Mocht Wilders ooit aan de "macht" komen dan zal dat alleen kunnen als hij zijn toon en houding aanpast, een veel groter publiek aanspreekt, wat alleen kan als hij ervoor zorgt dat een PVV stemmer dit, dat hij/zij PVV stemt, ook "en public" durft te zeggen (wat nu dus echt niet zo is) en zich ook in wil spannen voor deze partij.
Zonder actieve achterban kom je niet veel verder dan hij nu is gekomen.
Wilders heeft nog geen wortels in de maatschappij. Dat is nu wel aan het komen maar met horten en stoten.
We zullen het moeten afwachten de komende 4 jaar.

Persoonlijk denk ik dat Wilders op veel vlakken nog echt amateuristisch bezig is. "no mosque here" is natuurlijk een slogan op kinderniveau, als een kind er al op zou komen.
Op andere momenten heeft hij weer een "goed verhaal en sterke argumenten" waar hij een veel groter publiek mee aanspreekt, en meteen daarna komt er een "kopvoddentax". Tsja, hoe verzin je dat nu weer.
Meteen een berg zetels eraf, mensen met gevoel voor nuance haken direct af.

Maar goed, misschien is het tactiek. Zijn politieke tegenstanders weten er zoals blijkt totaal geen raad mee.

Mocht Wilders aan de macht willen komen zul je op een bepaald moment een hele andere Wilders gaan zien.
Anders blijft het bij de zetels die hij nu heeft en gaan mensen toch VVD stemmen, of SP, of CDA etc. als het erop aan komt.

Ik denk dat hij gaat groeien. Hij is slim genoeg alles naar zijn hand te zetten.
En ik ben daarom bang dat als linkse extremisten of moslims de kans krijgen er een aanslag op hem zal volgen.
Als hij deze overleeft zal de groei in een stroomversnelling komen, loopt het fout af krijg je een nog grotere kloof tussen wat men nu ziet als links en rechts, Nederlanders en nieuwkomers etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

volgens 18% van nederland niet.
Zolang je goed en slecht niet definieert is het lastig hier een antwoord op te geven. Er zullen zeker dingen veranderen, en het land zal waarschijnlijk minder tolerant woorden. Dat kan je goed of slecht vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een man zonder veel ervaring en zonder duidelijke partij, voornamelijk bekend om zijn radicale ideeën (of tenminste uitspraken)... Lijkt me niet dat daar veel goeds van komt. Misschien als 'ie eerst een poosje heeft meegedraaid, maar op dit moment zou het niet goed zijn lijkt me.

Ook al zou hij niet zo'n extreem figuur zijn, zou ik dat zeggen, vanwege zijn eerder genoemde gebrek aan ervaring. Erg stabiel kan dat nooit wezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Zonder veel ervaring? Ik geloof dat je Geert toch een beetje onderschat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge, 7 minnen zonder één fatsoenlijke verklaring, ik loop binnen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even los van of je nu wel een Wilders of geen Wilders fan bent, wanneer je meer dan 15 jaar ervaring heb in politiek bestuurlijke functies kun je toch niet zeggen dat je weinig ervaring hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dan zit ik fout blijkbaar. Heb het eerlijk gezegd ook niet gecontroleerd voor ik het zei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van die ervaring heb ik al toegegeven. Verder heb ik niet gezegd dat zijn ideeën niet duidelijk zijn. Ik vind ook dat Wilders deels best goede ideeën heeft, afgezien van die over de islam. Overigens kunnen we alle crimineeltjes missen, autochtoon of allochtoon, daar moet je geen onderscheid in willen maken. Dat veel islamitische denkbeelden uit de middeleeuwen stammen, klopt. Maar vergeet niet dat christenen en andere groepen lang dezelfde denkbeelden hebben gehad en deze nog maar heel kort kwijt zijn. Sommige christenen lopen nu ook nog met dezelfde denkbeelden rond. Geef het tijd en de islam maakt diezelfde ontwikkeling ook wel door. Dat bereik je niet door uitsluiting en bestrijding, maar door openheid en laten zien hoe het ook kan. En toch, denk ik dat de meeste minnen komen door PVV-stemmers die alles wat negatief is over Wilders standaard minnen.
paulus811
13 jaar geleden
één min is van mij, zoals gezegd omdat GW wel veel politieke ervaring heeft. Dat je dat later toegeeft is sympathiek, maar de minnen zijn voor het antwoord. Bovendien wordt je nergens concreet. Het LIJKT je slecht voor Nederland, maar schrijf dan op z'n minst waarom je dat denkt. Wat gaat er dan mis volgens jou? En 12 minnen zonder duidelijk commentaar is heel flauw, dat ben ik absoluut met je eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou van mij heb je weer een plusje hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dan heeft elke politicus geen ervaring vrees ik haha Nee, ze hebben gelijk, ik zat fout. Ik was even vergeten dat Wilders voordat hij zijn eigen partij begon, al 15 jaar bij de VVD had gezeten, waarvan hij er 6 in de 2e kamer heeft doorgebracht. Ik wil toch nog een beetje gelijk hebben, door te zeggen dat een paar jaar 2e kamer lid zijn, iets anders is dan partijleider van een grote partij zijn.
Hangt er vanaf welke top. Als hij premier wordt is dat slecht voor Nederland, als hij wereldkampioen wielrennen wordt is dat goed voor Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corrigeer als ik het fout heb maar wilders zit niet in het kabinet dus zal nooit premier worden of zijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zit al aan de top en de tijd zal leren of dit goed is voor dit landje. Veel slechter als de afgelopen jaren kan haast niet zou je zeggen, maar ja Wilders!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momenteel is het zo dat hij al de machtigste man in Nederland is.

Ga er maar rustig vanuit dat dit al een ramp voor Nederland is.

Wat hij op economisch en sociaal vlak voor kwaad aanricht, zal met geen pen te beschrijven zijn.

De vòòrstemmers voor zijn club..zullen nog grote spijt gaan krijgen van hun keuze...

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Machtigste man in Nederland ? Dat zou hij wel willen.
Ja, heel slecht!! Een dictatuur is nooit goed. Tenslotte bestaat zijn partij uit 1 persoon: hijzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dictatuur is in de geschiedenis der mensheid altijd faliekant verkeerd gebleken. Wat is er toch met de tere zieltjes van de kiezers op Wilders. Er zijn er veel meer die wel op democratische partijen hebben gestemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fiederieke, Duitsland was ook een democratische republiek voordat Hitler aan de macht kwam. Dat heeft hij echter heel handig omgezet naar een dictatuur. Zo zijn er wel meer voorbeelden waar de democratie wordt ingeruild voor autocratie. Hier zou dat in principe ook kunnen, alhoewel dat momenteel zeer onwaarschijnlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Widar, en omdat ik in 1943 ben geboren, zitten die processen over het ontstaan van die oorlog in mijn geheugen gegrift. Mensen organiseren zich steeds volgens herkenbare processen. En de dictatuur is de allerslechtste. Als ik toch zie hoe die Wilders van zichzelf stond te genieten, daar in New York. Het toespreken van een mensenmassa<<< het werd me koud om het hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hetze tegen Wilders ipv tegen de PVV? Daar heeft hij toch echt zelf voor gezorgd, Wilders IS namelijk de PVV, er is geen partij, er zijn geen leden.
Je ziet het ook nu weer, Geert spreekt op persoonlijke titel in NY, dan is het dus ook niet verbazend als hij daar persoonlijk op aangesproken wordt.
Uiteindelijk maakt het niet zo veel uit. Door de democratie en de macht van de eerste en de tweede kamer is de macht van de minister-president niet extreem groot.

Hoewel ik vooral twijfel aan de regerende politieke machten geloof ik nog wel de kracht van de democratie en de Trias Politica zoals deze al vele jaren functioneert in ons land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel aan de macht komt hij niet.Hij heeft wel alle touwtjes in handen en dat kan goed zijn.Misschien dat er nu eens iets veranderd in dit ooit zo'n mooie landje.Ik wil absoluut niet alle moslims over 1 kam scheren,maar het loopt soms toch echt de spuigaten uit met deze mensen.Ze denken zich alles te mogen veroorloven en als je 1 verkeerd word over hun zegt,moet je vrezen voor je leven.Zoals ik al zei...ik scheer niet elke moslim over 1 kam...je hebt ook genoeg rare katholieken,joden en noem maar op.
Gelukkig is Geert niet alleen "anti"-islam",maar heeft hij ook nog andere punten op zijn agenda staan,maar die worden zelden of helemaal niet toegelicht.Zo wil hij de maximum snelheid verhogen,en ook dat juich ik toe,lol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan is Nederland binnen 3 maanden naar de kl... De partij van Wilders is helemaal geen partij, maar een "beweging" waarvan alleen Wilders zelf de baas is. De beweging kent geen leden, alleen aanhangers. Geheel tegen het principe van de democratie in dus. Terecht werd de PVV door Herman van Veen eens vergeleken met de NSB uit de oorlog. Er zijn geen statuten en er is ook geen duidelijk en afgebakend partijprogramma, er is alleen wat onderbuikgeschreeuw over Moslims, dat een bepaalde bevolkingsgroep helaas aanspreekt. Verder beschikt de PVV absoluut niet over bekwame personen om bijv. minister of staatssecretaris te worden. Wilders zelf is ook niet bekwaam, maar dankt zijn populariteit aan zijn grote bek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas voor wilders, zal hij nooit met alleen de PVV de meerderheid krijgen. Hij zal daarmee altijd samen moeten gaan met andere partijen en daarin zijn er momenteel weinig die samen met de extremere islam standpunten kunnen gaan.
In mijn optiek kunnen er net zo goed nu nieuwe verkiezingen komen en hem de grootste laten worden. Dan nog lijkt me de kans dat hij gaat regeren minimaal. Want het verschil tussen links en rechts blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee want waarschijnlijk zal er niet veel bijzonders gebeuren want hij is natuurlijk nog altijd wel voor nederland dus er zullen niet opeens honderden terroristen komen om wat 1 man zegt want anders laten ze zijn mening verduidelijken door ons aan te vallen en dan weet iedereen dat hij gelijk had
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nu heb ik zelf de Mount Everest beklommen , en onder ons gezegd ... denk niet dat het aankan .....
en ook zooo moeilijk om niet islamitische dragers te vinden ....

Toegevoegd na 1 minuut:
denk niet dat HIJ het aankan .

(ik had ff last van sneeuwblindheid)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Los van GW's ideeen over wat goed is voor Nederland: het interne democratisch gehalte van zijn partij is bijzonder laag.

Wat mij betreft wijst dat er op dat zijn voornaamste achterban bestaat uit een fraaie collectie ja-knikkers en dat is slecht voor Nederland.