Vanuit het koningshuis is er een bepaalde mate van censuur. Ook kan er wel eens een mediastilte worden gevraagd bij bijzondere gebeurtenissen zodat er niet paniek ontstaat of dat er kopiegedrag ontstaat.
Ondanks dat er officieel mogelijk geen echte censuur is in Nederland, moeten we ons absoluut er niet in vergissen dat de informatie die we krijgen wel gecontroleerd wordt en zo wordt gebracht zodat het binnen ons eigen plaatje hier in Nederland past.
Ook ligt het erg aan de achtergrond van het medium zelf. De Telegraaf zal bepaalde informatie anders brengen dan de Volkskrant.
Maar ik denk wel dat er in Nederland een vrij grote vrijheid is voor de journalistiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja.

Verander op Wikipedia maar eens wat feiten over politici en leden van het koningshuis. Je zult zien dat je veranderingen bijzonder snel weer ongedaan gemaakt zullen worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee er is geen enkele vorm van censuur in de Nederlandse media. En dat is wel logisch ook, want stel nu eens dat er censuur zou zijn, dan zouden de media daar heel uitgebreid over berichten.

Enige vorm van censuur die hier is, is zelfcensuur.
Soms vindt men het verstandig om iets niet te publiceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan dan zelfcensuur zijn, en eigenlijk is dat geen censuur. Gelukkig wonen we in Nederland dus als je vindt dat krant A censuur toepast (wat m.i. niet zo is) ben je vrij om te kiezen voor krant B.
Er is zelfcensuur, men besluit zelf dingen niet te vermelden. Zo wordt terughoudendgeschreven over zelfmoorden en worden de namen van verdachten niet voluit geschreven.