Las net wat vragen over digitaal patienten dossier, vingerafdruk paspoort dna afstaan etc wat kan je grootste bezwaar er tegen zijn ?

ik ben een simpele burger zonder zwaar crimineel verleden enzo maar
dit big brother gedoe heeft iets beangstigend.
En als ik weiger lijkt het alsof ik iets te verbergen heb
wat kan je als gewoon mens doen tegen dit ?

Het beste antwoord

Het grootste bezwaar tegen al deze registratie is dat, als er opeens een regering met heel andere bedoelingen komt dan waar het voor is opgezet, er misbruik gemaakt kan worden van alle gegevens.

Je hoeft geen crimineel te zijn, maar er kan een crimineel van jou gemaakt worden omdat er opeens op de verkeerde plaats vingerafdrukken van jou opduiken. Ook al was jij daar nog nooit.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Kort en duidelijk.
capthavoc
13 jaar geleden
Dat er op een dag een andere regering aan de macht kan komen met minder zuivere bedoelingen
is eigenlijk mijn grootste zorg.
wellicht hier in Nederland West Europa een minder grote zorg maar toch

Andere antwoorden (5)

Er zijn bezwaren te over.

Het belangrijkste bezwaar dat ik heb is dat gegevens te gemakkelijk gebruikt kunnen worden voor andere doeleinden dan waarvoor ze bedoeld zijn, dit levert voor de overheid, zonder enige noodzaak, moeite of rechtvaardiging een visvijver op aan informatie die ze in een daadwerkelijke rechtsstaat niet zouden moeten hebben.

Mijn persoonlijke grootste bezwaar is dan ook dat er altijd een zwakke schakel is in de beveiliging van gegevens, meestal is dat de mens, daarnaast is er de zwakheid in de omschrijving van de functie van de opslag van bijvoorbeeld vingerafdrukken. Vandaag is dat voor het paspoort, morgen is het ook zo dat de database voor andere doeleinden mag worden gebruikt.

Het enige wat je kunt doen is denk ik burgerlijke ongehoorzaamheid, hoewel je jezelf daarmee ook niet populair maakt en voor sommigen zou dat genoeg zijn om te zeggen dat je dan wat te verbergen hebt. Ik heb er geen problemen mee als mensen vinden dat ik wat te verbergen heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik ben een simpeleburger zonder crimineel verleden, maar ik kies graag zelf uit, wat ik aan wie vertel.

Dat iedere willekeurige apothekersassistente kan zien welke medicijnen ik op enig moment in mijn leven voorgeschreven gekregen heb, vind ik niet fijn.

Er zijn nu eenmaal aandoeningen die je graag tussen jou en je behandelend arts wil laten.

Ik denk bijv. aan langdurige anti-depressiva, anti-verslavingstabletten, soa-medicijnen ed....als je zoiets voorgeschreven hebt gekregen, hoeft de huidarts waar je met een rare moedervlek komt, dat toch echt niet allemaal te zien. Mensen zijn soms lange tijd onder behandeling van een psychiater, en krijgen door hem medicijnen voorgeschreven : als jij met je versleten knie bij de orthopeed bent, gaat hem dit niets aan....

Ik ben zelf mans genoeg (vrouws genoeg ;-)) om bij een voor te schrijven medicijn aan te geven, welke andere medicijnen ik gebruik, die evt invloed zouden kunnen hebben op elkaar.

Nee, voor mij geen patientendossier, alsjeblieft.

Ik ben nl. geen patient, maar een mens, die af en toe een kwaaltje heeft, en aan mijn intelligentie mankeert gelukkig niets. En ik beoordeel nogmaals graag zelf, wie wat van mij mag/moet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Helder antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent mans (vrouws:)) genoeg om aan te geven welke medicatie je gebruikt. Totdat je bewusteloos de eerste hulp wordt binnen gebracht. Aan jouw intelligentie mankeert NOG niets, ook dit kan veranderen, net als het alleen hebben van af en toe een kwaaltje ineens een levensbedreigende situatie kan zijn. Wat niet weg neemt dat ik jouw bezwaren goed begrijp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand bewusteloos wordt binnengebracht zullen ze met of zonder informatie datgene moeten doen wat ze normaal ook doen om de gezondheid van die persoon te bevorderen. Als iemand bijvoorbeeld allergisch is voor penicilline of een aandoening heeft of medicijngebruik dat in zo'n geval relevant kan zijn dan zie ik niet waarom een vorm van de oude bekende SOS penning daarbij niet kan helpen, je heb die dingen tegenwoordig ook als USB stick. Voordeel daarvan is dat je zelf de regie hebt over welk deel van je dossier je op die manier beschikbaar stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk in mlodewijk
Die databanken met onze gegevens zijn ook ronduit beangstigend. Het gebeurt nu al vaak dat b.v. politieagenten data natrekken van personen zonder dat dat met een misdrijf heeft te maken; ze hebben gewoon ruzie met iemand of ze zoeken informatie voor een vriendje.
Niemand kan garanderen dat gegevens niet worden misbruikt of bij verkeerde personen terecht komen.
En nu hebben we nog een redelijk functionerende rechtsstaat maar wie zegt dat we die over tien jaar nog hebben? De geschiedenis leert de toekomst niet te vinden is in uit het heden doorgetrokken lijnen (dat hebben we gezien bij de kredietcrisis). In een land waar de politiek weinig vertrouwen geniet kan het klimaat snel omslaan.

Toegevoegd na 4 uur:
Afmelden voor het EPD kan Hier:

http://www.infoepd.nl/informatiepunt_com/patient_bezwaar_maken.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als bijna heel Nederland ben ik een niet simpele burger met een aanzienlijk crimineel verleden. Gelukkig nog niet gepakt.
Ik heb mij afgemeld bij het EPD,
Ik heb deze maand mijn chemo kuur afgebroken wegens het niet kunnen verdragen van de medicijnen. Ik wil natuurlijk niet in de situatie komen, dat dat feit weer later tegen mij gebruikt wordt. Misschien wens ik dat tzt wel te verzwijgen.
In het algemeen kun je zeggen dat het probleem niet bij mij ligt, maar dat de overheid een uiterst onbetrouwbare partner is gebleken. Ik heb de WO II meegemaakt en vanaf de eerste dag stond het gehele ambtenaren apparaat onder leiding van een heer uit Duitsland.
Ik zou de vorige en de komende regering mijn muntenbeursje niet willen laten bewaken. De overheid verraadt zijn burgers voor een toekomstig leuk baantje aan een ieder die zich aandient. Mensen zonder moraal en zonder ruggengraat. Zij hoeven niet van alles over mij te weten. Kijk hoe ze kronkelen in het omgekeerde geval: de documenten van Wikileaks.

Toegevoegd na 6 uur:
In de afgelopen maanden heb ik heel wat specialisten en artsen gesproken. Ik ben daarbij niemand tegengekomen die mijn opmerking, dat ik niet aan het EPD deelnam, afkeurde; in tegendeel zelfs.
Dus de EPD drang volgt niet uit medische noodzaak maar uit zucht van de overheid om vuistdiep in jouw gevoelige dat te zitten. Ik denk daar weinig goeds over, maar dat mag ik eigenlijk al niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk je bijvoorbeeld van als ze aan je DNA dingen kunnen uitlezen zoals: verhoogde kans op kanker of hartaanvallen en je wil daarna een levensverzekering of hypotheekaanvraag doen? Denk je dat je dan niet extra premie moet gaan betalen? Nu heeft een bank of verzekeringsmaatschappij nog geen inzage in je EPD, maar dat lijkt me een kwestie van tijd, je moet nu immers al medische gegevens opgeven en de waarheid daarvan kan ondersteund worden door inzage te geven in je EPD...