De OV-chipkaart, makkelijk of moeilijk?

Ik moet binnenkort mijn OV chipkaart gaan laten maken. Vrienden van mij zijn nogal negatief ingesteld op deze manier van reizen. Graag jullie mening wat jullie ervan vinden?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De eerste paar keren vond ik het nogal irritant, vooral omdat ze hier de OV-chipkaart nog niet hebben ingesteld. Het zal zeker zijn voordelen hebben, ik denk dan aan alle oudere vrouwtjes en mannetjes die de strippenkaart gewend zijn en nu ineens een elektronische kaart moeten opladen.
Maar goed, vroeger hadden ze ook geen geldautomaten, het zal voor hun ook wel wennen.
Meestal is alles wat nieuw is per definitie slecht, omdat we het oude gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat het een kwestie van wennen is. De eerste kin dat ik ging chippen vond ik het ook niet, nu doe ik niet anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is even wennen, maar het is wel handig.....maar pure geldklopperij en de strippenkaart deed het net zo goed.
"why change a winning team?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel makkelijk.

Ik heb gekozen voor automatisch opladen, dus weet ik zeker dat ik altijd voldoende reistegoed heb.

Reizen: houd bij het beginstation je kaart voor de lezer. Kijk hoe anderen het doen als je weinig vertrouwen hebt. Als je het goed doet, hoor je een piep en gaat het poortje open. Gaat het poortje niet open, dan heb je de kaart niet op de goede plek gehouden.

Ook bij het eindstation houd je je kaart voor de lezer. Daar moet je even opletten of in het schermpje dat boven de lezer zit, een tekst verschijnt. Die hoef je niet te lezen, het gaat erom dat er iets verschijnt. De tekst zegt iets in de trant van "goede reis", de kosten van de zojuist gemaaktte reis, en het resterende reistegoed. Maar zoals gezegd, dat is niet relevant. Als die tekst verschijnt, weet je dat het systeem jouw kaart heeft gezien. Je kunt nu namelijk niet meer vertrouwen op het wel of niet opengaan van het poortje, want dat gaat altijd open (veiligheidsvoorschrift van de brandweer). Maar als die tekst niet verschijnt, heeft het systeem jouw kaart niet gezien. Dan ben je wel ingecheckt, maar niet uitgecheckt. Gevolg is dat het systeem de maximale kosten van je kaart zal afschrijven. Dat wil je niet, vandaar dat je even moet controleren of de tekst verschijnt en je dus bent uitgecheckt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harstikke makkelijk.
Jammer dat ie nog niet overal geldig is.
Ik heb zelf een persoonlijke aangevraagd met automatisch opladen, dus nooit meer zodner strippenkaart zitten en teveel betalen.
Meestal ga ik metd e auto en slechts sporadisch maak ik gebruik van het OV.
Dan is het wel goed dat je niet eerst een strippenkaart hoeft te halen, of een enkeltje moet kopen.

Wel jammer dat sommige zaken nog niet optimaal werken.
Zo af en toe werkt een sensor niet.
Ook al een keer in een nachtbus gezeten (Amsterdam) dat het niet werkte, de chipkaart kan/kon nog niet omgaan met het toeslagensysteem.

Komt Goed, dat denk ik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rotterdam gebruikt de chipkaart al, en ik heb daar nooit problemen mee gehad. Even met het ding zwaaien langs zo'n paaltje als je het perron oploopt (of de bus instapt), weer even zwaaien als je eruit gaat (opletten dat hij werkelijk afmeldt!) en klaar ben je.

Ook opladen is eenvoudig, de oplaadautomaten wijzen zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het zou werken is het een mooi systeem, alleen wordt ik steeds gek van die vrouw in de bus die zegt: Reist u met een ov-chipkaart? Vergeet dan niet uit te checken....

Maar, ja 2/10 keer werkt het niet...