Waarom nemen zoveel mensen de tijd om te gaan stemmen?

De kans dat jouw ene stem uiteindelijk een verschil maakt in de zetelverdeling is immer nihil.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dan ook van harte dat iedereen thuisblijft. Dan heeft mijn ene stem juist absolute invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heb ik dus ook :D

Antwoorden (11)

Als je niet stemt, mag je niet klagen met je bestuur. Dus stem je om in elk geval je stem te hebben laten horen.

Als niemand meer zou stemmen, omdat ze denken dat hun stem nihil is, vervalt onze staat al gauw in een anarchisch of oligarchisch geheel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat als iedereen dat denkt het niet goed komt in een democratie.

Bovendien vind ik dat je geen kritiek mag hebben op de regering als je niet gekozen hebt. Kies je niet dan verspeel je het recht om te klagen, je had immers de kans om iets anders te kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stem van links is minder waard dan een stem van rechts...

Een stem van rechts komt van iemand die iets te verdedigen heeft, een stem van links komt van iemand die niets te winnen heeft...

Dus alle rechtse stemmen worden uitgebracht en de linkse zien toch geen nut om te stemmen... Kijk maar hoe jou reactie is.. vandaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je antwoord niet zo goed. Wat bedoel je precies als je zegt dat een stem van rechts iets te verdegigen heeft, en een stem van links niets te winnen: het lijkt juist alsof (ik noem maar een rechtse partij) Geert Wilders juist heel graag allerlei principes wil aanvallen. Ook is de linkse stemmer die niets te winnen heeft niet duidelijk: De linkse partijen willen toch vanalles veranderen, en doen dit toch ook (kijk bijvoorbeeld naar het uitstel van de aankoop van de JSF, of het onderzoek naar Irak)? Met 'Kijk maar hoe jou reactie is', neem ik aan dat je de uitleggende tekst onder mijn vraag bedoelt. Deze kan ik niet in een links/rechts kader plaatsen. Kun je dit eens uitleggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1) Het is vooral de linkse hoek die van mening is dat de stemmen er niet toe doen...
2) Rechts heeft iets te verdedigen, kijk maar naar wilders, die verdedigt Nederland, zo wil hij doen geloven. Hij is de redder van het vaderland...
3) Ja tuurlijk wil het volk die straaljagers niet, maar denken meteen ook dat zij dat niet kunnen tegenhouden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1) Vreemd, dat zou namelijk impliceren dat ook weinig linkse mensen gaan stemmen, maar in de Tweede Kamer hebben de linkse partijen (PvdA, SP, GL, CU en PvdD) 33+25+7+6+2=73 zetels, tegenover 21+9+1=31 rechtse zetels (VVD, PVV en Verdonk).
2) Tsja, je zou ook kunnen zeggen dat de linkse partijen het sociale zekerheidsstelsel, of de positie van arbeiders verdedigen. Zo kun je alles verdedigen en aanvallen noemen...
3) Dit zou kunnen, maar is niet te verifiëren. Je zou ook kunnen beweren dat het volk het juist wel de straaljager wil, en dat zou even ontoetsbaar zijn.
Omdat zoveel mensen hun leven gegeven hebben om het algemeen stemrecht te bekomen. Het gaat hier om fundamentele principes van de rechtsstaat.Zelfs die ene stem is belangrijk, zoniet verglijdt de politiek totaal in een onrechtvaardig stelsel van vriendjes onder elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans is niet nihil, dat zie je verkeerd.
Iedere stem is namelijk evenveel waard. Zo zie je bijvoorbeeld dat christenen (van andere riligieusen weet ik het niet) vaker stemmen dan niet-christelijken. Daardoor is deze groep in de politiek een beetje oververtegenwoordigd.

Hierdoor zijn anderen weer geneigd te stemmen om een ander geluid te laten horen. Je stemt dus omdat je weet dat je buurman dat ook doet.

Toegevoegd op 28-04-2009 19:56:39
wat persoon onder mij zegt klopt niet. Als je niet zou kunnen stemmen heb je dat recht wel. Maar als je niet stemt omdat je daar geen zin in hebt, verspeel je wel degelijk de kans om jouw mening te ventileren. Dus moet je ook niet zeuren als het anders gaat dan jij wilt.

Zo is het in de huidige samenleving wel een beetje: zeuren tot je een ons weegt en de hoogste woorden gebruiken, en er vervolgens niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het over oververtegenwoordiging. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het aantal leden van een partij en dat vergelijkt met het aantal stemmers zal je zien dat dit bij christenen hoger uitpakt. Verder heeft de CU ook fllinke winst gemaakt, dus ik snap dat punt niet helemaal.
Je stemt omdat je iets wilt. Of het effectief is, is een tweede.

Overigens, dat van "als je niet stemt, heb je je recht om te klagen verspeeld" is natuurlijk totale onzin.
Als ik niet kan kiezen of ik door de hond of door de kat gebeten wil worden, heb ik het volste recht om te klagen dat ik word gebeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind ook dat je je recht om te klagen verspeelt als je niet gaat stemmen. Want dan heb je zeker niets gedaan om bijvoorbeeld die partij waar je zo over klaagt niet te laten winnen. Of je hebt er niets over te klagen dat de partij waar je op gestemd hebt zich niet aan zijn beloftes houdt.
Eén stem ís misschien nihil, maar als je niet stemt doe je dus helemaal niets om iets in de politiek te veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste keer heb ik heel bewust op mezelf gestemd bij de gemeenteraardsverkiezingen. Ik stond op een onbelangrijke plaats en was de enige die op mij gestemd heeft...

De laatste keer voor de tweedekamer was nummer 2 van de VVD. Dus dit zal de volgende keer zeer zeker niet op TON worden, maar op iemand anders van de VVD...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit college over dit antwoord gehad en inderdaad, de kans is klein dat mijn stem inderdaad die ene stem is de weegschaal de ene of de andere kant op doet slaan. Maar:
De kans op het winnen van 1 miljoen (wat heel veel mensen op GV toch hopen) is ook erg klein. En toch kopen heel veel mensen een lot. Maw, ook al is de kans heel erg klein, de kans bestaat toch. En omdat we in Nederland ook werken met restzetels, kan deze kans groter zijn dan in eerste instantie wordt verwacht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stem ook om binnen de partij waarop ik stem aan te geven wie ik in het beleid belangrijk vind voor een voorkeursstem. En ik vind het belangrijk dat 'mijn partij' in het parlement iets te vertellen heeft. Iedere zetel is er weer 1, als is het 'maar' een 150e deel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat inderdaad niet om één stem maar om de som van de stemmen.
Als iedereen met de zelfde gedachte zou gaan stemmen liggen de kaarten heel anders.