Als de PVV dat zou doen, dan zou dat een enorme imagoschade betekenen voor de PVV. Want het afkopen van kamerleden is een wel heel zwakke manier van doen.
Ook zal Lucassen dat nooit doen, want daarmee gaat hij af als een gieter. Iemand die zich op deze manier laat afkopen, komt nooit meer ergens aan de bak.
Lucassen is in de 1e plaats een gekozen volksvertegenwoordiger, en pas in de 2e plaats lid van de PVV-fractie. Daarom is het zo lastig om hem weg te krijgen. Hij kan voor zichzelf beginnen in de 2e kamer met b.v. de fractie-Lucassen.
Er is maar één manier om dit op te lossen, en dat is dat hij zelf vertrekt. Zoiets is heel lastig, en het is niet voor niets dat het allemaal zo lang duurt.
Daar komt nog bij dat afkopen waarschijnlijk helemaal niet kan. Als hij zich af laat kopen, dan zal hij mogelijk vervolgd kunnen worden voor een strafbaar feit.
Want op het moment dat hij zich af laat kopen, IS hij nog kamerlid. En hij heeft bij zijn aantreden als kamerlid het volgende beloofd:
"Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de Staten-Generaal te worden benoemd, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd. Ik zweer (verklaar en beloof), dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) trouw aan de Koningin, aan het Statuut voor het Koninkrijk en aan de Grondwet. Ik zweer (beloof) dat ik de plichten die mijn ambt oplegt getrouw zal vervullen."
Leuk voor juristen. Mag een kamerlid geld aannemen, (terwijl hij beloofd heeft dat nooit te doen) om te verdwijnen als kamerlid. Mij lijkt van niet.