Wat is voordeliger, Nederlandse worden, ik ben zelf Belgische of elke 5 jaar een nieuw verblijfsvergunning aanvragen???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Je hebt al minstens 5 jaar geen verblijfsvergunning meer nodig!
Mijn vriend is spanjaard en woont al ruim 4 jaar in nederland zonder dat hij daar ook maar IETS voor hoeft te doen. Ze zeggen wel dat je een europese pas KUNT aanvragen maar da's pure geldklopperij en absoluut niet meer nodig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel heeeel erg vreemd want heb net een nieuwe aan moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou da's echt heel raar, want ik ken meerdere europeanen in mijn omgeving en geen van hun heeft ook maar iets van een verblijfsvergunning iod
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel natuurlij oid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de Belgische nationaliteit hebt kun je tegen iets van 50 euro een soort bevestiging kopen die aangeeft dat je rechtmatig in Nederland mag verblijven. Ik weet niet precies of die bevestiging verplicht is of verplicht gesteld zou mogen worden, voor het overige kan ik alleen maar beamen dat wat Lique hier zegt klopt. Een en ander volgt uit Europese regelgeving omtrent vrij verkeer van goederen en personen binnen de Europese Unie. Ik heb nu even niet de links bij de hand naar de juiste verdragen en zo, maar het komt erop neer dat je als EU burger onbeperkt in een andere EU lidstaat mag verblijven tenzij je afhankelijk zou worden van een sociale uitkering (wat wij in Nederland de bijstand noemen), als je dus financieel onafhankelijk bent (in de zin dat je inkomen of vermogen hebt) en als het land waar je wilt wonen geen gerechtvaardigd belang tegen je verblijf heeft dat zijn oorsprong heeft in zaken als nationale veiligheid en zo (dus als je geen terrorist of zo bent) dan mogen de andere EU lidstaten je niet tegenhouden. Formeel heb je dan geen verblijfsvergunning nodig ook. Wel weet ik dat er dus pasjes zijn die je kunt krijgen (ik geloof in Nederland via de gemeentes) die kunnen handig zijn in bepaalde situaties en kosten geloof ik ongeveer 50 euro zoals ik al zei. Ik weet niet of die verplicht zijn en / of kunnen worden gesteld zoals ik ook al zei. Wat uiteindelijk voordeliger is hangt natuurlijk van meer zaken af, zoals waar ben je verzekerd tegen ziektekosten, waar betaal je belasting enzovoort, dat valt dan ook niet zo gemakkelijk te beantwoorden hier, maar daar kun je misschien eens over overleggen met bijvoorbeeld een accountant of belastingdeskundige.
Belgie is een land uit het EU dus je mag gewoon reizen wonen waar je wilt en geen vergunning ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het recht om als EU burger in een andere lidstaat te mogen wonen, doet niets af aan de verplichting om een verblijfsvergunning aan te moeten vragen.
Het hebben van een verblijfsvergunning is in de meeste gevallen een administratieve discipline die de persoon in kwestie zowel in het gastland als in het thuisland een administratieve positie kan indelen.
voorbeeldje: als je als nederlander in het buitenland woonachtig bent stopt de opbouw voor je AOW (2% per jaar tussen je 15e en je 65e) Met België is er echter een verdrag dat je over de jaren die je in België hebt gewoond, daar AOW mag claimen.
(Ik woon al enige jaren in het buitenland en heb vroeger ook in België en Frankrijk gewoond, dus weet waar ik over praat)

Blijft natuurlijk de vraag zelf: wat is voordeliger??????
Mijn reactie daarop kan alleen zijn: Zou je voor het financiële voordeel je nationaliteit opgeven?
en zit men in Nederland te wachten op mensen die enkel om die reden de Nederlandse nationaliteit willen verkrijgen?
Ik denk in beide gevallen van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt wel vrijwillig de AOW-premie blijven betalen. Er is geen verplichting meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar vrijwillig doorbetalen voor AOW kan voor maximaal (ik geloof) 10 jaar.
Goed dan ook maar even een antwoord van mij, als je naar de zogenoemde klantdienstwijzersite van de IND gaat (zie 2de link) kun je keuzes maken over wat je zou willen weten.

In dit voorbeeld ga ik naar de site en kies ik achtereenvolgens het volgende, puur als voorbeeld:

- Ik wil naar Nederland komen
- Langer dan drie maanden (bij 'Hoe lang wilt u in Nederland blijven?')
- Belgische (bij nationaliteit)
- Om te werken (bij 'Waarom wilt u naar Nederland komen?')
- Ik wil in loondienst komen werken bij de optie die dan verschijnt.

Natuurlijk kun je iets andere keuzes maken, maar op basis van de nationaliteit zul je dan als het goed is op hetzelfde uitkomen (als bijvoorbeeld als reden huwelijk kiest).

Kort samengevat is de informatie die dan verschijnt:

U heeft de nationaliteit van een EU/EER land, u moet zich inschrijven bij de IND

De voorwaarden zijn dan volgens de site:
- U heeft de nationaliteit van een lidstaat van de EU, EER of Zwitserland;
- U heeft een ziektekostenverzekering;
- U bent ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van de gemeente waar u woont;
- U heeft een geldig reisdocument (bijvoorbeeld paspoort);
- U vormt geen gevaar voor de openbare orde;
- U heeft voldoende middelen van bestaan U heeft bijvoorbeeld als alleenstaande een inkomen van € 615,16 netto per maand

Let op, mijn eerste link hieronder is een bindende EU richtlijn. Daaruit blijkt dat een aantal zaken die hierboven als voorwaarden staan niet kloppen.

Nederland mag namelijk niet zonder meer een vast minimumbedrag als bestaansminimum vaststellen, maar moet dit van geval tot geval beoorden, daarnaast wordt er op de verdere IND website gesproken over een verblijfsvergunning, maar dit is geen verblijfsvergunning, hooguit een bevestiging van een recht dat een EU burger van rechtswege toekomt als hij ervoor kiest zich in een andere lidstaat te vestigen. Deze "verblijfsvergunning" wordt kennelijk wel kosteloos verstrekt.

Op zich is deze procedure nog wel te volgen en uit te voeren, ik kom als leek dus echter nu al een paar puntjes tegen waar Nederland de fout in gaat m.b.t. EU regelgeving.

Mocht het noodzakelijk zijn, aarzel dan ook zeker niet een advocaat om hulp te vragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
_______________________________________________
N.B. Links staan alfabetisch gesorteerd, de tweede link is de EU-richtlijn en de eerste link is de IND website waar ik het hierboven over heb.