Mag ik de VS in onder huidig inreisverbod?

Ik ben geboren in NL en heb een NLs paspoort, daarnaast heb ik de Iraans nationaliteit en geen Iraans paspoort, ben daar ook nooit geweest. De Amerikaanse ambassade geeft geen uitleg of antwoord op vragen en de NLse Buitenlandse zaken verwijst mij weer naar de Ambassade. Ik ben Ambtenaar bij de overheid en moet in maart voor een congress naar Dallas, op internet wordt ik ook niet veel wijzer. Ik kan natuurlijk gewoon een Esta aanvraag doen maar graag weet ik van te voren of ik het land wel of niet in mag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
tinus1969
6 jaar geleden
Is het een optie om een visum aan te vragen? Dat dwingt de ambassade tot een actie..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien wel ja....

Het beste antwoord

Je heb een Nederlands paspoort, dus de Nederlandse nationaliteit. Je bent nooit in Iran geweest; dat is een van de vragen in de ESTA aanvraag.
Echter, bij een ESTA aanvraag wordt ook gevraagd of je nog een andere nationaliteit hebt. Hier gaat het dan mogelijk mislopen. Zodra je hier Iran vermeldt kan je er vanuit gaan dat je ESTA wordt afgekeurd.

Een ESTA aanvraag gaat online: je kan er een starten om te kijken wat er allemaal gevraagd wordt. Elke link naar o.a. Iran is een aanleiding dat de aanvraag wordt afgewezen. En dan ben je aangewezen op een visum aanvraag.