Waarschijnlijk gaat de vraag over Adrianus VI, de (tot nu toe) enige Nederlandse paus, geboren in Utrecht als Adriaan Floriszoon Boeyens. Hij werd al kort nadat hij tot paus was gekozen ernstig ziek en stierf anderhalf jaar later. De graftombe van Adrianus werd eerst in de Sint Pieter tussen die van paus Pius II en paus Pius III geplaatst. Maar de nieuwe paus, Clemens VII, gaf zeven jaar later toestemming om het stoffelijk overschot over te brengen naar een door de kardinaal opgericht grafmonument in de Santa Maria dell'Anima te Rome. Dit was eerst de nationale kerk van het Heilige Roomse Rijk, maar werd daarna die van Nederlanders en Duitsers. Men vond dat deze paus beter op zijn plaats was in de Duitse kerk: de Nederlanden behoorden in 1533 nog tot Duitsland, dus een geestelijke uit Utrecht werd gezien een Duitse geestelijke. Pelgrims uit het Duitse rijk zouden zich zo dichterbij 'hun' paus voelen, dan wanneer deze in de Sint Pieter was blijven liggen.
Amadea
een jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je paus Adrianus VI.

"Paus Adrianus VI (1522-1523) was de enige Nederlandse paus in de geschiedenis. Zijn graftombe bevindt zich in de kerk van Santa Maria dell’Anima in Rome. Deze kerk, waarvan de oorsprong terugging tot een gasthuis voor pelgrims gesticht door een echtpaar uit Dordrecht, gold als de nationale kerk van het Heilige Roomse Rijk. Een groot aantal Nederlandse gewesten behoorde tot dit Rijk, en dat verklaart waarom Adrianus na zijn dood hier zijn laatste rustplaats kreeg.", volgens https://corvinus.nl/2021/10/21/de-graftombe-van-paus-adrianus-vi/.

De Nederlandse kardinaal Willem van Enckevoirt, vertrouweling van paus Adrianus VI, nam het initiatief tot de oprichting van een grafmonument voor Adrianus VI in de Santa Maria dell'Anima (vervaardigd door Baldassare Peruzzi), waarop ook zijn eigen naam en wapen voorkomt. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_van_Enckevoirt.

Overigens is de paus eerst wel bijgezet in de oude Sint-Pieter. Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Adrianus_VI#Ziekte_en_overlijden vind je:

"De graftombe van Adrianus werd in de oude Sint-Pieter tussen die van paus Pius II en paus Pius III geplaatst. Bij het volk was, ondanks zijn dood, de haat voor Adrianus nog steeds even hevig. De harde, strenge, sluwe, gierige barbaar uit het noorden had op zijn graf het volgende opschrift gekregen: ”Hic iacet impius inter Pios” (= “Hier ligt een onvrome tussen Vromen”). Hierbij was het woord Pios van dubbele betekenis. Op 16 november 1530 gaf de nieuwe paus, Clemens VII, toestemming aan Willem van Enckevoirt om het stoffelijk overschot van Adrianus over te brengen naar een door de kardinaal opgericht grafmonument in de Santa Maria dell'Anima, de kerk toegewezen aan de ingezetenen van het Heilige Roomse Rijk, later aan de Nederlandse natie. Dit grafmonument is in 2001 op kosten van de Nederlandse bisschoppen gerestaureerd en daarna onthuld onder toeziend oog van kardinaal Adrianus Simonis en bisschop Ad van Luyn. Ook voor kardinaal Willem van Enckevoirt is in dezelfde kerk een praalgraf opgericht."
een jaar geleden