Dit zegt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) ervan:

De studiefinanciering is in 1986 ingesteld om studeren toegankelijk te maken voor iedereen die daar het talent en de motivatie voor heeft. De LSVb heeft grote vraagtekens bij wat er gebeurt met dit streven, als studenten in de toekomst het geld voor hun gehele studie moeten lenen. Uit eerder onderzoek in opdracht van het ministerie van OCW(2005) blijkt dat studenten lenen zien als noodzakelijk kwaad. Er zijn studenten die zeggen überhaupt niet meer te gaan studeren als zij het hele bedrag moeten lenen. Daarnaast blijken studenten liever meer te gaan werken dan meer te moeten lenen. Dit zal ten koste gaan van de focus op het studeren. Het is maar de vraag of anno 2010 de houding tegenover lenen zo veranderd is, dat een eventueel leenstelsel niet de toegankelijkheid van het hoger onderwijs aantast....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk zelf dat er dan minder leerlingen een vervolgonderwijs zullen gaan volgen.Het is nu al lastig om het allemaal geregeld te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan gaan we terug naar vroeger toen de studiebeurs nog niet bestond. "Rijke" kinderen gaan studeren en arbeiderskinderen bedenken zich nog wel een keer.
Het begrip werkstudent zal ook weer terugkeren. Ik vind het geen goede zaak, dat studenten het hele bedrag moeten lenen, omdat ze dat veel te veel onder druk zet. Dus, handen af van de studiebeurs. Probeer maar ergens anders op te bezuinigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat men niet gaat studeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou nog mee kunnen vallen.
De studiebeurs is nu een tamelijk klein bedrag. Studenten die geen vermogende ouders hebben, moeten er toch al bij lenen en werken.

In vergelijking met de tijd dat de studiebeurs werd ingesteld is het nu zo, dat iedereen in de gelegenheid is om voorbereidend wetenschappelijk onderwijs te volgen.
Daarna blijft het mogelijk om hetzij als werkstudent en lenend of als extraneus te studeren.
Ik denk dat voor de echt gemotiveerde student, niet veel zal wijzigen.
Misschien blijven mensen, al studerend, langer thuis wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder gemotiveerde studenten zullen hun geluk elders zoeken. Goeie zaak dus..
Ik had geen rijke ouders, maar heb toch mijn doctoraal gehaald en had als student een autootje (Renault 4).
Ik ben zelfs in die tijd getrouwd met en andere student.