Wie houdt overzicht wat betreft de goede doelen?

Hoi,

Net na de we-zijn-net-niet-kampioen-geworden-oranje-vreugde lees ik dit bericht op NU.nl:

http://www.nu.nl/algemeen/2293054/2-procent-van-toegezegd-geld-bereikt-haiti.html

Vanzelfsprekend vloek ik eerst een boekdeel bij elkaar en vraag mij dan af:

Wie houdt overzicht wat betreft de goede doelen?

Er moet toch een instantie/minister hier verantwoordelijk voor zijn?

Kan iemand mij dit vertellen? En of er misschien een reden is dat "ons" geld nog niet op de plek is waar ze het nogal redelijk hard nodig hebben?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/controleerd-goede-doelen.26721

Antwoorden (2)

je moet opletten als een bepaald tekentje erbij staat
ik heb dat nu niet bij de hand
iets van CIF of zoiets
ik let altijd op waar ik mijn zuur verdiende centjes aan geef
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijpelijk dat je er een beetje moedeloos van wordt, maar:

Houd er serieus rekening mee dat de gezant van Haiti zich extra zielig voordoet.

De reden dat het geld het eiland nog niet bereikt heeft, is dat de meeste hulporganisaties garanties eisen dat het niet in de zakken van corrupte lokale bestuurders belandt (zoals te doen gebruikelijk op Haiti, een van de extreemste bananenrepublieken ter wereld) maar echt bij de zwaarst getroffen burgers terecht komt. En dat is de andere kant van het verhaal!

In Nederland houdt het CBF toezicht op de goede doelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus die hulporganisaties krijgen het geld van Giro 555 laten we maar zeggen en moeten zelf er voor zorgen dat het in de goede handen komt? Kijk, dat vindt ik op zich wel positief.
Misschien moet ik dan bij het CBF zijn om te kijken welke hulporganisaties iets hebben kunnen doen met hun geld. Thanks