Wanneer ben je echt depressief?

(even geen grappige antwoorden)

wanneer moet je je nou echt zorgen gaan maken?
wanneer kun je spreken van een ware depressie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als GV je doorverwijst naar 112
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet er ook helaas weinig van
maar wat ik wel weet is dat bij vrouwen depressi veel meer voor komt dan bij mannen
want vrouwen hebben veel meer moeite met gedachten en gevoelens te worstelen dan mannen .. maar hoe je het weet
als je echt niet meer zit zitten
als je leven als een zwart gat er uit ziet..
als het lijkt alsof het ieder dag zich weer herhaalt
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je bent pas echt depressief als je nergens meer plezier uithaalt en de zonnige kant van dingen niet meer inziet. Ook vermindering in energie, plezier, voldoening en levenslust is kenmerkend voor een depressie. Een voorbeeld daarvan is als je dansen heel leuk vond en je daar nu niet meer van kan genieten is dit een symptoom van een depressie. Je kunt je nergens toe zetten en kan niet uit bed komen. Ook verminderde eetlust en spijsverteringsproblemen zijn symptomen. Of je echt een depressie hebt of dat het iets anders is kan alleen een arts vaststellen, die kan dan aan de hand van het DSM-5 een diagnose stellen.

Het beste antwoord

Het is niet niks om depressief te worden en zeker niet in deze gehaaste wereld. Medisch gezien heb een tekort aan serotonine een stof die iedereen bezit in de voor hersenen. Voor een echte depressie (dus niet een depressief gevoel) is er een tekort aan die bewuste stof. Een arts schrijft in zo`n geval anti depressiva voor waarvan er heel veel soorten zijn. Persoonlijk vind ik dat een psygiater dit voor zou moeten schrijven. Er is een vuistregel. Beweeg per dag minimaal een uur. Lopen is een goede manier, reactie`s van depressieve mensen zijn heel positief hierover, bovendien heb je de tijd om denkdingen te pareren. Schrijf je gevoelens op en neem ze serieus. Raadpleeg een arts van het ggz of haal info van stichting het MEE. NL of bekijk de site `s van diverse ggz instellingen. Een ding weet ik zeker, je hoeft je er niet voor te schamen, je bent dan al op de helft om van een depressie af te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je een half jaar in je bed ligt en je weet niet waarom... Ik spreek uit ervaring, want dat was wat er met mij gebeurde toen ik er achter kwam dat ik depressief was...

Dan pas ben je depressief, niet eerder... Wat er eerder dan wel is, is een dipje...

Toegevoegd op 23-05-2009 01:21:03
Maar uit het diepste dal herrijst de phoenix... Ook weer uit ervaring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke..voorheen was dit voor mij op te lossen met GHB..wat nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is GHB?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4-hydroxybutaanzuur?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pfff hou dr over op hoor...
Je zou een test kunnen doen om te zien of enigszins depressief bent. (zie bron)

Volgens komt het er op neer dat je ECHT nergens meer zin in hebt, dat het allemaal niet meer hoeft, lusteloos, gedemotiveerd maar dan wel voor een langere tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt helemaal nergens meer van kan genieten en overal tegenop ziet, lijkt het mij, dat je depressief bent.

Maar ik ben geen specialist op dit terrein.

Toegevoegd op 23-05-2009 01:26:50
En die verschijnselen voor langere tijd, dat is een hele goede aanvulling.

Maar nogmaals: ik weet hier heel weinig van.
Antoni
14 jaar geleden
als je alleen wil zijn, neerslachtige gedachtes heb. misschien zelfs suïcidaal.
als je altijd chagrijnig bent, de lol er niet meer van kunt inzien, en 6 van de 7 dagen jankt.
heb er ervaring mee, weet bijna niets meer van toen door alle pillen die ze daarna in mij stopte, dus probeer het altijd eerst zelf , lukt dat echt niet dan ben je echt depressief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de psychologie worden de criteria van de DSM-IV gebruikt. Zie wikipedia (bron).

Ik zie daar nu ook welke symptomen bij kinderen gelden. Als ik zoiets zie word ik weer boos. Mijn oudste dochter was 5 jaar toen ze zwaar depressief was, maar de huisarts zei tegen mij dat een kind niet depressief kon zijn. Gelukkig gaat het nu erg goed met haar (ze is 14), hoewel niet dankzij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De DSM-IV is globaal gezien erg dubieus als je niet weet waar je na moet zoeken. En zelfs als je weet waar je gericht naar moet zoeken dan is de DSM-IV nog steeds niet geheel betrouwbaar voor mensen die niet bekend zijn met de kriteria... Blader de DSM-IV eens door en noteer even de kriteria op een blaadje. Je komt dan op een gemiddelde van 25 syndromen uit!
Als je de dood prefereert boven het leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je door je huis gaat dwalen,nergens geen zin meer in hebt, jezelf gaat verslonsen en het gewoon niet meer zitten om verder te gaan in het leven. Dit na een heftige, ingrijpende gebeurtenis.
Je kunt hier uitkomen, door jezelf voor je kop te slaan, en tegen jezelf te zeggen dat je geen zielepoot bent. Ga weer dingen doen, die je nooit gedaan hebt.Ga een uitdaging voorjezelf aan, en besef dat anderen toch om je geven en je niet kwijt willen. Als je dat beseft, kun je uit de depressie komen. Maar het kost wel energie. Het resultaat is fantastisch, voor je omgeving en helemaal voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar Portishead luisterd, dan denk ik dat je echt heel depressief zou moeten zijn.

Toegevoegd op 23-05-2009 11:44:17
Ik zou depressief dus eigenlijk willen omschrijven als levensmoe. Niks heeft meer zin of nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is wel hele goede muziek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan best goede muziek zijn, maar ik vind dit wel heel erg depressief. Doet mij denken aan Warsawa van David Bowie. Ook zo verschrikkelijk depressief, maar wel heel mooi tegelijkertijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een onzin...die muziek is juist heel mooi heeft niets met een depressie te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schreef ook niet dat het niet mooi is, maar bij mij heel depressief overkomt. Als jij het mooi vind, heb ik daar geen probleem mee, ik gaf je alleen maar mijn mening
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig..dat heb ik dus ook gedaan bij jouw vraag;-) dan begrijpen we elkaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij nader inzien wil ik jou niet eens begrijpen, vind jou gewoon heel zielig. Je snapt het principe gewoon niet. Adios.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ja je kent me ook zo goed..wat leuk...gelukkig snap IK het wel....
In aanvulling op de DSM-IV-criteria (die ik inderdaad niet op zich zou gebruiken, dan hebben we namelijk allemaal wel wat): Als je leven er negatief door beïnvloed wordt, je niet meer goed in staat bent te functioneren.

Als je een dag lusteloos bent, is dat niet erg. Je staat in het weekend lekker laat op, hangt een beetje op de bank, voelt je wat somber, hebt geen energie. En de volgende dag ruim je de woonkamer op, doet de afwas, draait een paar wassen en gaat een stuk wandelen om weer wat lucht te krijgen. Helemaal niet erg.

Het wordt wel erg als je activiteiten dalen onder een minimum waarmee je nog goed kan functioneren. Als je baan in gevaar komt (of als je geen baan hebt, je geen baan zou kunnen vinden/houden). Als je iedere dag laat opstaat, omdat je de zin van uit bed komen niet inziet. Als je een douche nemen verspilde moeite vindt waar je je zelden toe kan zetten. Als je niet meer aan contact met vrienden toekomt, omdat naar ze toegaan of het huis toonbaar maken om ze te ontvangen teveel moeite is. Als je weinig of niets kan bedenken dat echt inspanning waard is.

Ook zou ik me al zorgen gaan maken als iemand structureel nog nét zoveel doet als sociaal wenselijk is, maar daarbij de hele tijd het idee heeft: "Waar doe ik het eigenlijk allemaal voor?" Dat lijkt me de opmaat voor de situatie die ik hierboven schets.