Daadkracht en durf en handelsgeest.
Balkenende noemde dat eens tijdens de algemene beschouwingen. Sindsdien schijnt het een gewoon ingeburgerd woord te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ondernemingslust, aanpakken, de mouwen opstropen.

Toegevoegd na 22 seconden:
Oh, ja, en natuurlijk uitbuiten...

Toegevoegd na 7 minuten:
De VOC is de Verenigde Oost-Indische Compagnie, een Nederlands handelsbedrijf dat in de 17e en 18e eeuw het monopolie bezat op de handel tussen Europa en Azië.
rose
13 jaar geleden
Slechts één woord: Handel....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoveel mogelijk (geld) proberen te bereiken waar bij op één of meerdere slachtoffers niet gekeken wordt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is idd een uitspraak van Balkenende, waarmee hij bedoelde: aanpakken, de schouders eronder.
Alleen waren de Nederlanders tijdens de VOC tijd niet echt lieverdjes, werden mensen nogal uitgebuit. Vandaar dat deze uitspraak veel in het nieuws kwam omdat je hem op 2 manieren kan uitleggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
het was dus een niet zo goed gekozen vergelijking van Balkenende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondernemingsgeest en de risico's die daar bij horen.

Overigens kwam het idee voor de oprichting van de VOC uit de koker van raadspensionaris Johan van Oldenbarnevelt.
Ondanks zijn belangrijke betekenis voor de Republiek werd hij later wegens hoogverraad op dubieuze gronden veroordeeld en vermoord.