Hoe komt het dat gebeurtenissen die samenvallen met een 'gedenkwaardige datum' erger of leuker lijken dan op een willekeurige datum?

Voorbeeld: een familielid sterft op eerste Kerstdag. Dit is puur toeval, maar toch hangt aan eerste Kerstdag voor altijd een droevige bijsmaak en is het moeilijk de ene gebeurtenis los van de andere te zien. Als dit familielid op een willekeurige datum was overleden, zou die datum veel geruislozer voorbij gaan. Waarom werkt dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, mijn oma overleed op mijn verjaardag. Mijn moeder zal het nooit zeggen, maar ik weet dat ze elk jaar op mijn verjaardag toch weer aan het overlijden van haar moeder denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb ook zo'n familie-verjaardags-trauma. Ik kruip het liefst onder een steen op die dag.

Het beste antwoord

Ik denk dat gebeurtenissen op een speciale datum vooral bijzonder worden als het over verschillende emoties gaat. Zo ken ik een stel dat een paar jaar geleden op 11 september trouwde. Ik zou dat nooit doen, voor mij is die datum er een met zoveel negatieve emoties en verdriet en angst. Dat wringt (voor mijn gevoel dan, kennelijk heeft niet iedereen dat).
Zo ook is een sterfgeval op een kerstdag bijzonder, het zou een blijde dag moeten zijn maar nu is er ook verdriet.
Ik denk dat een overlijden op 11 september meer zou 'passen', dat zou het een vermeerdering van verdriet zijn, gekoppeld aan die datum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zit ook wel wat in, ja!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Als iets samenvalt met een speciale dag in het jaar is het makkelijker, om de gebeurtenis te onthouden. Je denkt op er die manier sneller weer aan terug. Als het op een willekeurige datum zou zijn geweest, zouden er jaren zijn geweest, dat je misschien helemaal niet meer op de juiste datum aan de gebeurtenis gedacht zou hebben. Het spoelt makkelijker uit je geheugen.
13 jaar geleden
Omdat zo'n dag al iets bijzonders heeft en daar nog een overlijden bij is gekomen.
Die dag krijgt dan 2x iets speciaals en dat maakt het verschil.
Mijn moeder is overleden op moederdag en dat heeft moederdag speciaal gemaakt voor mij, terwijl ik er eerst een hekel aan had.
Het vreemde is dat moederdag steeds op een andere datum valt en toch moet ik altijd aan het overlijden van mijn moeder denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is zich op 1e Kerstdag bewust van het feit dat het 25 december is, je bent je niet echt bewust van het feit dat het vandaag 17 november is. Je leeft naar een speciale datum of feestdag toe. Op 17 november gebeurt voor mij niets bijzonders dus gaat de datum geruisloos voorbij.