"Vroeger was alles beter!" wordt er vaak gezegd (met name door ouderen). Ik vraag me af wat er destijds eigenlijk beter was?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als wij later oud zijn, gaan we dat ook zeggen. Het wil niet zeggen dat, vroeger echt alles beter was, maar vroeger voelt vertrouwd. Ze begrepen alles, en konden met de ontwikkeling mee. Nu kunnen ouderen dat minder goed. De wereld van nu wordt vreemd voor ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De mens heeft een voorkeur voor goede herinneringen. Daar door lijkt het of het vroeger beter was.
Jongeren hebben toekomst idealen die maar zelden uitkomen. Wanneer ze ouder worden, leek het vroeger mooier. De herinnering aan idealen en toekomst verwachting maakt het verleden mooier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schijnbaar alles. Zoals ze zeggen alles was beter. Het is een vaststaand feit dat bijvoorbeeld gebruiksvoorwerpen veel langer mee gingen tegenwoordig is het een wegwerp maatschappij en mensen hadden veel minder druk qua werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als erkend (althans door de meesten ) oudere van 75 jaar, kan ik met de hand op mijn hart zeggen : Bitter weinig was er beter! Misschien het saamhorigheidsgevoel, maar daar heb je het dan ook wel mee gehad.
Misschien gaat dit niet op voor de z.g betere standen, maar voor de gemiddelde arbeider was het vroeger beslist niet niet beter, integendeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat word gezegt om kritiek te geven op den negatieve kanten van de maatschappij voornamelijk op de jongeren levenstijl en de normen en waarden.

Het was vroeger ook erg maar daar gebruikten ze dan als excuus ja vroeger was et weer beter.. snapje?

Er zullen altijd mensen zijn die refereren naar vroeger want die normen en waarden waren goed en fatsoenlijk omdat zij zelf er mee opgegroeid zijn later zullen wij zeggen dat het nu ook beter was dan vroeger omdat we er onze jeugd in opgegroeid hebben en volwassen zijn geworden. Eens we over de 50 zijn. Zij nemen de postieve zaken van hun maatschappij mee en vergelijken het met deze maatschappij wat er beter kan....

Zo is het al altijd geweest...
In de jaren 60 dacht men ook vroeger was et beter met de vrije seks enzo...

Kortom het is een manier om de huidige slechte zaken van de maatschappij zwart te maken door het te vergelijken met wat vroeger goed was dit weten hun zeer goed omdat ze er zelf in opgegroeid zijn. Zij zullen vandaag de dag trouwens alleen het positieve zien van wat vroeger gebeurde tuurlijk waren er ook negatieve zaken dat is er altijd geweest maar omdat men het vergelijkt met nu en het slecht vind zal men alles goed vinden.

hopelijk heb je er wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het was een stuk veiliger op straat! (Ook in het donker)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn lijf was vroeger beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Willem Drees had een mooi plan door de kamer gedrukt met goeie pensioen voorzieningen! Die zijn nu om zeep geholpen!

Mensen waren ooit met minder tevreden!
Dat is het gewoon! Vandaag de dag maken we elkaar gek met allemaal gadgets en troep, we hebben het nu te goed om te beseffen dat we dom bezig zijn.
Alles kan is ons motto daarom vergeten velen te leven en werken zich naar een onherstelbare aandoening!
Wat we zien, willen we hebben, en als de buurman een nieuwe auto koopt kunnen we niet achter blijven!

Vroeger moesten de mensen hard werken, maar genoten van hun schaarse vrije tijd!
Nu moeten de mensen hard werken, en hebben moeite om zich ertoe te zetten om te gaan genieten!

Het doel is, MEER en BETER! alleen vergeten we dat dat doel net zo hard verderweg gaat als dat we het denken in te halen!

Vroeger, toen en nu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriend van me heeft het altijd over Vroeger... Toen de lucht nog schoon was en seks nog vies was. Aangezien hij dezelfde leeftijd heeft als ik, is dat vroeger zo vroeg nog niet.

Ik denk dat het enige dat vroeger echt beter was de saamhorigheid was. Tegenwoordig is het meer een individualistische maatschappij. Als je al contact hebt, dan moet het per telefoon, e-mail of hyves. Echte contacten vinden minder plaats dan vroeger.
Ook het niet overal bereikbaar zijn is een zegen van vroeger.

Maar één ding is nog precies hetzelfde als vroeger: "Ook vroeger was vroeger alles beter!"