Wat zijn de risico's van een demonstratie voor homorechten?

RIGA - Een demonstratie voor homorechten in de Letse hoofdstad Riga is donderdag alsnog verboden vanwege veiligheidsrisico's.

Vreemd hoor?! Zijn homo's dan zo gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het argument om zo'n demonstratie te verbieden, is dat ándere groepen gewelddadig zouden kunnen worden, zouden proberen om deelnemers aan de demonstratie aan te vallen en dat daardoor rellen zouden ontstaan.

In de praktijk betekent dat vaak dat de autoriteiten zelf tegen homoseksualiteit zijn en daarom een excuus zoeken om een demonstratie te verbieden. Als het een demonstratie was voor een zaak waar de autoriteiten zelf ook voor zijn, zou er voor politiebescherming gezorgd worden.

In het geval van homodemonstraties is in die contreien de kans groter dat de politie zelf geweld tegen demonstranten gebruikt dan dat ze demonstranten tegen geweld beschermt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, de homo's zijn niet gevaarlijk. De tegenstanders wel. Aangezien de veiligheid voor beide partijen dan in het geding komen kan ik me heel goed voorstellen dat ze een dergelijke manifestatie zullen verbieden. Geld trouwens ook hier in nederland denk ik hoor. Als de veiligheid van deelnemers/toeschouwers niet meer gewaarborgd is zal men ook in amsterdam maatregelen gaan nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk is er door de lokale overheid een risicoanalyse gemaakt op basis van raportages uit de geheime diensten. En dan kan een Burgermeester een demonstratie verbieden. Dit omdat vooraf niet precies is te voorspellen wie van de tegenstanders wat gaat doen...

En een stad als gemilitiariseerde zone te verklaren om de orde te handhaven is niet alleen een uiterste, een erg extreme, maar ook een erg dure oplossing...