Wordt er in de koran opgeroepen om ongelovigen te vermoorden?

Zo ja, waar exact?

Toegevoegd na 32 minuten:
*Ongelovigen en/of andersgelovigen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
70.1K
Amadea
8 jaar geleden
Jezidi's zijn geen ongelovigen. Dus ik denk dat er een andere tekst staat.
erotisi
8 jaar geleden
En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen. 2:191 http://www.goeievraag.nl/maatschappij/religie/vraag/60090/haatzaaiende-teksten-koran
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Van dat soort opmerkingen snap ik niks. Jezidi’s zijn geen ongelovigen.
-Statement van jouw kant Dus ik denk dat er een andere tekst staat.
-Waaruit je een conclusie trekt over een tekst waarvan ik vraag of deze überhaupt bestaat. Misschien dat je even de context kan verduidelijken? Ik stel me voor dat deze zeker als ongelovig of niet-juist-gelovig gezien worden door veel moslims. Zoals sommige sjiieten soennieten(of andersom) al als verkeerdgelovigen beschouwen. Als je iets te vertellen hebt, moet je er even een verhaal van maken. Zo komt het niet over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea
Het is toch voor veel gelovigen 'goed' gebruik om iedereen die niet het Ware Geloof aanhangt als ongelovige te bestempelen? Voor moslims is iedereen die niet (de juiste versie van) de islam aanhangt een kaffer (kafir), voor christenen zijn de anderen heidenen, en voor joden zijn de anderen gojim. Uw heidense kaffer en gojim,
sandokan
Amadea
8 jaar geleden
Nee hoor, sandokan. Heidenen zijn ongelovigen. Iemand die een ander geloof aanhangt is geen ongelovige.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Wat jij nou zegt is ook weer onjuist. Een heiden is ook een andersgelovige. Heidense gebruiken zijn gebruiken die bijvoorbeeld christenen uit andere geloven hebben, kerstmis zit vol met heidense gebruiken (pagonische gebruiken). Vroeger toen het woord heiden werd verzonnen bestond niet-geloven amper. Iemand die in een natuurreligie geloofde was een heiden. Gewoon een gelovige dus. Maar niet in de ogen van een christen. Dat was nog gekker dan jood of moslim zijn. Daar zit dus inderdaad wel een verschil in gradatie. En is sandokan onjuist/scherp door de bocht. Er wordt door moslims en christenen wel vaak een onderscheid gemaakt. Een jood is geen heiden of kaffer. Een christen en moslim is wel een gojim. Joden waren de eerste dus die hadden niet te maken met broedergeloven. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaffer
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heiden_(geloof)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Goj
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Als je een heiden per definitie nog steeds ongelovig vindt dan heb je dezelfde vreemde uitsluitende gedachten als toen wanneer de term populair werd. Jouw geloof=geen geloof. Want het is geen geloof gebaseerd op een abrahimistisch geloof. http://www.allaboutspirituality.org/dutch/heidendom.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik morgen bekeer tot het heidendom ben ik opeens juist een gelovige. Wat ooit gebeurde omdat de heiden natuurlijk een soort scheldwoord was en dus toch al laag was en niet als een serieuze religie werd beschouwd, is dat men niet-gelovigen ook maar zo is aan gaan duiden. Men vond het heidendom zelf niet eens een geloof dus zo is compleet foutief voor sommigen heiden en atheïst hetzelfde begrip geworden. Ik ben een atheïst geen heiden. Ik geloof niet in natuurgoden namelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
Je hebt gelijk dat ik scherp door de bocht ga, maar dat heeft er ook mee te maken dat er voor allerlei termen voor heidenen uitzonderingen bestaan. Een christen is voor een moslim geen kaffer, een polytheïst wel. Voor fundamentalisten is iedereen die niet exact hun denominatie aanhangt heiden/kaffer etc. Het gaat hun erom dat je niet het Ware Geloof aanhangt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou er hele schema's van kunnen maken, die dan steeds weer door iemand als onjuist ervaren zouden worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, MrTomaat, inderdaad. Je opmerking herinnert me eraan dat ik Life of Brian weer eens wil zien.
Al staat Kumare van Vikram Ghandi ook nog op het programma... de documentaire over een man die zichzelf als goeroe presenteert en schrikt als zijn volgers niet in zijn ontmaskering willen geloven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat doet mij weer denken aan:
https://www.youtube.com/watch?v=bptjghTNUkE
Stan die paranormaliteit wil ontmaskeren als simpele cold reading. Waarin hij natuurlijk niet slaagt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, jammer zo te zien is het een fake docu. Geacteerde documentaire.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@sandokan Of denk jij dat het echt is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
Southpark is weer meesterlijk! Kumaré heb ik nog niet gezien, maar volgens mij is het een echte documentaire. Je moet altijd een gezonde dosis skepsis houden, natuurlijk, maar vooralsnog is dit ook volgens het IFDA het echte werk. Ik herinner me nog de keer dat een bedrieger werd ontmaskerd en hoe geschokt het IDFA reageerde. (Op Ford Transit). Nepdocumentaires mogen wel, maar ze moeten dan wel als zodanig gelabeld zijn. https://www.idfa.nl/nl/idfa-tv/kumare-dvd.aspx Ik zag bij Bol dat gesproken wordt van goed geacteerd. Is dat de reden dat jij denkt dat hij fake is?
LeonardN
4 jaar geleden
https://koran.islamnu.nl/index.php?controller=hq&view=hq&hq_sn=8&start=0 Zoek op de pagina op het woord vingers.
8:13
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vraag mij af waar je die bronnen ervandaan hebt gehaald, maar dat zijn citaten uit de koran? Éen van de 5 grootste zondes zijn het vermoorden van mensen, het is duidelijk niet toegestaan voor een moslim een ander te vermoorden. Er is geen enkele vers waarin staat dat je de vingers moet afhakken? Jammer dat dit wordt gezegd zonder enige kennis. Ik zal zeggen koop een koran met de vertaling ervan en je zult heel anders over de islam denken
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Salafisme is voor de islam wat het protestantisme was voor het christendom: teruggaan naar de wortels van de islam. Wat betekend dat de koran en de hadith weer letterlijk worden opgevat, dus: zonder interpretaties waarmee men doelbewust gewelddadige en haatzaaiende teksten verdoezelt. De beste bron van correcte informatie over de islam zijn niet de apologetische moslims die 'vergoelijken' (omdat zij worden gedreven door hun blinde geloof in de islam), doch de ex-moslims, zoals Abdullah Sameer: http://abdullahsameer.com/blog/why-i-believe-in-islam-a-dialogue/ :-)

Antwoorden (5)

Ja, in 109 verzen in de Koran wordt opgeroepen ongelovigen te doden. Daarbij wordt soms ook expliciet vermeld dat hoofden en vingers moeten worden afgehakt.

Het debat tussen moslims is of die oproepen in een specifieke context moeten worden beschouwd, of generiek zijn. Zie de link voor een overzicht van alle passages waarin deze oproepen voorkomen.

Toegevoegd na 20 uur:
Een paar pregnante passages zijn de volgende:
(http://www.koran.nl/read/8#.Vkxi21UrLGg )
008:012
Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

(http://www.koran.nl/read/61#.VkxkM1UrLGg )
61:4
Voorzeker, Allah heeft diegenen lief die terwille van Hem strijden in geordende gelederen, alsof zij een hechte muur vormen.
61:9
Hij is het Die Zijn boodschapper heeft gezonden met leiding en de godsdienst der Waarheid, opdat hij deze moge doen zegevieren over alle andere godsdiensten, al zijn de afgodendienaren er afkerig van.

Engelse vertalingen staan hier:
http://www.usc.edu/org/cmje/religious-texts/quran/verses/008-qmt.php#008.012
http://www.usc.edu/org/cmje/religious-texts/quran/verses/061-qmt.php#061.004 (en later op de pagina vers 9)

Volgens de (bepaalde niet objectieve) website De gewelddadige koran van E.J. Bron (https://ejbron.wordpress.com/2013/04/22/de-gewelddadige-koran/ ) is het aantal passages dat haatdragend is jegens anders-gelovigen nog veel groter: hij komt op 493 passages.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
correct +
masol
een jaar geleden
sorry maar de hele text is uit de context gehaalt en ten tweede er zijn veel regels tijdens een oorlog als voorbeeld 1. je mag geen vrouwen of kinderen dood maken 2. je mag de straat niet vuil maken en je mag niks kapot maken 3. je mag geen eigendommen stelen. en zo zijn er nog veel meer. En als ik naar u bronnen kijk moet ik wel lachen hoe subjectief en verkeerd begrepen de diepzinnige teksten van de islam zijn als iemand die verstand heeft van de islam. En dit vond ik allemaal in de bijbel de meeste zijn ook uit de context gehaald maar dit is mischien maar toen procent van wat ik vond en dat zweer ik
(Numeri 31:17) Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.
(Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
(Jesaja 13:18) Maar hun bogen zullen de jongelingen verpletteren, en zij zullen zich niet ontfermen over de vrucht des buiks; hun oog zal
Ongetwijfeld staat dat er in. Maar religieuze teksten staan open voor interpretatie. Ook zijn er vele 'hadith', een soort van toevoegingen aan de Koran, met daden of uitspraken die aan de profeet Mohammed worden toegeschreven. De echtheid hiervan wordt echter in vele gevallen in twijfel getrokken.

Dit is een moeilijke vraag met geen eenzijdig antwoord. Bij de bron vindt u een artikel van de correspondent, waarin het e.e.a. uitgelegd staat wat u wellicht interessant vindt. Ook de verwijzigen naar andere artikelen zijn de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dit is zo
Ja, in de Koran wordt dit als een positieve daad afgeschilderd:

2.191 En doodt hen (de ongelovigen), waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden.
4.75 Laten derhalve zij die hun tegenwoordig leven voor hun leven in het hiernamaals willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van Allah strijdt, hetzij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.
4.100 En wie van zijn huis weggaat, zijn land verlatend terwille van Allah en Zijn boodschapper en de dood achterhaalt hem - zijn beloning bij Allah staat vast
4.101 Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u
4.104 En toont geen zwakheid in de vervolging van dit (vijandige) volk.
8.12 Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."
8.17 Gij doodde hen niet, doch Allah was het, Die hen doodde. (<< dit levert hen een vrijbrief)
8.65 O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen.
9.111 Voorzeker, Allah heeft van de gelovigen hun persoon en hun bezittingen gekocht in ruil voor het paradijs - zij vechten voor de zaak van Allah en zij doden en worden gedood - een onfeilbare belofte in de Thora en het Evangelie en de Koran.
48.29 Mohammed is de boodschapper van Allah. En zij, die met hem zijn, zijn hard tegen de ongelovigen en zachtmoedig onder elkander.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klopt
Er is geen enkele koranvers die betrekking heeft op deze context (dus hier en nu).
Wel zijn er tig verzen te zien die zijn nedergezonden tijdens bepaalde veldslagen.

Ahadith (gebeurtenissen destijds) leggen uit waarom deze verzen zijn geopenbaard en voor wie. Dus niet universeel toepasbaar ten alle tijden en voor iedereen.

Wel zijn er andere verzen die wel universeel toepasbaar zijn (dus ten alle tijde, ongeacht waar je je bevind) zoals verzen over liegen of stelen.

Soms als je een vers heel 'plat' leest, dan denk je dat dat voor jou is bestemd. Terwijl God ook tegen anderen praat, zoals de engelen. Een goed voorbeeld daarvan is 'hak hun vingers oid af'. Dit was gericht tegen de engelen en zij kwamen dit bevel ook na.

Ondanks dat de moslims bij dat veldslag in de minderheid waren (zoals bij veel veldslagen) hebben zij alsnog de overhand gekregen. Ik wil het opzettelijk niet 'gewonnen' noemen, omdat er in een oorlog geen winnaars zijn. De profeten hadden ook een hekel aan oorlog voeren, bloedvergieten, verdriet, chaos, kapitaalvernietiging, etc. Omdat ze als geen ander weten dat er tijdens oorlog aan beide kanten doden vallen. Enkel als het geloof daarmee op het spel stond waren ze bereid alles daarvoor te geven, voor niets en niemand anders.

Om terug te komen op jouw vraag: als de koranverzen die over andersgelovigen hier en nu van toepassing zijn, dan bestonden er in NL niet eens andersgelovigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
" Dus niet universeel toepasbaar ten alle tijden en voor iedereen." dat verklaard veel, maar introduceert wel een probleem. Als de koran gericht is op een specifieke groep mensen in een specifieke tijd dan degradeert dat de koran tot een historische religieuze visie op de wereld die niet meer van toepassing is. Daarmee valt de basis onder de islam weg. Dat is niet wat we zien, zal ik maar zeggen. Overigens kan dezelfde redenering voor de bijbel en het christendom gehanteerd worden als daar dezelfde uitspraak over wordt gedaan. N.B. Je zou mogelijk nog een onderscheidt tussen specifieke en generiek delen van de koran kunnen maken, maar dat maakt het allemaal wel heel ingewikkeld.
De koran bevat historische opnames. Instructies aan mohammed waarbij moslims in zijn tijd werd vervolgd, gedood, gelyncht. De verzen die aan over geweld spreken zijn enkel in oorlogssituaties van toepassing en strikt gelimiteerd als verdediging. Met nadruk op verdediging. Zie volgende koranverzen als argument:
Soera 8 - Ayat 61

۞ وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَٱجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ

En als zij tot vrede neigen, neigt u er dan ook toe en legt uw vertrouwen in God. Voorzeker Hij is Alhorend, Alwetend.

Soera 60 - Ayat 7

۞ عَسَى ٱللَّهُ أَن يَجْعَلَ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ ٱلَّذِينَ عَادَيْتُم مِّنْهُم مَّوَدَّةً‌ۚ وَٱللَّهُ قَدِيرٌ‌ۚ وَٱللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Het is mogelijk dat God liefde zal kweken tussen u en diegene van hen met wie gij in vijandschap verkeert; want God is Almachtig en God is Vergevensgezind, Genadevol.

Soera 60 - Ayat 8
"God verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, God heeft de rechtvaardigen lief."
De islamofoben die claimen dat de koran geweldadig en vijandig is verschillen niet veel van de propagandamachine van Hitler jegens de talmoed tijdens wereldoorlog 2. Men trach woorden uit hun verband te rukken. Om te beginnen lees altijd het vers ervoor en erna. God weet dat er mensen zijn die verzen uit hun verband willen halen vandaar :Soera 3 (al imraan) - Ayat 7

هُوَ ٱلَّذِىٓ أَنزَلَ عَلَيْكَ ٱلْكِتَـٰبَ مِنْهُ ءَايَـٰتٌ مُّحْكَمَـٰتٌ هُنَّ أُمُّ ٱلْكِتَـٰبِ وَأُخَرُ مُتَشَـٰبِهَـٰتٌ‌ۖ فَأَمَّا ٱلَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَـٰبَهَ مِنْهُ ٱبْتِغَآءَ ٱلْفِتْنَةِ وَٱبْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِۦ‌ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُۥٓ إِلَّا ٱللَّهُ‌ۗ وَٱلرَّٲسِخُونَ فِى ٱلْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِۦ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا‌ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُوْلُواْ ٱلْأَلْبَـٰبِ

Hij is het, Die u het Boek heeft neergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg. En niemand kent de juiste uitleg dan God en degenen, die vast gegrondvest zijn in kennis, die zeggen: "Wij geloven er in; het geheel is van onze Heer"; en niemand trekt er lering uit, dan zij, die begrip hebben.