Zijn er mensen/bedrijven die hebben geprofiteerd van andermans uitvindingen en het als het ware hebben gejat van de uitvinder zelf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

De burger King. Die hebben het afgekeken van Mac Donalds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vaak en al honderden jaren geleden,

Zie dit stukje van onderstaande bron:

Wat is een octrooi?

Octrooien zijn uitgevonden als oplossing voor een maatschappelijk dilemma. Aan de ene kant zijn de wetenschap en technologie ermee gediend, dat iedereen weet hoe bestaande technologie werkt. Dan kan iedereen erop voortbouwen en de techniek schrijdt verder voort. Aan de andere kant zal een uitvinder zijn uitvinding geheim willen houden, om een voorsprong ten opzichte van zijn concurrenten te behouden, en aldus zijn investering in de uitvinding te gelde te kunnen maken. Als compromis is er het octrooi uitgevonden. Een uitvinder krijgt daarmee voor een beperkte tijd (in de meeste landen maximaal twintig jaar, te rekenen van de indieningdatum van de octrooiaanvrage) het exclusieve recht op het uitbaten van zijn uitvinding. Voor het geldig blijven van het octrooi dient in de meeste landen jaarlijks een taks te worden betaald. Wordt dit niet (meer) gedaan of zijn de twintig jaar voorbij, dan kan iedereen de uitvinding toepassen of kapitaliseren.
Een octrooi geldt, zoals gezegd, voor een land. Om in meerdere landen octrooi te verkrijgen, moet een uitvinder in principe apart in ieder land in de taal van dat land octrooi aanvragen. In Europa echter is een groep landen tot de oprichting van het Europees Octrooibureau gekomen, dat een centrale verleningsinstantie is voor de staten die er lid van zijn. Daar kan men in één van drie talen (Frans, Duits, Engels) octrooi aanvragen voor alle of een deel van de lidstaten. Na verlening valt het octrooi uiteen in nationale octrooien. Ze krijgen in het desbetreffende land geldigheid wanneer het verleende octrooi in dat land wordt ingeschreven en jaarlijkse instandhoudingstaksen worden betaald. Met betrekking tot de voorheen bijna altijd vereiste vertaling in de taal van het land, heeft het recente (april 2008) Londen protocol bepaald dat voor landen die één van de drie talen van het Europees Octrooibureau als officieel erkende taal hebben geen vertaling meer mogen verlangen. Een aantal andere landen, waaronder Nederland, heeft besloten dat wanneer het octrooi verleend is in een gespecificeerde taal van de drie talen, alleen de octrooiconclusies nog vertaald moeten worden. Nederland heeft gekozen voor Engels. Wanneer het octrooi in het Duits of het Frans verleend is, moet bovendien de beschrijving in het Nederlands of Engels vertaald worden.

Voor verdere informatie zie bron:

Ik hoop dat u hier iets aan heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan u geen zekerheid geven maar Facebook, dat ontworpen is door Mark Zuckerberg, zou gejat zijn van een tweeling die met hem wou samenwerken.

Er bestaat een film over "The Social Network" die de moeite is om even te bekijken. Alleen moet je uzelf afvragen in hoeverre dit allemaal klopt. Ga google raadplegen en je vind ieders mening over deze film, maar geen definitief resultaat.

Mark Zuckerberg is nu een miljardair, de tweelingsbroers zijn miljonairs en hebben een geheimschikking met Mark Zuckerberg. Wat het verband precies is (buiten de film gerekend) weet niemand.