Hoeveel banen gaat het samenvoegen van provincies ongeveer kosten?

Samenvoegen van provincies, zo stond vandaag in de krant, gaat tot 70 miljoen euro opleveren. Betreft Noord-Holland, Utrecht en Flevoland.

Hoeveel banen zal dit ongeveer kosten?
Dat stond er helaas niet bij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Op deze website http://www.pm.nl/nieuws/2868/honderden-banen-fusieprovincies-op-de-tocht vond ik deze tekst:

"Het samenvoegen van de provincies Flevoland, Utrecht en Noord-Holland gaat tussen de 130 en 230 banen kosten. Dat blijkt uit de toelichting op het conceptwetsvoorstel dat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken maandag [17 juni 2013] openbaar maakte."
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies. Laten het er 230 zijn. En voor iedere ontslagene moet je minimaal een bijstandsuitkering rekenen. Want ook al gaan deze 230 mensen direct elders aan de slag, zolang er onderaan de streep meer werkelozen zijn dan vacatures, zal er voor iedere vacature die door deze mensen wordt ingenomen iemand anders dus geen baan krijgen.
Kortom, waar komen die besparingen vandaan die ons worden voorgerekend? Huur die niet langer betaald moet worden voor gebouwen waar die mensen hebben gewerkt?
Antoni
10 jaar geleden
Op die website http://www.pm.nl/nieuws/2868/honderden-banen-fusieprovincies-op-de-tocht staat ook: "Volgens Plasterk levert het samenvoegen van de drie provincies een besparing op van bestuurlijke, ambtelijke en materiële kosten van tussen de 22 en 30 miljoen euro op jaarbasis. Totaal gaat het om een bedrag tussen de 22 en 70 miljoen euro. De frictiekosten liggen tussen de 34 en 115 miljoen euro. Plasterk denkt deze kosten binnen maximaal vier jaar terug te verdienen." Overigens gaat het momenteel allemaal nog om een conceptwetsvoorstel. Pas in het najaar van 2013 zal een definitief wetsvoorstel worden opgesteld, dat begin 2014 in het parlement zal worden behandeld. De voorstellen hebben dus nog de goedkeuring van het parlement nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! +