Wat zou er voor nodig zijn om een parlementair systeem te veranderen in een presidentieel systeem?

En is dat wel eens gebeurd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een parlementair systeem en een presidentieel systeem sluiten elkaar toch niet uit? Bedoel je niet het vervangen van een monarhisch systeem door een presidentieel systeem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet natuurlijk zijn 'monarchisch', niet 'monarhisch'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat een parlementaire monarchie en er bestaat een parlementaire republiek.
Maar er is wel een verschil tussen beiden en een presidentieel systeem.

Het beste antwoord

De overgang van 4e naar 5e republiek in Frankrijk is zo'n voorbeeld dat je zoekt. In de 4e republiek had het parlement veel macht en was de premier de belangrijkste figuur (er was ook een president met weinig macht).. Toen dat slecht werkte omdat er steeds kabinetten vielen, heeft men gekozen voor een systeem waar de president (De Gaulle was de eerste) het meeste macht heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan zou daar een referendum over gehouden moeten worden uiteindelijk. Naar mijn weten is dit in NL nog nooit voorgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een referendum? In Nederland niet hoor. Je kunt vinden dat voor een flinke staatsrechtelijke verandering een referendum gehouden zou moeten worden, maar zo zit het systeem niet in elkaar.
Wat bedoel je?
Een parlementair systeem kan een president hebben, dus er is geen verschil.
Wij hebben in Nederland een parlementaire constitutionele monarchie, waarbij de Koningin een zeer beperkte macht heeft. De verantwoordelijkheid ligt bij de ministers.

De macht van de Koningin is vervat in de spelregels rondom de formatie van nieuwe regeringen. Zij is luisterend oor, en bewaakt de toepassing van de afgesproken regels. Gelukkig. Zodat er geen ongeleide projectielen dingen kunnen roepen die niet passen in de democratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er wel een verschil is. Denk dat jij het hebt over een parlementaire republiek, en dat is niet hetzelfde als een presidentieel systeem. Waarom zou een koning of koningin geen dingen kunnen roepen die niet in een democratie passen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik begrijp het ook niet zo goed. (zonder min)
Je moet de wetten aanpassen. Het is natuurlijk vroeger wel gebeurd in De Zeven Provincien' Den aan de stadhouderloze tijdperken.