Terecht of onterecht?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3999166/__Middelvinger_flink_bestraft__.html?cid=rss

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Onterecht, agenten moeten zich bezig houden met nuttige zaken zoals boeven vangen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ja.

Als volwassen mens moet je je vinger voor jezelf kunnen houden. Stukje zelfbeheersing.

Toegevoegd op 25-05-2009 10:30:11
Ik vind het zelfs een mooie actie van de agenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, terecht. Ik vind het nergens op slaan om zomaar je middelvinger op te steken. Goed en adequaat gereageerd van die agenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht, de agenten hadden die meneer niks misdaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed. Zie het als een vingerwijzing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut terecht. De politie is er onder andere voor onze persoonlijke veiligheid. Ze bewaken dus de orde. Dat werk kunnen ze alleen doen als ze respect afdwingen. Afgezien van het feit dat het ongelofelijk lomp en dom is om een middelvinger op te steken alleen omdat een paar agenten langslopen, kunnen/moeten die agenten dat ook niet tolereren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht.

Het opsteken van de middelvinger wordt als een obsceen en beledigend gebaar gezien.

Het middelvingergebaar valt in Nederland onder artikel 266 van het wetboek van strafrecht: Belediging. De maximale straf voor dit artikel is 3 maanden gevangenisstraf of een geldboete van de tweede categorie. Uit jurisprudentie blijkt dat het boetebedrag in de meeste gevallen tussen de €300,- en €500,- uitvalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... om hem nou gelijk te arresteren getuigt bij mij van zwakte. Als ik de middelvinger krijg bel ik toch ook niet de politie? Als ik dat wel doe komen ze echt niet langs hoor..

Ze hadden hem er beter op aan kunnen spreken. Mocht hij dan nog steeds vervelend doen dan hadden ze hem dan kunnen arresteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent dan ook geen ambtenaar in functie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar gaat het ook niet om. Zoals al eerder aangegeven staat het gewoon in de wet als overtreding.
Heb hier een dubbel gevoel bij. Aan de éne kant terecht omdat je als politie respect wilt afdwingen; aan de andere kant, als je dat op deze manier moet doen dan schort er misschien wat aan je imago.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er schort inderdaad wat aan het imago. Dat komt doordat er jarenlang te veel is getolereerd. Dat heeft het gezag en het imago ondermijnd.
Prima. Aanpakken die hap.
Even een voorbeeld stellen!
Wat hebben die agenten die jongen misdaan, waarschijnlijk wilde hij gewoon stoer zijn vinger opsteken. Dat heeft hij hopelijk wel afgeleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In praktijk legt de rechter een boete op volgens art 267 strafrecht.
Persoonlijk vind ik het wel terecht, alhoewel ik van de beledigde ambtenaar in functie wel verwacht dat deze de situatie sterk laat meetellen.
In dit geval, waarbij een toevallig passerende agent zomaar een middelvinger krijgt vind ik het terecht, want anders is het "hek van de dam".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een antwoord van mij op een vinger naar mij gericht is: Ga der maar op zitten, dan heb je een draaistoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht.

De politie moet gezag hebben, en houden. Gezag houd je alleen als je af en toe op je strepen staat, en ook schijnbare onbenulligheden niet tolereert. Hetzelfde geldt voor leraren en ouders. Ik wijs zelfs mijn neefje van vier terecht als hij mij eens tamelijk respectloos bejegent.

Het zonder reden opsteken van de middelvinger is beledigend, en derhalve strafbaar. Daar komt bij dat het beledigen / aanvallen / bedreigen van dienstverleners zwaarder wordt bestraft dan het beledigen / aanvallen / bedreigen van willekeurige mensen (waar ik het niet mee eens ben, maar 't is wel zo). Daarom moeten de agenten zelfs harder reageren op een middelvinger die naar hen is gericht, dan op een middelvinger die naar jou of mij is gericht.

Tenslotte is het opsteken van een middelvinger een vorm van uitlokking.

Dus: jammer voor die jongen die dit nu treft, maar ik vind het een terechte aktie, als signaal zowel naar hem als naar de rest van de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
terecht had ie zijn stoere vinger maar in zijn **** moeten houden.
nou vind ik het een goede actie om het ten overstaan van dat volle terras een bekeuring uit te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja maar ze hebben em dus meegenomen. Beetje overdreven niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meegenomen tja dat is overdreven dat heb ik niet zien staan, dan vind ik het machtsvertoon.
Terecht. De politie moet gerespecteerd worden. Een middel vinger geven is duidelijk beledigend. Zeker als er geen aanleiding was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht,
En helemaal ten overstaan van een vol terras.Ons politie korps heeft al moeite genoeg met het afdwingen van 'gezag'.
Ik vindt het zowiezo van 'den zotte' dat je in dit land met de politie in discussie kunt gaan. In dit liberale landje zijn wij op dit gebied enigzins doorgeschoten.....
In landen zoals bv de VS betekent tegenspraak direct een 'nachie cel'. Overigens moet je daar een agent ook aanspreken met 'Officer'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het beter verwoord dan ik +1