Waarom wordt nederland als democratie beschouwd, als het overduidelijk is dat een heleboel ondemocratisch wordt beslist?

Bijvoorbeeld multinationals, G8, IMF, ...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nederland wordt geregeerd door een regering die 'gekozen' is door de bevolking. De partijen die samen een coalitie kunnen vormen die samen 76 zetels of meer hebben mogen het land voor 4 jaar regeren. Nederland is een parlementaire democratie bij wet. Hierdoor wordt Nederland democratisch genoemd.
Multinationals hebben echter wel wat te zeggen omdat zij veel Nederlanders een baan verschaffen en geld in het laatje brengen.
Internationale organisaties en samenwerkingsverbanden als de G8 en het IMF kunnen beslissingen maken omdat de Nederlandse regering ervoor kiest deze te volgen. Dit is meestal afgesproken via internationale verdragen en afspraken.