Prins Willem Alexander verdiend per dag: € 7.604,00 is dat niet wat overdreven?

Jaar: € 1.901.000,00
Maand: € 158.416,00
Week: € 38.020,00
Dag: € 7.604,00

en dan hebben we het nog niet over Beatrix en Maxima,
en natuurlijk de rest van de familie. Betalen wij in NL daarom zoveel belasting?

Toegevoegd na 37 seconden:
http://salaris.nl.msn.com/home/Vippaysalarissen/vip-salarissen-rijke-stellen/vip-salarissen-rijke-stellen/vip_details?id=willem-alexander-and-maxima

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hij verdiend het niet en hij verdient het ook niet, maar hij krijgt het wel. Ik gun het hem ook van harte, want ik zou voor dat geld absoluut willen ruilen met zijn leven.
Het is overigens niet voor hem alleen, maar hij betaalt daar ook zijn personeel, de gebouwen waar deze mensen in wonen/werken en de gehele organisatie van.
Je kunt volgens mij nooit 'zoveel' belasting betaling want jouw bijdrage is vermoedelijk maar enkele centen, hooguit euro's. Je belastinggeld wordt aan zovele doelen gespendeerd. De grootste opbrengst van de belastingen komt niet van particulieren maar van bedrijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
tweede regel moet natuurlijk zijn: want ik zou voor dat geld absoluut NIET willen ruilen met zijn leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leden van het koninklijk huis (dar overigens al aardig is ingekrompen) krijgen geen salaris maar een (belastingvrije ) uitkering. Natuurlijk is dat een bedrag waar de gemiddelde Nederlander van gaat kwijlen, maar ergens is het ook maar een schijnsalaris, want ze hebben natuurlijk ook een paar vaste kostenposten die horen bij het hebben van een monarchie, en moeten ook, willen of niet, naar een bepaalde maatstaf leven. Soms vanwege de voorbeeldfunctie, soms ook vanwege de veiligheid.

Natuurlijk kun je bij zo ongeveer elke uitgave vraagtekens zetten (zoals ik dat ook wel eens doe bij het uitgavenpatroon van sommige staatslieden, bestuurders of directeuren), maar in de regel hebben we in Nederland nog best wel een koningshuis met redelijk 'normale' mensen, als je het afzet tegen landen om ons heen. En een koningshuis mag dan wel geld kosten, elke vier jaar een nieuwe president is ook niet gratis. Daarbij neigen we in Nederland nog wel eens de PR-waarde van het feit dat we een koningshuis hebben (dat ook nog eens redelijk populair is in de wereld) flink te onderschatten. Stel je voor dat Balkenende , of een willekeurige andere politicus, ons enige visitekaartje naar buiten toe was !!

Het koningshuis is van en voor ons allemaal, al hebben we er wellicht niet meer allemaal evenveel binding mee, en wordt dus ook bekostigd door ons allemaal. Overigens valt het bedrag nog wel mee, als je ziet wat er wordt uitgegeven aan nutteloze subsidies, wat er allemaal door de overheid over de balk gesmeten wordt aan slecht doordachte en slecht uitgevoerde projecten en simpele dingen waar niemand bij stilstaat zoals huursubsidie. Dát zijn enorme bedragen die je voelt in je portemonnee ; het onderhouden van een koningshuis is daarbij vergeleken peanuts, en op echt extreem decadent gedrag heb ik ze ook nog niet kunnen betrappen eigenlijk.

Het afschaffen van de monarchie zou de gemiddelde Nederlander niet significant rijker maken ; integendeel. Elke vier jaar een nieuwe president, met alle rompslomp EN de nasleep, is naar alle waarschijnlijkheid uiteindelijk duurder. Feitelijk praat je dan over elke zoveel jaar een nieuwe 'Koning' die NIET van jongs af aan gewend is om te gaan met dergelijke bedragen en die positie, en na zijn ambtstermijn nooit meer terugvalt in de bijstand. Ik vind het voorlopig nog wel goed geregeld zo. En ik benijd ze niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de link zie je trouwens dat de bedragen (en aantal betaalde leden ; 3 dus) nog wel meevalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach al die flauwekul dat ze zoveel huizen hebben en zo groot.

Ik vind dat ze zelf ook wel ergens voor mogen zorgen.
Ze kunnen zelf toch ook wel een potje koken of niet?
Mensen vinden het misschien komt doordat er veel belasting wordt betaalt.

Wat denk je van de grote haven in Rotterdam
Wat buitenlanders allemaal voor belasting, invoerrechten/kosten moeten betalen.
(enz enz)
Veel wapens die naar het midden oosten gaan, worden via Rotterdam in een container geleverd. Maar daar houd de overheid haar mond wel weer over.
En de bezineprijs wordt alleen maar hoger.
Meer accijns, meer geld in het laatje..