Waarom zijn er zo weinig (niet-westerse) allochtone rechters?

Bron weinig rechters:

http://www.mr-online.nl/nieuws/juridisch-nieuws/handjevol-allochtone-rechters.html

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat die daarvoor gestudeerd hebben. Ik vind het overigens een rare vraag. Ik vind niet dat er "zoveel" niet westerse allochtoonse rechters zijn.

hoe meer allochtone mensen rechten gaan studeren, afstuderen en vervolgens succesvol als jurist gaan werken, hoe meer de kans bestaat dat er mettertijd steeds meer niet-autochtone (dus niet-westerse) rechters aangesteld zullen worden. dat gaat niet van vandaag op morgen, dat kost tijd.

Lijkt me duidelijk: 1. Er melden zich te weinig aan voor de raio-opleiding. 2. De toelatingsprocedure is vaak te zwaar voor ze (cum laude studenten halen het taal-examen niet). 3. Eenmaal toegelaten tot de raio wordt er niets meer geregistreerd dus men weet niet wat er met die studenten gebeurt en hoeveel allochtonen het tot rechter schoppen. 4. De zittende rechters zijn bang voor positieve discriminatie. Al die punten zijn bekend en zullen samen zorgen voor punt 1. Bron: je eigen link.

ik hoor soms van buitenlanders dat hun met andere regels opgevoed worden dan nederlanders. Immigranten zijn gewend aan de wetgeving uit hun land, de omslag naar de nederlande wetgeving vinden ze te complex heb ik een paar keer gehoord.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100