Is er een relatie tussen consumtie van energydrinks en toenemende druk in de maatschappij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Hoewel ik niet bekend ben met onderzoeken die dit aantonen, zal dit waarschijnlijk wel zo zijn. Er is gebleken dat we steeds minder slapen, en steeds minder rust nemen. Hierdoor zijn we op zoek naar manieren om meer energie en betere concentratie te vinden. Buiten de wel bekende caffeine, is er nu een hele markt van allerlei drinks & poeders waar je naar klan grijpen. En als je de reclame mag geloven, werkt de een nog beter dan de ander. Helaas blijkt uit onderzoek dat de effecten vooral psychologisch en niet daadwerkelijk fysiek zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Er zijn mensen die dat soort drankjes drinken om de nachtdienst door te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is er een relatie: ze nemen allebei toe. Wat jij waarschijnlijk wil weten is of er een causaal verband is. Dit causaal verband is natuurlijk niet te bewijzen dus ik kan je slechts mijn vermoeden geven en mijn vermoeden is: nee. Ik denk dat de toenemende consumptie van energy drinks met name komt door knappe marketing. De meeste energy drinks worden door de uitgaande jeugd gedronken. Verder neem jij in je vraagstelling aan dat er een toenemende druk is in de maatschappij. Maar even aangenomen dat deze er is, dan kan ik persoonlijk me moeilijk voorstellen dat men er meer energy drinks van gaat nuttigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ inhoudelijk was je me voor met de marketingstrategie. :)
Kimath
13 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord :)
Niet in de oorspronkelijke zin van het woord. Maar zoals met alle consumptiegoederen het geval is, wil men ons ook hiermee doen geloven dat we het nodig hebben. De druk is groot, alles moet op tijd af, straks die vergadering en o ja, de kinderen moeten vanavond nog naar zwemles...; Go fast ;)

We hebben tegenwoordig ontbijtshakes; coffeeshots, en ga zo maar door. Er zijn zelfs powernaps want voor slapen hebben we ook al geen tijd meer. Tenminste als we de reclames en (nieuwe) media mogen geloven.

Een veel gebruikte manier in de reclame- en marketingwereld is om aan bijvoorbeeld een gevoel of een stelling een aantal woorden te plakken die dan bij je opkomen. Bij jouw vraag zou je dus als onderwerp de 'toenemende druk in de maatschappij' kunnen gebruiken.
In de hoop dat mensen net zoals de reclamejongens denken "drukte in mijn leven?, Wat doe ik om niet in te zakken? Juist! ik neem een blikje energy drink!"

In een brainstorm sessie kun je hier als reclamemaker dan woorden bij verzinnen waarmee je dus uiteindelijk een goede marketingmachine voor je energy drink/shot/candybar etc. kunt opzetten.

Dus feitelijk hoeft er géén relatie tussen energydrink en druk in de maatschappij te zijn. Maar deze link wordt wel lucratief gebruikt om je te laten denken dat je met de druk(te) van alle dag energy drinks nodig hebt om op de been te blijven en vooruit te blijven gaan.

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik ben de naam van bovenstaande marketingtechniek vergeten, maar het doel is dat een product of een dienst langzaam je collectieve geheugen in sluipt. Dat je in plaats van aan patat niet aan friet van de snackbar denkt, maar aan die heerlijke goudgele frietjes van... Zo wordt een woord verdrongen door een product of dienst. Geen bank maar dé bank, geen auto, maar een ....

Zo is er op dit moment ook een auditieprogramma op tv waarvan de stijl in kleuren, lettertypes, jingles etc. precies zo is als de huisstijl van een telecomaanbieder.
Zodra de reclame aanbreekt zie je dan ook meteen een commercial van dit bedrijf, maar dit is natuurlijk een hele slimme manier van sluikreclame.

Zo zijn er nog talloze voorbeelden, waarvan jouw vraag er ook eentje is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt te maken te hebben met de evolutie!
In die evolutie, zijn alleen de sterkste, snelste en slimste mensen belangrijk.
In onze maatschappij, worden steeds meer mensen weggedrukt door de als maar toenemende druk door deze maatschappij en iedereen die niet voldoende kan mee komen, telt niet meer volwaardig mee.
Dag in dag uit, wordt er door middel van reclame, de mensen helemaal gek gemaakt.
Allerlij onmogelijke afslank middeltjes, die je voor veel geld kan kopen, geven je zelfvertrouwen weer terug en besparen je veel geld en vooral tijd. ( sportschool)
Vroegtijdige zweetlozing, kost je veel kansen bij de vrouwtjes.
Gezonder gaan eten om af te vallen is niet nodig meer, andere schoenen slanken ook af er zijn nu ook pleisters waar je van afvalt, dus kan je gewoon door gaan met ongezond eten.
Energiedrankjes maken weer een snelle, bewegelijke, nooit moeie vent van je, rusten hoef je niet meer, nee je kan gewoon door gaan, want dan tel je mee in deze maatschappij.
Uitgebluste mensen die moe en slaperig zijn, missen hun kansen, althans zo willen de reclame mensen ons laten denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je Ed, er zit een fout in het financiële systeem. Een hele simpele maar niemand ziet het of wil er iets aan doen. Dat komt omdat er minder geld ingevoerd wordt, dan dat er betaald moet worden.
Het geldsysteem is een cirkel. Als je een euro betaald voor een brood, krijg je die weer terug uiteindelijk via je salaris. Geld wordt verruild en dat is op zich in evenwicht. Behalve het lenen, daarover moet rente betaald worden. Op zich is dat nog niet zo erg, maar als een bank jou lening uitbetaald en hij heeft het geld niet (fysiek geld), dan moet hij 'nieuw' geld vragen bij de wereldbank. Maar die vraag ook rente. Er komt minder geld in de maatschappij dan dat er ooit terugbetaald kan worden aan de rente van de wereldbank.
Als je 1000 chips leent bij de chipfabriek. En die fabriek vraagt daar 1030 chips voor terug. Dan zie je dat dat niet gaat. Want alleen de chipfabriek kan chips maken, jij niet. Er is een gat welke NOOIT meer opgevuld kan worden. HOE HARD JE OOK WERKT. In de maatschappij moet we alleen maar harder werken om die rente aan de wereldbank te kunnen terugbetalen. Maar aangezien alleen de wereldbank het geld mag drukken, KUNNEN WE DAT NOOIT TERUGBETALEN. Dus zolang er geen NIEUW GELD in de maatschappij wordt gestopt, is alles in balans en in evenwicht. Komt elke euro die je uitgeeft weer bij je terug.
Maar helaas moet er nieuw geld in de maatschappij komen, omdat daar rente over wordt gevraagd die moet worden betaald. We moeten dus lenen om de rente te kunnen betalen. Want dat stukje geld zit niet in de maatschappij.
Energiedrankjes zijn een hype, vooral erg populair onder jongeren. Energiedrankjes zijn erg slim in de markt gezet en extreem veel gepromoot als hip en waar je mee gezien wil worden.
Toevallig hebben we het allemaal druk in deze tijd en komt het energiedrankje 'als geroepen'. In vele onderzoeken is bewezen dat suikers, caffeine en taurine maar weinig effect hebben op je lichaam, tenzij je ze in grote hoeveelheden tot je neemt.
Het grootste effect van energiedrankjes is psychologisch.

Toegevoegd na 57 seconden:
Psychologisch als in: selffulfilling prophecy. Je drinkt iets waarvan je een opkikker zou moeten krijgen en je voelt je meteen fitter en wakkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van niet
ik zoek het meer bij de werkdruk
weinig mensen op de werkvloer
grote bazen met topsalarissen en de werkpaarden bijna niks
heel erg
vaak zie je ook dat ze er niet van genieten
op het moment dat ze zich verheugen om op hun lauweren te gaan rusten gaan ze de pijp uit .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was er ook veel werkdruk. 50 Jaar geleden waren er gezinnen met 10 kinderen, een gezin met 4 werd toen klein genoemd. Moeder bij de haard en manlief hard werken, zaterdag meestal ook voor een karig loon. Maar toe hadden ze een zinken drinkbus bij met koffie. Laat nu toevallig na verschillende vergelijkingen deze energy drinks hetzelfde effect hebben als een sterke kop koffie met suiker. Maar net zoals wij vroeger cola uit een grote fles dronken, drinken wij dat nu vaak uit blik. Het voordeel van deze energie drankjes in blik is dat je ze steeds bij de hand hebt waar je ook bent, met koffie wordt dat iets moeilijker.
Er zal altijd wel werkdruk blijven en er komen steeds weer nieuwe dingen om het te onderdrukken.