De particuliere sector zijn bedrijven, in eigendom van mensen of groepen van mensen, gedreven door de wil om waarde te creëren voor anderen en daaruit een salaris en winst te behalen. Hoe beter je waarde creëert, hoe meer je krijgt. Dat is het idee. Maar soms gaat het mis.....

De collectieve sector zijn organisaties die de besluiten uitvoeren die wij MET ZIJN ALLEN democratisch hebben genomen. En nee, democratie betekent niet dat we doen wat elk individu graag wil, maar wat de groep als geheel wil.
Zij worden niet gedreven door de markt, maar door de politieke wil. Dus ze veranderen en reageren meestal langzamer dan een organisatie die door winst wordt gedreven.
Soms is dat fijn, want stabiel. Soms is dat niet fijn, want traag en star.

De taakverdeling is soms moeilijk. 'Collectief' moet op sommige dingen in de markt letten, anders gaat het fout (de huidige crisis).
Maar ook weer niet teveel, dan wordt alles star en niet gericht op waarde creëren (het USSR communisme).

De juiste, of best mogelijke balans, krijg je door een democratische 'ideeen-strijd' tussen 'linkse' en 'rechtse' politiek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Collectieve sector wordt gesponsord door de overheid en de particuliere sector werkt voor hun geld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lol.. duidelijk ook geen ambtenaar +1
En dan heb je nog de Semi-Collective sector. Gefinancierd door de overheid om onder de kostprijs diensten of goederen te kunnen verstrekken. Denk aan bibliotheken en scholen etc.