking moslim. Bron: (http://www.forum.nl/Portals/Res/res-pdf/Moslims-in-Nederland-2010.pdf).
Ongeveer 16% van de Nederlanders is christen, waarvan maar ongeveer 6 of 7% praktiserend. Bron:
http://www.goeievraag.nl/vraag/procent-nederlandse-bevolking-christelijk.23646
Ik denk dat het dus eerlijk is rekening te houden met de moslims. Ik denk namelijk dat van die 6% wel meer dan 90% praktiserend is. Moslims zijn nou eenmaal 'strenger' in hun geloof.
En je hebt er toch geen last van als we i.p.v. op tweede Paasdag op het Suikerfeest vrijhebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er zeker wel last van 2e Paasdag is een Nederlandse traditie die ik in stand gehouden wil hebben. Deze wil ik zeker niet opgeven voor het suikerfeest van een andere cultuur. Als ze die dag vrij willen nemen ze ofwel een vrije dag op, ofwel gaan ze naar een land waar ze die wel vrij krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jou antwoord komt het dichtst bij mijn eigen idee

Andere antwoorden (8)

Die discussie is vaker gevoerd. Dat zou dan ten koste moeten gaan van de traditionele feestdagen en dat kan natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom NATUURLIJK niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat een grote opstand onder de christelijke nederlanders teweeg zou brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ownee dan kan het NATUURLIJK niet... ook een grote opstand van bepaalde personen is geen argument om iets niet te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierbij verwijs ik maar naar het antwoord van Esme.
Ik vind dat als jij in een ander land gaat wonen, dan heb jij je aan te passen en niet omgekeerd.
Als ik naar het Midden-Oosten verhuis, dan zal ik me aanpassen aan de daar geldende normen. Idem voor andere landen.
Ik vind het een goed idee. Ik volg momenteel een opleiding op het roc. Op feestdagen van moslims is de school ook dicht. Het komt dus al voor. Maar het zal enorm veel discussie opleveren. Landelijk lijkt het me ook niet haalbaar, omdat er dan te veel feestdagen per jaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind van niet. Ik lees (zelf kan ik ze niet tellen) dat er 5% mensen in Nederland wonen die Moslim zijn. Dat is zó'n kleine minderheid dat ze zich maar aan moeten passen aan het land waar ze vrijwillig zijn komen wonen en waar andere feestdagen gelden. Als ik in, pakweg, Saoedi Arabië ga wonen, hoeven ze van mij geen vrije dagen met Kerstmis of Pasen te geven. Ik neem wel een snipperdag (aannemende dat ik daar zou mogen werken).
Er zijn ook Joodse mensen in Nederland, die hebben ook andere feest- en rustdagen. Die organiseren hun leven ook zo dat hun tradities en religieuze aangelegenheden er in passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
couldn't agree with you more. En geen zorgen, als jij in Saoedi Arabie gaat wonen, dan zullen ze je ook geen vrije dagen met Kerstmis of Pasen geven en dat moeten wij hier dus ook niet willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 'dus' vind ik erg misplaatst. Als Saoedi-Arabië iets niet doet, moeten wij het dus ook niet doen.
Dus omdat in Saoedi-Arabië geen eerlijke rechtsspraak is, moeten wij dat ook maar niet doen?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is meer zo dat wij hier al veel meer voor moslims doen dan ze in landen als Saoedie Arabië ooit voor Christenen zouden doen.
Een kerk bouwen in Saoedi Arabie? Vervolging is uw deel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd Esme. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het eens met BartCiao. Omdat een ander land iets niet doet is geen argument om hier ook iets niet te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje wat een boel reacties! Natuurlijk bedoelde ik niet te zeggen wat Bart uit mijn woorden begreep. Ik wilde alleen maar zeggen dat de minderheid zich aan de meerderheid moet aanpassen. Zou ik ook zonder morren doen. Ik heb trouwens een deel van mijn leven in het buitenland geleefd en heb me toen ook aangepast. Is m.i. niet meer dan logisch.
Ik ben voorstander van al de reeds bestaande religieuze vrije (feest)dagen opheffen, en deze bovenop de bestaande saldo aan vrije dagen voegen.

Dan geef je mensen binnen een bepaalde geloofsgroep de ruimte om op hun eigen feestdagen vrij te nemen. Iemand die kerst, en de paasdagen en zo wil vieren kan hier dan nog steeds vrij voor vragen (en voor hem of haar veranderd er dan uiteindelijk niets), terwijl iemand die liever met het suikerfeest vrij heeft hier niet "extra" verlof voor hoeft op te vragen, maar er voor kan kiezen om de huidige feestdagen te laten lopen als hij of zij hier geen behoefte aan heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
tja en als die moslim in dat bedrijf met veel meer niet moslims dan gaat werken dan is er niemand.... het gaat niet werken binnen een samenleving onze maatschappij is daar nog niet op gebouwd, het verschil in aantal is nog veel groot, zou misschien kunnen als het ongeveer gelijk verdeeld zou zijn. Alleen dan zitten bedrijven verspreid over het jaar op meer dagen met minder personeel of zelfs onderbezetting en dat kan ook wel eens niet handig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedere inwoner van dit land hecht evenveel waarde aan al die kerkelijke feestdagen, en ook op dit moment wordt er in de meeste bedrijven duidelijk afgesproken wanneer men verlof kan nemen in verband met bezetting tijdens bijvoorbeeld de zomermaanden of het eindejaar. Uitgaande van volwassen, redelijke mensen, moet dit in principe gewoon te doen zijn, naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich geen slecht idee....mits de werknemer die snipperdag op zijn religieuze dagen kan eisen....ongeacht wat collega's doen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee, ben ik zeker voor.
De religieuze feestdagen hebben voor de meeste mensen allang geen religieuze betekenis meer.

Deze dagen zijn ingeburgerd in de samenleving en af en toe gezamenlijk een vrije dag is wel erg wenselijk. Aangezien moslims op deze dagen ook gewoon vrij zijn, zie ik niet in waarom er nog meer vrije dagen bij moeten komen en die dan ook wel weer die religieuze betekenis zouden hebben en ook dan geld voor veruit de meeste mensen niet.

We hebben ook veel chinezen in ons land, we vieren nog steeds geen chinees nieuw jaar.

Ik vind het absoluut flauwekul om hier dingen in te wijzigen en zie er het nut niet van in. Op scholen wordt al aandacht gegeven aan het suikerfeest. Als moslims echt vrij willen zijn dan kunnen ze een vrije dag opnemen.

Anders zouden vrije dagen nog wel eens geloofsafhankelijk kunnen worden en dat is dan weer erg lullig voor mensen zonder (erkend) geloof.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Darwin Dag valt op 12 februari. Maar dit is meer een viering van de wetenschap, dan een atheïstische feestdag.
sterredag
13 jaar geleden
dan kies ik ook voor 19 augustus de dag van oprichting van mijn cluppie en 5 mei de dag dat ze een belangrijke prestatie leverde o en 9 september ook, ook zo'n belangrijke dag. Verder graag de geboortedagen van mijn kinderen die zijn mij ook heilig 21 december schijnt ook een belangrijke datum te worden, dus die dan ook.
In een tijd als deze zou dat meer kwaad dan goed doen.
Onze Nederlandse maatschappij is gebaseerd op christelijke normen en waarden.
Als we de islamitische feestdagen nationaal gaan vieren zullen we binnenkort ook een paar keer tot allah moeten bidden en er aan iedere kerk een grote speaker ophangen om ons daar aan te herinneren.
Dat is juist waar een grote groep nederlanders bang voor is en dat is de reden waarom er zo massaal op de PVV gestemd is.
Beter zou het zijn alle feestdagen die aan welk geloof dan ook gekoppeld zijn te schrappen en die dagen vrij opneembaar maken als snipperdagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We vieren toch ook christelijke feestdagen en zeker niet iedereen gaat daarvoor naar de kerk. Dus als we islamitische feestdagen nationaal gaan vieren hoeven we daar ook echt niet voor te bidden.
Lijkt me helemaal geen goed idee. Er zijn zoveel geloven die dan net zo goed aanspraak kunnen maken op vrije dagen op hun specifieke feestdagen. Waarom zouden Moslims daar dan wel voor in aanmerking komen en bijvoorbeeld Joden niet?
13 jaar geleden
Met het oog op een nog grotere multiculturele samenleving ben ik voor neutrale feestdagen.

Gewoon bv feestdag van de multiculturaliteit!
..... Van de vriendschap....enz