Waarom zijn er zo weinig (niet-westerse) allochtone rechters?

Bron weinig rechters:

http://www.mr-online.nl/nieuws/juridisch-nieuws/handjevol-allochtone-rechters.html

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Omdat die daarvoor gestudeerd hebben. Ik vind het overigens een rare vraag. Ik vind niet dat er "zoveel" niet westerse allochtoonse rechters zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg dat ook niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooh excuseer, ik heb het verkeerd gelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft Panpot de vraag niet zo goed gelezen...
hoe meer allochtone mensen rechten gaan studeren, afstuderen en vervolgens succesvol als jurist gaan werken, hoe meer de kans bestaat dat er mettertijd steeds meer niet-autochtone (dus niet-westerse) rechters aangesteld zullen worden.
dat gaat niet van vandaag op morgen, dat kost tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me duidelijk:
1. Er melden zich te weinig aan voor de raio-opleiding.
2. De toelatingsprocedure is vaak te zwaar voor ze (cum laude studenten halen het taal-examen niet).
3. Eenmaal toegelaten tot de raio wordt er niets meer geregistreerd dus men weet niet wat er met die studenten gebeurt en hoeveel allochtonen het tot rechter schoppen.
4. De zittende rechters zijn bang voor positieve discriminatie.

Al die punten zijn bekend en zullen samen zorgen voor punt 1.

Bron: je eigen link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2. De toelatingsprocedure is vaak te zwaar voor ze (cum laude studenten halen het taal-examen niet).
dát zeg eigenlijk genoeg! 4. De zittende rechters zijn bang voor positieve discriminatie.
en dat ook wel.
ik hoor soms van buitenlanders dat hun met andere regels opgevoed worden dan nederlanders. Immigranten zijn gewend aan de wetgeving uit hun land, de omslag naar de nederlande wetgeving vinden ze te complex heb ik een paar keer gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar heb je de link niet gelezen want daarin staat: "Zo is het aantal rechtenstudenten onder bijvoorbeeld Turken en Marokkanen relatief hoog, maar meldt zich maar een klein aantal van hen aan voor de raio-opleiding."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle zoals ik in mijn antwoord al zei, ik heb het gehoord van buitenlanders in mijn omgeving. in hun eigen land waren ze advocaat. In nederland doen ze veel lagere functies. degene die vanaf hun geboorte in nederland wonen houden zich erg vast aan de wetten van hun land dat hebben ze in de opvoeding zo meegekregen. ik heb niet het artikel gelezen, daar zijn mijn reacties niet op gebaseerd. het is uit eigen ervaringen/kennis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, het artikel spreekt je tegen en daar ga ik dan maar van uit. Het gaat niet om mensen die hier komen en 'daar' al advocaat waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@arielz : dat is inderdaad een heel ander vraagstuk, dat zijn volwassenen met een opleiding en werkervaring in het land van herkomst. voor hen is het kennelijk heel moeilijk om op hun eigen niveau (behaalde opleiding) in te stromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, je kunt die twee niet vergelijken jodokus.