Waarom koopt PVV haar fractielid Eric Lucassen niet af in ruil voor zijn vertrek? PVV beschikt toch over ruime steunfondsen van sympathisanten.

Het jaarinkomen van ruim € 94.000 als parlementarier krijgt hij elders waarschijnlijk niet, dus is hij aangewezen op vervangende inkomsten.

Toegevoegd na 6 dagen:
Nu hij blijft zitten en monddood is gemaakt (woordvoerderschap is ontnomen), geeft dat de indruk dat leden van de PVVfractie daar om den brode zitten dus voor zichzelf en niet voor het algemeen belang van het land en hun kiezers.
Dat moet toch geen enkele partij willen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad... Daar kan je wat echt werk mee subsidiëren.
paulus811
13 jaar geleden
En Wilders voorziet de rel natuurlijk wel als dhr Lucassen met wachtgeld naar huis wordt gestuurd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De SP laat kamerleden alles boven een bepaald bedrag inleveren. Daar zouden een hoop clubs een voorbeeld aan kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jack de Vries heeft toch ook geld gekregen nadat hij sex had met een ondergeschikte bij Defensie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh, wake up. De meeste tweede kamerleden zitten er ook vooral voor eigen belang, want dat pluche dat zit zoooo lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me borrelpraat en stemmingmakerij als je dat niet aantoont.

Het beste antwoord

Omdat er veel meer speelt dan zijn salaris.
Ook de meerderheid van het kabinet speelt een rol.
En laten we eerlijk zijn niet iedereen is van onberispelijk gedrag in onze regering.
En hoge bomen vangen veel wind en veel wat je nu hoort hoor je maar van 1 kant.
Natuurlijk is het niet goed te praten wat hij gedaan heeft maar gezien de straf die hij gehad heeft in een militair stelsel zullen er wel omstandigheden zijn geweest die voor hem pleitte.
Wat de buren betreft tja wie zal zeggen wat er daarvoor is gebeurd ?
Gezien de laatste ontwikkelingen ben ik benieuwd wat de leden van de christelijke partijen op hun kerfstok hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat Eric Lucassen ook niet gek is.

Als hij zich ín één keer laat afkopen, dan staat de blauwe enveloppen brigade direct klaar om een groot deel van dit geld op te eisen.
Als hij gewoon in de kamer blijft, dan krijgt hij het salaris over 4 jaar uitbetaald. Daarna wordt hij er (gezien zijn geschiedenis) uitgebonjourd en heeft hij daarna dus nog recht op zo'n 4 jaar wachtgeld, dan is hij alweer 8 jaar verder.

Na die vier jaar wachtgeld is hij misschien weer lichtelijk in de vergetelheid geraakt en kan hij proberen weer een baan te vinden, iets wat hem op dit moment niet gaat lukken, niemand die hem in dienst wil nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afkoop ineens is natuurlijk niet verstandig, niet de bedoeling en niet voorgesteld. Kan heel goed in bij voorbeeld 8 jaarlijkse termijnen, die Geert W., mede namens zijn donateurs (gulle gevers), met Eric L. kan afspreken.
Als de PVV dat zou doen, dan zou dat een enorme imagoschade betekenen voor de PVV. Want het afkopen van kamerleden is een wel heel zwakke manier van doen.
Ook zal Lucassen dat nooit doen, want daarmee gaat hij af als een gieter. Iemand die zich op deze manier laat afkopen, komt nooit meer ergens aan de bak.

Lucassen is in de 1e plaats een gekozen volksvertegenwoordiger, en pas in de 2e plaats lid van de PVV-fractie. Daarom is het zo lastig om hem weg te krijgen. Hij kan voor zichzelf beginnen in de 2e kamer met b.v. de fractie-Lucassen.

Er is maar één manier om dit op te lossen, en dat is dat hij zelf vertrekt. Zoiets is heel lastig, en het is niet voor niets dat het allemaal zo lang duurt.

Daar komt nog bij dat afkopen waarschijnlijk helemaal niet kan. Als hij zich af laat kopen, dan zal hij mogelijk vervolgd kunnen worden voor een strafbaar feit.
Want op het moment dat hij zich af laat kopen, IS hij nog kamerlid. En hij heeft bij zijn aantreden als kamerlid het volgende beloofd:

"Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de Staten-Generaal te worden benoemd, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd. Ik zweer (verklaar en beloof), dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

Ik zweer (beloof) trouw aan de Koningin, aan het Statuut voor het Koninkrijk en aan de Grondwet. Ik zweer (beloof) dat ik de plichten die mijn ambt oplegt getrouw zal vervullen."

Leuk voor juristen. Mag een kamerlid geld aannemen, (terwijl hij beloofd heeft dat nooit te doen) om te verdwijnen als kamerlid. Mij lijkt van niet.