Als een taboe doorbroken kan worden, is een taboe dan een fase ,dus een groeiproces?

Er zijn al zoveel taboe`s doorbroken ,en bespreekbaar geworden .Sommige taboe`s zijn zelfs al niet meer dan ouderwets.
Dus zou een taboe weleens geconcludeerd kunnen worden ,als een bij de tijd horende ervaring.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt volkomen gelijk, een taboe doorbreken maakt deel uit van het groeiproces van de mensheid.
Vroeger geloofde men in heksen, en in heksenjachten belanden er velen op de brandstapel.
Met wist niet beter of het was goed.
Nu in deze tijd kijken we daar verontwaardigd en verwonderd om terug, wat mensen bezielde om dat te doen.
Zelf geloof ik in een soort groepskarma, waarin steeds nieuwe hoogtepunten bereikt worden, en oude ervaringen doorleefd en losgelaten worden.
Zo zie je dus ook wel dat goed en kwaad vaak onderhevig zijn aan de tijd waarin men leeft.
Zo staat onze menselijke ontwikkeling niet stil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Soms lijkt dat zo te zijn, maar aan de andere kant kan een taboe ook terugkeren.
Een taboe is vaak een reactie op iets waar mensen niet mee geassocieerd willen worden, b.v. genocide; na lange tijd zal die genocide bespreekbaar worden, maar bij de volgende genocide zal het taboe weer opnieuw verrijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie vraag.
Dit zou betekenen dat een taboe slechts een tijdelijk cultureel verbod. Als de verbod vaakgenoeg wordt overtreden wordt is het niet meer taboe om het verbodene te doen. Er is dan dus sprake van culturele ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor,dat behoort bij het cultureel-sociale evolutieproces van een deel van de mensheid of in groter verband,soms tot het groeiproces van de héle mensheid.

Het is ook vaak afhankelijk van hoe snel een bep. beschaving zich ontwikkelt,qua filosofie,wetenschappelijke inzichten,veranderende leefomstandigheden,omgangsvormen,invloeden vanuit andere culturen e.d.

Taboes zijn ook tijdgebonden en inderdaad is het correct dat je al zélf impliciet het antwoord binnen je vraag geeft: het is dan inderdaad een bepaalde (ontwikkelings-) fase.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn onderhevig aan het groeiproces van een beschaving en hun cultuur, eenmaal een taboe doorbroken wil niet zeggen dat dit zo blijft. Bij vermengingen van volkeren kunnen taboes weerkeren. Tijdens de Romeinse opbloei waren seksuele orgieen en overdadige feestmalen van exotiche dieren normaal. Dit laatste is nu een taboe terwijl door de opkomst van het christendom het seksuele weer aan banden werd gelegd. De Egyptenaren hadden weer andere vrijheden en verboden Zo zie je dat taboes van alle tijden zijn en weer veranderen aangepast aan de normen van een beschaving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om antwoord te kunnen geven op deze vraag, zou je eerst moeten bepalen wat een taboe is.
Wat voor de een een taboe is hoeft het voor de ander niet te zijn. In onze multiculturele samenleving denk ik dat het niet anders kan dan dat er mensen zijn die hun persoonlijke taboes doorbreken. ook de multimedia heeft daar een grote invloed op. Volgens mij is de tendens dat men zich niet meer zo bezig houdt met wat nu wel of geen taboe is, maar doet het de maatschappij goed of niet.