Zijn er mensen die werkelijk los staan van alles, voor wie stress niet bestaat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Stress is een levensnoodzaak. Zonder stress kan een mens eenvoudig niet overleven.

Stress is een soort geestelijke krachtconcentratie die noodzakelijk is om bepaalde tegenslagen, spanningen en druk van buitenaf het hoofd te kunnen bieden.

Een voorbeeld: Iemand komt voor een zeer dreigende situatie te staan. B.v. een brand die hem/haar volkomen insluit. En waar nog enkele kinderen door bedreigd worden.
Er komen dan door de stress 'nooit vermoede krachten' bij die persoon los en juist die krachten stellen hem/haar in staat te overleven èn anderen het leven te redden.

Wat echter NIET mag, is dat de stress als boosdoener gaat fungeren. Dat je geestelijke afweerkrachten zich dus tegen jou gaan keren.

Vermoedelijk bedoel je met je vraag of er mensen bestaan die van dat laatste geen enkele last (lijken te) hebben.

En inderdaad, er lopen mensen rond die zich echt nergens iets van aantrekken, die flierefluitend door het leven zweven, die genieten van alles om hen heen.

Maar tòch..kun je bij plotselinge optredende problemen zien dat deze mensen ook helemaal niets van geestelijke weerstand hebben opgebouwd.

Hetgeen bij hen dan ook dikwijls tot..een veel intensere vorm van stress leidt.

Het antwoord op je vraag is dus: Mensen die losstaan van elke vorm van stress...die bestaan..gelukig..niet.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik denk niet helemaal zonder stress, maar weinig stress zeker weten het is maar hoe je tegen alles aan kijkt en vooral relaxt blijven en lekker jezelf zijn en daar geen moeite mee hebben ^^ stress is toch vaak omdat je wilt dat het snel gebeurd en goed en zonder fouten, als je dingen kunt accepteren ben je al een heel eind ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, het klopt wel volgens mij.. bijvoorbeeld van die monniken, of boeddhisten, die kunnen soms aardig zonder (Veel) stress leven denk ik :)
ik...
ik kan zaken enorm goed relativeren, druk maken heeft geen zin, daardoor lopen dingen niet zoals je ze zou willen.. ik kan idd los staan van alles...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stress bestaat voor iedereen. Maar los staan van alles, bedoel je echt alles? Dan zou je in een coma moeten liggen, en zelf dan vraag ik me af of je echt los bent van alles...dus ik zeg nee, die bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik voor mezelf mag praten dan voel ik nooit geen stress. Echt niet. Dat wil niet zeggen dat je je nooit ergens zorgen over maakt, maar stress. Nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoonlijk niet,tenzij er een aandoening van het neurofysische stelsel is.

Mogelijk komen neurochemische impulsen (transmitters) niet correct door en kunnen daardoor een juiste functie van het limbisch systeem verstoren( het gevoelscentrum,direct onder de thalamus,in een ring om de hersenstam.

Neurochemische "stress"-transmitters zijn b.v. epinefrine,welke angst- en schrikreacties teweegbrengt, concentraties van serotonine dat de nervositeit doet toenemen en norepinefrine geeft irritatie,zelfs gevoelens van agressie.

Dopamine is juist een neurochemische stof die de zgn. "stimulerende" amines remt,dus daar wordt iemand rustiger,i.e. kalmer door.

Wellicht hebben mensen met géén of nauwelijks stress een laag gehalte aan stimulerende amines---zoals boven uitgelegd(epinefrine,serotonine,etc.)--- en juiste een relatief hoog aantal "kalmerende" ,i.e. remmende amines,zoals dopamine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeddhisten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ervan af wat men onder stress bestaat. Tegenwoordig wordt het woord nogal makkelijk in de mond genomen.
Iedereen heeft zijn dagelijkse zorgen, iedereen wordt met het leven geconfronteerd en daar horen stress genoemde factoren bij.
Maar wat ik zelf belangrijk vind is om even weer het besef te hebben dat ik in het hier en in het nu leef, en even zorgeloos kan zijn om weer energie op te doen.
Noem het mediteren, maar dat kan altijd en overal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag beperkt zichzelf vind ik.... los staan van alles zeg je, en bedoel je dan stress als voorbeeld?
Mensen die ECHT los zijn van alles (geen angsten, vooroordelen, negativiteit, verdriet etcetcetc) zou ik heel graag ontmoeten, ik ken ze niet. In mijn ogen zou dat gewoon Utopia zijn....perfect.
Helaas is dus mijn antwoord: in mijn werkelijkheid bestaat dat niet hier op de aarde.