Dat is precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leesvoer:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jodenster
https://nl.wikipedia.org/wiki/Davidster
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat,
Je hebt volkomen gelijk. Ik liet bij het beantwoorden leiden door de vorm.
Het symbool is hetzelfde, het verschil zit 'm in de gele achtergrond. Ook wordt door aan de Davidster de benaming Jodenster te geven, aan het woord meteen de negatieve connotatie van de apartheidsstatus tijdens de holocaust, toegevoegd .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ volledig juist
Het verschil is, dat de Davidster een ster is voor de Joden. De ster is ook normaal voor de Joden maar bij de Jodenster is het een symbool wat voor de tweede wereld oorlog werd gebruikt.
De conclusie:
De Jodenster is geen goed teken voor de Joden omdat dat herinnert aan de tweede wereld oorlog, en bij de Davidster niet.

De Jodenster werd gebruikt voor de tweede wereld oorlog en dat is het verschil met de Davidster daarom werd hij toen verandert door Hitlier.
Dus de Davidster werd een Jodenster bij de tweede wereld oorlog omdat de ster dan een hele andere betekenis heeft.http://davidster.weebly.com/jodenster.html
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Ik schrok even, dacht dat je het zelf geschreven had. Maar misschien moet je het stukje nog eens
aandachtig doorlezen en er achter komen dat er precies geen antwoord wordt gegeven wat nou het verschil is. De hele site is een project van een paar brugklassers, zo lijkt het. Slecht geschreven, en gemaakt met een webmaker. Leuk, maar niet een site om te quoten. "Wat betekent de davidsster?
1De davidster betekent dat je Joods bent.
2De ster kan voor iedereen wat anders betekenen
3Dat David achtervolgt wordt door Saul (zie verhaal hieronder)
4een hexagram
5het betekent iets in wiskunde 'taal' " Het is geen meerkeuzevraag zoals ik eerst even dacht.
Een davidster is een hexagram, welke vaak geassocieerd wordt met het jodendom, zoals het kruis voor christenen. Het komt voor in de vlag van de staat Israël waar veel Joden wonen. Het is een symbool.

Een Jodenster is een stukje textiel wat Joden verplicht moesten dragen in de tweede wereldoorlog, het was een afbeelding van een zwarte davidster(hexagram) op een gele achtergrond en met het woord Jood of de letter J erin. Het was een identificatiemiddel voor de Duitsers om zo makkelijk de Joden van de niet-Joden te onderscheiden.

Het verschil zit hem dus in het gebruik, maar ook in de afbeelding zelf en vooral in de gevoelswaarde. Als je een jood met een davidster ziet, maak dan niet de "fout" om te zeggen dat hij een mooie Jodenster draagt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
+ .
Ik snap de minnen niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antw. klopt samen met het antw. van Kornikov