Mensen leven gemiddeld 25550 dagen. Waarom hebben we gedurende die korte tijd zo'n enorme behoefte aan bezit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap ik ook niet, want het voegt niets aan je leven toe,
Een dak, voedsel en kleding, en je bent er al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word nogal depressief van die formulering. Je leeft maar 25550 dagen.. Omgerekend naar jaren is het waarschijnlijk best lang, maar dagen.. 't klinkt gewoon zo kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou hé, 25duizend 500vijftig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Guinie: dat had ik ook.. :-(

Het beste antwoord

Bezit geeft een gevoel van zekerheid.
Er zijn zoveel onzekerheden in het leven, dat je veilig voelen heel belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Zo kort is die tijd toch helemaal niet?
In de mens zit nog steeds het oerinstinct van verzamelen. Vandaar dat we dingen en zaken willen vergaren.
13 jaar geleden
Omdat we daarmee het idee krijgen dat we wat betekenen, of meer zijn dan een ander en ons onderscheiden. We willen allemaal graag dingen hebben, de een een mooie auto, de ander een leuke plant voor het raam, en dat allemaal om ons beter of gelukkiger te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Me dunkt dat 25.550 dagen niet kort is. We willen deze tijd zo mooi mogelijk doorbrengen en gelukkig zijn met dierbaren en spullen die het leven vergemakkelijken. Zoals bijvoorbeeld een computer met internetaansluiting om op GV actief te kunnen zijn.
In essentie kun je ook gelukkig zijn zonder bezit, maar in de westerse wereld wordt dat steeds moeilijker, omdat iedereen van alles heeft en jij zelf ook wel wilt meedelen in de welvaart.
In principe kunnen we wel zonder bezit, maar niet meer in deze tijd. Ik zie me nu niet meer leven in een hutje op de hei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet alleen hebberigheid.t is ook praktisch.stel je voor als je niks bezit,dan moet je steeds iets zoeken om het te kunnen gebruiken.denk aan gereedschap,kleren,huishoudelijk apparatuur,de fiets enz enz.ik denk dat jij bedoeld dat t zinloos is om dingen aan te schaffen die niet nodig zijn,overdreven luxe.daar heeft gelukkig niet iedereen last van.maar het is wel een life-style van velen.het draait allemaal om wat anderen van je denken,en daardoor meer te kunnen bereiken in het leven.en het werkt ook nog.alleen niet op alle fronten.je kan namelijk niet alles kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat een heel lange tijd is.... en leuke dingen bezitten die tijd een stuk leuker kan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou zwervers hebben daar minder last van. En als je dat niet doet dan loop je in je blote kont rond en dat is nou ook niet echt prettig. Dus bezit is gewoon nodig om te overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de het willen bezitten van dingen laten ook veel meer na voor de mensen na ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een rariteit eigenlijk om alles te willen bezitten, terwijl je kinderen druk bezig zijn om na je dood alles wat voor jou waardevol was, weg te gooien of zelf te houden.
Hele ruzie"s onder je familie wie wat krijgt.
De strijd om je bezit begint al op je doodsbed, wie wat krijgt.
Zinloos.
Het zit schijnbaar in de mens om alles om zich heen te verzamelen, misschien voor status.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat bezittingen het leven van een mens meer comfort, status en plezier brengen.
Het begrip " geld maakt niet gelukkig" is dan ook een relatief begrip. Natuurlijk is er meer voor nodig om gelukkig te zijn (gezondheid, goede relaties, zelfredzaamheid, het vermogen je voort te planten, een uiterlijk waarmee je tevreden bent enz. enz.) maar het maakt wel degelijk uit of je kunt beschikken over middelen die je in kunt zetten om je leven te veraangenamen.
Wie het hardst roept dat geld geen geluk brengt, heeft er vaak het meest van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste stap van een menselijke ontwikkeling is een wil te ontvangen. Zonder een wil te ontvangen maak je geen kans op deze wereld. De wil te ontvangen verandert snel in een ego waardoor de mens definiert de illusie van individualiteit. Als je van een kind zijn speelgoed pakt gaat hij/zij ontzetend huilen bijna alsof je een deel van zijn/haar lichaam afpakt. En het is ook bijna zo, dat kid ziet de speelgoed als een deel van zijn identiteit, je pakt af een stuk van hem/haar. Volwassenen doen hetzelfde en zonder bewust te zijn blijven ze hun hele leven hun identiteit defineren door meer en meer delen toe te voegen aan hun ego. Als je je ego kleiner maakt krijg meer ruimte in je ziel en ook op je zolder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is voor iedereen natuurlijk verschillend.
Als je jaren achtereen ,zwaar depressief, zoniet suicidaal bent geweest....zoals ik...dan hecht je amper waarde aan bezittingen. Simpelweg omdat die NIET mijn depressie weg konden halen. Daar waren toch echt medicijnen voor nodig.
Bovendien ben ik onderweg in mijn leven...heel wat mensen tegen gekomen...die elk jaar van interieur veranderden.
En pas jaren later...kwamen ze erachter...dat hun relatie gewoon niet meer goed zat. En door spullen te kopen...voelden ze zich EVEN gelukkig maar de rot relatie bleef...
Dus ...lang verhaal kort...ze hadden eerder hun relatie op moeten doeken...dan hadden ze niet zoveel geld aan spullen hoeven uitgeven. Wat ook weer een schuld mee bracht...dus scheiden en een schuld.
Dat had soms anders gekunt.
Materieel maakt NIET gelukkig.
Wat als je miljonair bent...en je hebt een klote karakter...
Geen partner die daar bij zou willen blijven.
Maar...dat is mijn mening. Menig ander zal er anders over denken en dat mag ook.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of je bent super rijk qua geld en spullen...maar je hebt ELKE DAG ondraaglijke pijnen....
Dan zegt dat rijk zijn...niets.
Dat zou je zo willen inwisselen voor een pijnloos leven...en dat kan misschien helemaal niet.
Dan ben je echt niet blij hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik denk niet dat alle mensen zo zijn
ik heb niet veel maar ik ben in nederland geboren
en ik kan een redelijk normaal leven lijden
ofterwel wij heben alle levens benodigheden als
licht van de zon .
groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat sommige bezittingen je onafhankelijker maken en je vrijheid vergroten.Bijvoorbeeld een auto,een telefoon, een computer,een kompas, laarzen, een paraplu, een fornuis,enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil bezittingen omdat ik er blij van wordt. Ik wordt gelukkig van alles wat warm is, kleding, warm bad, hot packs, sjaal, open haard, zomervakantie enz.

Daarnaast wordt ik gelukkig van allerlei hobby dingen, mooie dingen (kunst bv.) en gekke dingen (een bubble wrap calendar).

En als laatste word ik gelukkig van de mogelijkheden die bezit mij geven. Ik kan met vrienden uit eten gaan wanneer ik dat wil. Ik kan een leuk kadootje halen waar iemand blij van wordt. En voor die verwarde man op het station gisteravond kon ik een treinkaartje halen zonder mij zorgen te maken over de kosten.

Oftewel, blij word ik van bezittingen als zij zorgen voor:
- eerste levensbehoefte (eten, warmte, huis enz)
- Dingen die een emotie bij mij oproepen
- De mogelijkheden die bezit mij geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
simpel, status..

De mens zal altijd behoefte hebben om een zo hoog mogelijke status te hebben onder de bevolking, die status kun je verkrijgen door luxe auto's te kopen of een villa. Iedereen zonder uitzondering kent deze behoefte naar status, natuurlijk wel in meer of mindere mate maar het is er wel.