Met welke coalitie is Nederland het best gebaat?

Hangt natuurlijk af naar welke criteria kijkt, zoals economie, integratie, veiligheid, staatsschuld.
Bedoel voor het geheel dat Nederland heet, dus ook de som der inwoners.

Toegevoegd na 25 minuten:
Er is natuurlijk geen 'beste antwoord' op mijn vraag. Ben gewoon benieuwd hoe jullie erover denken en welke mogelijkheden er zijn. Ik blijf hoop houden op een socialer en mooier Nederland.

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt voor de interessante en zeer diverse antwoorden! Prachtig om te lezen dat iedereen zijn eigen kijk erop heeft. Schouderklopje voor jullie GV-ers ;).

Toegevoegd na 4 dagen:
Nogmaals, bedankt voor alle antwoorden. Zeer interessant om ieders eigen mening te lezen. Geen beste antwoord gekozen, lijkt me niet gepast.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ha, die Rpvdbroek; De eerder onderzochte paarse coalitie zou het meeste recht doen aan de verkiezingsuitslag, omdat er immers de twee grootste partijen in plaats zouden nemen en er met de deelname van Groen Links en D66 een flinke meerderheid zou ontstaan, dus een kans op een stabiele coalitie. Maar omdat Rutte c.s. (die vroeger werd gezien als 'linkse' VVD'er) het nodig vinden met het trendy rechtse geluid mee te blaten is dat toen afgeblazen. Natuurlijk zal de VVD in een paarse samenwerking iets meer water bij de wijn moeten doen, maar volgens mij is de kans de termijn uit te zitten groter dan met de smalle basis waarop nu misschien geregeerd gaat worden. Zo'n rechts gedoogkabinet blijft immers afhankelijk van de grillen van Wilders en zal steeds met een scheef oog naar de overgebleven CDA-dissidenten blijven loeren. Die kunnen met zijn tweëen namelijk nog steeds de meerderheid om zeerp helpen.

Nederland is onder de huidige omstandigheden gebaat bij een rechts kabinet. Het zal goed zijn om de PVV daarin mee te nemen omdat dat een duidelijke boodschap is aan de zittende politici dat zaken zullen moeten veranderen. Als de zittende politici het niet eens zijn met de PVV dan zullen ze dat moeten bewerkstelligen door ze via democratische methoden die ons land heeft aan te pakken. Niet door populisme en zwartmaken. Zeker niet door politici waarvan vaststaat dat ze grote (financiele)belangen hebben bij o.a. subsidie geldstromen die onder een rechts kabinet zouden komen te vervallen.

Een coalitie die eindelijk eens de liberalisering van veel dingen terugdraait. Nederland zucht al decennia onder rechtse ideeën van liberalisering en marktwerking. Zeker in de publieke sector is dit absoluut niet wat zorgt voor betere diensverlening. Kijk om je heen hoe het streekvervoer, de zorg en het onderwijs duurder worden, en de kwaliteit minder. En ook een coalitie die zorgt dat er een eind komt aan voedselbanken en gezinnen die van een paar tientjes in de week rond moeten komen. Het is toch niet uit te leggen dat iemand een paar duizend euro hypotheekrenteaftrek vangt, terwijl een bijstandgezin van nog geen duizend euro alles moet betalen? Mijn conclusie: een links kabinet zou ongelijkheden en verarming van onze zorg beter kunnen verhelpen dan een rechts kabinet, zoals nu in de steigers staat. Toegevoegd na 1 dag: En zoals ik in een reactie zei, en ook gezegd door Femke Halsema vandaag: in elk kabinet na de oorlog (of nog langer) heeft altijd CDA en/of VVD gezeten (dus ook voorlopers van CDA als KVP en CHU)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100