Waarom kan je een gevangene uitkopen?

Ik heb van iemand gehoord dat je een gevangene uitkopen waarom kan dat? Of kan dat helemaal niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Als je veroordeeld bent tot gevangenisstraf kan dat niet. Straf is straf (al kan die later wel worden verminderd wegens goed gedrag e.d.)

Het kan wel als je in voorarrest zet. Dus als je vast bent gezet op verdenking van een strafbaar feit. Dan kun je op borgtocht vrij komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Dat kan niet. Een veroordeelde kan alleen korting krijgen doormiddel van goed gedrag, of door gratie welke hij bij de koningin moet aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier om borgtocht. Dat bestaat wel degelijk.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is geen uitkopen maar een garantie betaling om op vrije voeten de rechtzitting af te wachten. Als je dan niet verschijnt vervalt de borg en is de betaler het geld kwijt.
In Nederland kan dat niet.

Misschien dat er landen zijn waar de regels minder strikt zijn en waar veel corruptie is en waar men voor veel geld nog wel eens dit soort dingen doet.
Maar hier niet....