Nu er steeds meer Moslims in Nederland wonen zou het dan niet logisch zijn dat wij ook vrije dagen zouden hebben op de Islamitische feestdagen?

In diverse landen op de wereld hebben mensen vrije dagen wanneer een grote groep inwoners een religieuze feestdag heeft of nieuwjaar viert.
Om elkaar beter te accepteren zou dit toch meer ingeburgerd moeten worden. Zo leer je elkaar meer waarderen en accepteren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat de meeste christenen het niet erg leuk zullen vinden als er aan 'hun' feestdagen getornd zal worden, wat natuurlijk noodzakelijk is. Meer nationale feestdagen zal de regering niet door gaan voeren. Daarom moet er in de huidige vrije dagen geschrapt gaan worden. Als je echter logisch nadenkt kan je best al die 'tweede' feestdagen schrappen. Die hebben echt niks met de christelijke traditie te maken! Als je die nu vervangt door de belangrijkste islamitische feestdagen, is er voor ieder wat wils :D En trouwens, ook de PVV'ers zullen in opstand komen. Misschien gaan ze dan wel door de brievenbus plassen:P (En het is echt heel kinderachtig als je om dit grapje mijn antwoord gaat minnen).

Die discussie is vaker gevoerd. Dat zou dan ten koste moeten gaan van de traditionele feestdagen en dat kan natuurlijk niet.

Ik vind het een goed idee. Ik volg momenteel een opleiding op het roc. Op feestdagen van moslims is de school ook dicht. Het komt dus al voor. Maar het zal enorm veel discussie opleveren. Landelijk lijkt het me ook niet haalbaar, omdat er dan te veel feestdagen per jaar zijn.

Ik vind van niet. Ik lees (zelf kan ik ze niet tellen) dat er 5% mensen in Nederland wonen die Moslim zijn. Dat is zó'n kleine minderheid dat ze zich maar aan moeten passen aan het land waar ze vrijwillig zijn komen wonen en waar andere feestdagen gelden. Als ik in, pakweg, Saoedi Arabië ga wonen, hoeven ze van mij geen vrije dagen met Kerstmis of Pasen te geven. Ik neem wel een snipperdag (aannemende dat ik daar zou mogen werken). Er zijn ook Joodse mensen in Nederland, die hebben ook andere feest- en rustdagen. Die organiseren hun leven ook zo dat hun tradities en religieuze aangelegenheden er in passen.

Ik ben voorstander van al de reeds bestaande religieuze vrije (feest)dagen opheffen, en deze bovenop de bestaande saldo aan vrije dagen voegen. Dan geef je mensen binnen een bepaalde geloofsgroep de ruimte om op hun eigen feestdagen vrij te nemen. Iemand die kerst, en de paasdagen en zo wil vieren kan hier dan nog steeds vrij voor vragen (en voor hem of haar veranderd er dan uiteindelijk niets), terwijl iemand die liever met het suikerfeest vrij heeft hier niet "extra" verlof voor hoeft op te vragen, maar er voor kan kiezen om de huidige feestdagen te laten lopen als hij of zij hier geen behoefte aan heeft.

De religieuze feestdagen hebben voor de meeste mensen allang geen religieuze betekenis meer. Deze dagen zijn ingeburgerd in de samenleving en af en toe gezamenlijk een vrije dag is wel erg wenselijk. Aangezien moslims op deze dagen ook gewoon vrij zijn, zie ik niet in waarom er nog meer vrije dagen bij moeten komen en die dan ook wel weer die religieuze betekenis zouden hebben en ook dan geld voor veruit de meeste mensen niet. We hebben ook veel chinezen in ons land, we vieren nog steeds geen chinees nieuw jaar. Ik vind het absoluut flauwekul om hier dingen in te wijzigen en zie er het nut niet van in. Op scholen wordt al aandacht gegeven aan het suikerfeest. Als moslims echt vrij willen zijn dan kunnen ze een vrije dag opnemen. Anders zouden vrije dagen nog wel eens geloofsafhankelijk kunnen worden en dat is dan weer erg lullig voor mensen zonder (erkend) geloof.

In een tijd als deze zou dat meer kwaad dan goed doen. Onze Nederlandse maatschappij is gebaseerd op christelijke normen en waarden. Als we de islamitische feestdagen nationaal gaan vieren zullen we binnenkort ook een paar keer tot allah moeten bidden en er aan iedere kerk een grote speaker ophangen om ons daar aan te herinneren. Dat is juist waar een grote groep nederlanders bang voor is en dat is de reden waarom er zo massaal op de PVV gestemd is. Beter zou het zijn alle feestdagen die aan welk geloof dan ook gekoppeld zijn te schrappen en die dagen vrij opneembaar maken als snipperdagen.

Lijkt me helemaal geen goed idee. Er zijn zoveel geloven die dan net zo goed aanspraak kunnen maken op vrije dagen op hun specifieke feestdagen. Waarom zouden Moslims daar dan wel voor in aanmerking komen en bijvoorbeeld Joden niet?

Met het oog op een nog grotere multiculturele samenleving ben ik voor neutrale feestdagen. Gewoon bv feestdag van de multiculturaliteit! ..... Van de vriendschap....enz

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100