Waar is al het geld tijdens een economische crisis? Bij de overheid?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
LeonardN
5 jaar geleden
Nee. Een economische crisis is er niet per se omdat geld ergens is, maar dat geld niet voldoende circuleert. Stel dat ik leuk verdien, en van plan ben een auto te kopen, als ik dat afhoud omdat ik geen vertrouwen heb in de economie en dus dat geld NIET uitgeef dan hebben de autoverkoper en de autobouwer geen inkomsten, en kunnen hun personeel niet betalen. En die kunnen dan geen brood kopen bij de bakker en die kan dan zijn personeel niet betalen, en die kunnen dan geen PC kopen... en ik verkoop PC's. Nou gaat het natuurlijk niet om 1 persoon maar om miljoenen tegelijk die uit angst geen uitgaven doen.
De overheid kan uitgaven stimuleren door bijv. de rente te verlagen, zodat mensen sneller een lening afsluiten om iets te kopen.

Antwoorden (3)

Het geld is waar het altijd is daar verandert niets aan. Een crisis heeft meer te maken met het besteden van geld of met dat het geld minder waard wordt.
ronron1212
5 jaar geleden
Eigenlijk is dit een verkeerde manier van de vraag stellen, maar het geld zit op een bepaalde manier bij de schuldeisers. Een economische crisis ontstaat zodra bedrijven te veel schulden hebben en die schulden niet meer kunnen betalen uit hun eigen productie. Grote economische crisissen eindigen dus ook altijd met grootschalige schuldsanering, bijvoorbeeld via inflatie (schulden zijn niets meer waard), devaluatie (schulden aan het buitenland zijn niets meer waard), of via een aandelencrash (aandelen = ook een vorm van schuld, is niets meer waard). Doordat de schuld verdwijnt, kan een producent weer zelf geld verdienen aan de producten die hij verkoopt, in plaats van schulden af te lossen.
tinus1969
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Jou artikel gaat niet over een crisis maar over het verkeerd aflopen van een crisis
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, lees het boek ('Deflatie in aantocht') dat in dat artikel wordt genoemd, maar eens. ELKE crisis eindigt met schuldsanering.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus dat is niet altijd waar we hebben in Nederland net weer een crisis achter de rug.
Het boek ken ik al het is namelijk mijn terein
ronron1212
5 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Financi%C3%ABle_crisis
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212 je wiki-link bevestigt toch keurig wat ik zeg; het probleem is dat er teveel schulden zijn.
ronron1212
5 jaar geleden
Was een voorbeeld van de soorten van crisis er kunnen zijn. Heeft niet altijd me schulden te maken maar met de economie. Mensen sparen te veel geven niet uit. Geld wordt minder waard door de handel in geld.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, je laatste recatie is vooral vaag. 'Het heeft te maken met de economie'. Terwijl je wiki-link heel duidelijk is: Schulden.
Je spreekt over "het geld" maar cash heeft niet zoveel van doen met een economische crisis. Van cash komt niet echt meer of minder van tijdens zo'n crisis.
Wat wel van belang is, dat is 'waarde' en ik denk dat dat is wat je bedoeld.

Jouw bankrekening vertegenwoordigd b.v. een bepaalde waarde. Maar zo ook een huis, een stuk grond, de grondstofvoorraad van een fabriek, de aandelen van de eigenaar van die fabriek enz.
Al die 'waarden' bij elkaar vertegenwoordigen de stand van de economie.

Die waarde kan veranderen. Het ene soort wat meer dan de andere.

Neem het voorbeeld van de aandelen. Wanneer de fabriek een aantal grote orders verwacht, dan zal dat waarschijnlijk ook veel winst opleveren. Die winst gaat naar de aandeelhouders toe. Die aandelen zullen dus gewild zijn en meer waard worden. Wanneer er wijnig orders verwacht worden zal het omgekeerde gebeuren.

Zoiets vaags als het aantal verwachtte orders heeft dus al een grote invloed op de waarde.

Hetzelfde aandeel is zo op het ene moment veel meer waard dan het andere. Je vraag is nu waar die waarde gebleven is ?

Het antwoord op je vraag is: Dat geld, die waarde bestaat simpelweg niet meer. Men zegt dan in vaktermen dat dat die waarde 'verdampt' is.
ronron1212
5 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Financi%C3%ABle_crisis
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@ronron
Ik begrijp je niet :-/ Er is blijkbaar iets met het woord economische crisis, Maar ik leg niet uit wat een crisis is. Dat is ook niet de vraag. Ik probeer uit te leggen dat waarde (=het "zoek geraakte" geld) kan verdampen en waardoor dat komt.
ronron1212
5 jaar geleden
De vraag gaat over waar het geld heen gaat
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Dat verdampt !
Dat schrijf ik ook.
ronron1212
5 jaar geleden
Dat vedampt niet het wordt minder waard
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Volgens mij bedoelen we ongeveer hetzelfde, maar begrijpen we elkaar niet.
Het zij zo... :-/