Wat doen al die camera's langs en boven de weg?

Het is niet dat ik cameravrees heb of dat ik iets te verbergen heb, maar ik vraag me af wat de functie(s) van al die camera's is / kan zijn. Zeker gezien het feit wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is, vraag ik me vaak af of we niet steeds meer richting Engeland gaan. Op zowat elke hoek van de straat hebben ze camera's hebben staan en worden blijkbaar goed in de gaten gehouden, wat een aantal jongens bewezen hebben. Ze hebben iemand verkleed als alien en binnen een paar minuten waren er twee politie auto's ter plekke om polshoogte te nemen (zie video).

Als je erbij stil staat dat je met redelijk simpele software kentekens kan uitlezen en kan koppelen aan een database, is het ook mogelijk dat je altijd van a naar b gevolgd kan worden. De belastingdienst kan dit dan ook gebruiken om de echte "criminelen" - de hard werkende mensen met een leaseauto - in de gaten houden en een boete geven onder het mom van belastingontduiking of iets dergelijks.

Mijn vraag is dan ook wat is het doel van zo belachelijk veel camera's langs en boven de weg, zeker nu het rekeningrijden van de baan lijkt te zijn? Worden wij er beter van? Of hebben we steeds meer te maken met 'Big Brother' praktijken die kunnen vallen onder de noemer "orde en veiligheid"?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik vind het meer een verbrassing van onze duur verdiende centen, verder worden wij voortdurend in de gaten gehouden en op termijn wel weer rekening rijden. Je geloofd toch niet dat onze overheid het bijltje er bij neer zal gooien, net zomin als de vroegere referendum,.

Snelheidscontrole en de situatie van het verkeer in de gaten houden als je het lettelijk over de weg hebt. Daarnaast is er ook het veiligheidsaspect.

Er zijn diverse functies, maar een belangrijke is inderdaad domweg: in de gaten houden wat er op de weg gebeurt. Als er op de snelweg een ongeluk gebeurt, kan er direct verderop een weggedeelte "afgekruist" worden en hulp ingeschakeld worden. In de bebouwde kom gaat het vooral om 'toezicht', bij opstootjes en gedoe kan de politie er snel heen, en later kan eventueel via de camerabeelden bekeken worden wie de problemen veroorzaakten. Wiki zegt: " Een bewakingscamera is een videocamera die beelden maakt met als belangrijkste doel criminaliteit te voorkomen. Andere belangrijke doelen zijn toegangscontrole en alarmverificatie. Twee secundaire doelen zijn het opsporen van strafbare feiten en het vastleggen van bewijsmateriaal voor rechtszaken." En meldt ook dat er geen aparte wet is voor cameratoezicht en -bewaking.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewakingscamera

Het is voor bewaking van de weg, zodra het nodig is kan men dus de matrixborden aanpassen of het bekende rode kruis uit doen. En soms worden ze gebruikt voor traffic control dus snelheidsmeting, men meet aan het begin en aan het einde van een traject, bepaalt de gemiddelde snelheid en is die te hoog ga je dus nat!

Ach kijk hier maar eens na dat geeft een klein beeld van wat er staat. www.vid.nl/Camera/list

Op steeds meer plaatsen langs de snelweg komen ANPR camera's. ANPR staat voor Automatic number plate recognition. Zijn dus camera's dus kentekens kunnen scannen. Vervolgens worden de kentekens door een database gehaald en wordt er gekeken of er bijzonderheden zijn, zoals openstaande boetes, signalering van de persoon, die auto op naam heeft staan etc. Ik heb zelf gewerkt met deze ANPR camera's en het werkt helemaal prima. Verder zijn er camera's die de spitsstroken en de doorstroming in de gaten houden.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_num...

In de eerste instantie waren er camera's langs de snelweg om de weg in de gaten te houden op files, ongelukken, enz. Vooral in tunnels en bruggen kom je ze tegen. Nu ook langs de snelweg, die hebben vaak dezelfde functie en ze zijn gewoon bedoeld om snel de hulptroepen te kunnen sturen. Deze camera's hebben zoveel in beeld dat jij als individu niet te zien is, je auto is beter te zien. Natuurlijk ook de snelheidscontroles in de vorm van snelheidscamera's, roodlichtcamera's, toeritdoseringscamera's en trajectcontrole. Maar op de snelweg vind je geen beveiligingscamera's anders dan de bovenstaande redenen. Die vind je meer in de steden en bij de belangrijke objecten en uitgaansgebieden. In Engeland wil men achteraf kunnen zien waar een individu precies geweest is, dan hebben we in Nederland nog niet (behalve Schiphol). In Nederland zijn we nog steeds bezig om de objecten en de risicoplekken te beveiligen met camera's. Maar uiteindelijk kan het wel zo zijn dat die er zo veel zijn dat je elke hoek hebt gevuld. Maar zover zijn we nog lang niet. Overheids-risicoplekken zijn dus plekken waar in het verleden trammelant is geweest. Daarnaast heb je ook nog de industrie en bedrijven die hun objecten beveiligen. Grote namen zijn hierin NS, vervoersbedrijven, Schiphol, TNT, AH, Shell, Hema, enz. Maar allemaal gericht op veiligheid en inbraak. Alleen de Casino's willen graag weten waar je bent, wat je doet en hoe je het doet. Dat is pas big brother.

Bronnen:
Werkzaam geweest bij fabrikant...
Werkzaam in een groothandel voor...

Als je normaal doet, heb je géén last van die camera's. Enkel als ze op je hoofd zouden vallen, wat zeer uitzondelijk gebeurt, als men ze probeert af te zagen. Het alziende lensje, dat ook registreert, heeft een heilzame invloed op het handelen van bepaalde figuren. De camera's zijn een hulmiddel. Beschouw ze zó en let er verder niet op.

De camera's die boven de snelwegen hangen, zijn verbonden met de 5 verkeerscentrales die Nederland heeft. Daar zitten verkeersleiders achter grote schermen, die, wanneer er een ongeluk plaatsvindt, meteen de weginspecteurs van RWS de weg op sturen om hulp te gaan verlenen, of andere hulptroepen inschakelen als er meer hulp nodig is. Ze houden overzicht en zorgen er voor dat er bij calamiteiten omleidingsroutes komen, als er troep op de weg ligt dat het opgeruimd wordt en als er snelheidsbeperkingen nodig zijn dat de matrixborden aan gaan (dit gaat ook grotendeels automatisch). Goed werk dus! Daarnaast zijn er ook nog de camera's voor trajectcontrole op snelheid. Toegevoegd na 6 uur: De beelden van de camera's worden niet gekoppeld aan andere systemen. Rijkwaterstaat neemt de regels voor de privacy in acht. Al het beeldmateriaal wat van de weggebruikers gemaakt wordt, wordt geanonimiseerd, voordat het ter beschikking wordt gesteld voor allerlei onderzoek. Er is pas een prachtige set foto's gemaakt van alle geluidwerende maatregelen in NL(dus alle schermen, hagen, wallen etc.). Die wordt pas gebruikt als alle nummerborden onherkenbaar gemaakt zijn. Dus ook jouw privacy mag jezelf wat belastingcenten kosten.

Bronnen:
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieu...

het verkeer in de gaten houden en snelheidscontroles als er iemand heeft gestolen ofzo een bankoverval ga zo maar verder en ze weten het kenteken kleur en/of andere dingen dan weten ze sneller waar die zich bevindt

Het doel van de camera`s is het controleren van de verkeersstromen. Die kunnen snel wijzigen door bijvoorbeeld veranderende weersomstandigheden, een ongeval of slecht wegdek etc. Door goed zicht te hebben hoe die stromen verlopen kan men snel inspringen door rijstroken af te sluiten of juist bij te voegen of andere maatregelen te treffen om het verkeer door te laten stromen. Dus kortweg gezegt met al die camera`s voorkomen en lossen we files op.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100