De grap is eigenlijk, dat voor oorsprong, rechtse partijen conservatieve partijen waren en linkse waren progressief. Daaruit stamt de terminologie links en rechts in het politieke spectrum.

Later werden linkse partijen geassocieerd met communisme en socialisme, tot de tweede wereldoorlog werden de liberale partijen (waar de VVD zich toe rekent) ook onder de linkse noemer geschaard. Dit gaat nog steeds op in bijvoorbeeld de VS, daar is liberal echt heel erg links.

Tegenwoordig wordt gekeken naar de standpunten die een partij heeft om te kijken naar het verschil links rechts.
Dus voor een heleboel partijen is het tegenwoordig eigenlijk ook niet meer te doen om ze onder links of rechts te scharen. Gelet op de standpunten ten aanzien van inkomens, overheidsingrijpen en gezagshandhaving zouden VVD en CDA bij rechts ingedeeld kunnen worden. Op het gebied van ethische vraagstukken (abortus, euthanasie) geldt de VVD echter eerder als 'links'.

Met andere woorden, de meeste partijen hebben zowel linkse als rechtse standpunten. Dus een duidelijke verdeling links rechts is heel moeilijk te maken, beter (makkelijker) is om nu te kijken naar de verdeling conservatief/ progessief omdat dat over het algemeen een beter beeld geeft.

Dus een antwoord op jouw vraag is niet zo eenvoudig, omdat je dan eerst zou moeten zeggen welke definitie jij aan links en rechts geeft, daarnaast is het belangrijk om aan te geven welke standpunten van belang zijn mee te nemen in deze weging.

Als je trouwens zou kijken naar de krachtverhoudingen in de Tweede Kamer zie je dat er meer rechtse kamerleden in zitten. 2010: Links 67 Rechts 83. Hierbij D66, PvdA, GroenLinks, alsmede de SP als 'links' worden beschouwd en de overige partijen als 'rechts'.
Op basis van die verdeling zijn er dus ook minder linkse partijen dan rechtse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nederland is van oudsher een relatief tolerante samenleving, met een sterke sociale gedachte. Dat erfgoed bepaald dat er meer ruimte is voor partijen die die beginselen aanhangen. En dan kom je automatisch uit in de linkse kant van de politiek.

Pas sinds enkele decennia begint in nederland een rechtse roep op te komen, onder andere door maatschappelijke problemen veroorzaakt door slechte integratie met een relatief grote groep immigranten uit het arabische deel van de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het voor linkse of middenlinkse partijen veel makkelijker is sympathisanten te vinden, omdat je toch op alles kunt inleveren. Ben je rechts als partij, dan moet je je mond lostrekken, en heb je kans dat je voorman overhoop geschoten wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linkse mensen denken veel en zijn het daarom vaak niet met elkaar eens, en ze zijn daarom ook weinig effectief; rechtse mensen denken wat eenvoudiger, zijn het snel met elkaar eens, alle Ausländer draus, en hebben vooral de neiging achter de grote Leider aan te lopen.

Toegevoegd na 5 uur:
Linkse mensen hebben de sterke nijging hun eigen navel intensief te willen bestuderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, lang geleden dat ik zulke onzin zag.
Wel eens van Mao Zedong gehoord ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: Van Dao tot Mao gehoord en gelezen, ja
Mao is een groot man, ondanks zijn fouten en die van zijn omgeving.
@Ninteddy: doet het pijn, zo'n vinger op de zere wonde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen, als je doelt op het feit, dat Chinezen en bloc achter Mao aanliepen, de Cambodianen achter Pol Pot, en de Europeanen achter Robespierre en weer later Hitler, dan is er meer nodig dan een antwoordboxje hier op GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik, maar het zijn feitelijk twee verschillende reacties.
De tweede is alleen om je stelling dat rechtste mensen neigen achter een leider aan te lopen onderuit te halen - want dat doen linkse net zo goed - en het intellectverschil tussen beide groepen is ook nihil. Hoewel.....het meeste geld wordt volgens mij nog steeds in rechtse kringen verdient, waar in het linkse circuit de meeste handjes worden opgehouden. De verdeling is er met name 1 van de portemonnee en van je mensbeeld/wereldbeeld.
Je hele antwoord is dus nonsens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Lieve Marleen,
Nietsche zei: als je jong bent en je bent niet links, dan heb je geen hart, en als je oud bent en je stemt niet rechts, dan heb je geen verstand. Het nare is, dat ik ooit jong, links, arm en idealistische was, maar nu ben ik helaas oud, minder links, welgesteld en nauwelijks idealistisch. Ik ben minder links, dan moet wel om mijn eigen belangen te kunnen behartigen.
Als jonge jongen kwam ik vaak bij stinkend rijke, maar uiterst linkse intellectuelen over de vloer. Ik heb het nooit echt kunnen rijmen, net zoals ik mijzelf nu kan rijmen. Ik zou gewoon zo rechts als bijv. KOK moeten zijn, mar toch voel ik mij meer verwant met Engels en Marx dan met Wilders en Verhagen. Gelukkig is jouw gebrekkige oordeel over mijn persoontje niet echt van belang.
Ook jij beseft dat 1+1 heus niet altijd 2 is, neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ninteddy: ik weet niet waar en wanneer jij de arene in mijn antwoord hebt betreden. Kennelijk ben jij een rechtse rakker en heb je mijn antwoord aan Imha persoonlijk opgeval. Dat doet mij genoegen, makker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ninteddy
Geslacht speelt geen rol. Ik heb de vrouwenemancipatie bewust meegemaakt en ondersteund.
Bovendien als ik naar jouw geslacht kijk, dat krijg ik een klap in mijn gezicht; althans zo gaat het in films.
Noem mij een rechtse club die niet xenofobisch is, please.
Ik herhaal: kennelijk ben jij een rechtse rakker en heb je mijn antwoord aan Imha persoonlijk opgevat. Dat doet mij genoegen, makker.
Je hebt nog niet door he, pleit niet voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ninteddy, mocht je terugkruipen in jouw schelp, bedankt voor de discussie. Ik refereer natuurlijk aan het schilderij van Titian, dus voel je niet beledigd.
Ha, die IlmaMH;

Dat ligt er maar aan vanuit welk perspectief je het bekijkt. Een PVV'er ziet de PvdA als links terwijl dat net als de CDA eigenlijk gewoon een partij in het centrum is. En vanuit een GroenLinks-standpunt zou je het CDA ook als rechts kunnen bestempelen. Er zijn op zich ook best wel een redelijke aantal rechtse partijen geweest de laatste jaren, maar die zijn vaak aan onderling gekrakeel ten onder gegaan. Misschien dat bij rechtse partijen persoonlijke belangetjes een grotere rol spelen en dat linkse zich meer op een gemeenschappelijk doel richten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het sociale denken van links lijkt zo mooi. Evenals het communisme. In de basis is het prachtig. Maar.... het werkt niet.
Opkomen voor de zwakkere, gelijkheid, voor de samenleving en dus voor elkaar zorgen.... een mens is niet zo. Helaas is de praktijk anders.
Natuurlijk wil je op zo'n mooi gedachtegoed stemmen. De rechtse partijen zijn harder, efficiënter, zakelijker, door bezuinigingen, inleveren, weinig ruimte. Uiteindelijk ben je als land hier beter mee af.
Maar ja, verschillen moeten er wezen. Alleen rechts zou niet goed zijn, alleen links ook niet. We hebben elkaar nodig voor een harmonieus evenwicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Je brengt het alsof er wetenschappelijk bewijs is voor je standpunt, dat je als land met rechtse partijen beter af bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nogal direct en kort door de bocht, maar hier is naar ik weet geen wetenschappelijk bewijs voor. Het is mijn inzicht. Daarom valt er over politiek zoveel te kletsen en ruzie te maken.
rose
13 jaar geleden
@ninteddy: "De rechtse partijen zijn harder, efficiënter, zakelijker, door bezuinigingen, inleveren, weinig ruimte. Uiteindelijk ben je als land hier beter mee af." Daar is geen woord Frans bij.
Hoe verdeel je de partijen dan?

Als ik naar de partijen (in de kamer + TON) kijk, zie ik een ander beeld;

Rechts: CDA PVV VVD SGP CU TON (Ik reken CU tot de rechtse partijen)

Links: GroenLinks PVDA D66 SP PvdD

En dan is er toch één rechtse partij meer. Maar er is sowieso geen sprake van een ernstig scheve verhouding in het aantal partijen tussen links en rechts.

En dan is het zoeken naar een oorzaak een beetje een vreemde bezigheid.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie ter illustratie ook het plaatje van het politieke landschap volgens André Krouwel
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je die engerd hier durft te noemen! Dapper hoor
Bovendien is dit kaartje door, als hij dit zo gebruikt als zijn eigen kaartje, hem gestolen van een andere site.
rose
13 jaar geleden
ToN bestaat nog, en deed mee aan de laatste verkiezingen, of D66 links of rechts is doet er voor mijn betoogje niet veel toe, het gaat mij er om dat er geen scheefgroei in partijen is, wat betreft links en rechts en dat de vraag dus niet aan de orde is.
rose
13 jaar geleden
@eigenwijsje: Ik gebruik alleen het plaatje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine correct CU is links maar conservatief en D66 rechts maar progressief.
rose
13 jaar geleden
@Rick1234: Zoals ik al zei, de precieze verdeling is voor de redenering niet van belang. Maar over die precieze verdeling kun je nog wel redetwisten, er zijn er nog die conservatief bij rechts indelen en progressief bij links, zoals het vroeger vaststond. Het plaatje heb ik ter illustratie erbij gezet, maar dat geeft de verdeling weer zoals jij dat voorstelt. Een correctie was derhalve niet echt nodig, maar toch bedankt.
Links gaat er vanuit dat je ook te zorgen hebt voor de zwakkeren in de samenleving.
Rechts vind dat iedereen maar voor zichzelf moet zorgen.
Feit is dat mensen die rechts stemmen het vaak breder hebbendan mensen die links stemmen.
Om je goeie geld te beschermen ga je dus automatisch naar rechts.
Simpel niet veel ideeën dus ook niet veel partijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die weinig tot niets bezitten willen graag een situatie waarin een sociaal standpunt wordt ingenomen.

Ze willen dus delen..ze daar alleen maar 'beter' van worden..we noemen hen even de 'armen'

Mensen die (grote) vermogens bezitten willen het tegendeel..omdat ze er alleen maar op achteruit kunnen gaan.

Er zijn veel meer 'minder vermogende mensen'..de armen' dan vermogende personen.

De vermogende personen..zitten rechts..op hun geld.

De 'armen' zitten links en trachten daar een deel van rechtse kapitaal weg te snoepen.

De 'armen' zijn de meeste mensen..dus de meeste partijen.

N.b. De door mij genoemde term 'armen' gebruikte ik alleen maar om het wat duidelijker te kunnen maken.

Echt arm is, naar mijn mening, niemand in Nederland..

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aantal partijen zegt iets over de politieke ontevredenheid in een land. Overigens zijn er meer rechtse partijen dan linkse partijen.

CDA, VVD, SGP, CU, D66, PVV zijn rechts.
PvdA, GL, SP zijn links
PvD?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smile!
PvdD: uiterst rechts
Beïnvloedt en gestuurd door het regeringsbeleid dat tevergeefs een evenwicht zoekt tussen rechts en links (als ze dit al willen). Rechts komt met 'zware" soms "angstaanjagende" argumenten, links is populistischer en eist oplossingen die niet altijd gefundeerd zijn.
Eens aan de macht, zoeken de verkozenen hun eigen doelstellingen te verwezenlijken. Samenwerken is ok dan uit den boze, want dat komt dan weer niet in overeenstemming met partijlijnen die de wet voorschrijven aan de wetmakers.. ;-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel interessant om te zien wat een woordenwisselingen het op levert ten aanzien van een op het oog eenvoudige vraag.

Het is zeker de discussie waard om te bepalen wat nu een linkse partij is en wat een rechtse. Sommige zijn natuurlijk heel duidelijk(SP HEEEL Rechts) andere zijn wat vager. Volgens mij kun je de linkse en rechtse ideologie in een paar woorden samenvatten:

Rechts: Eigen verantwoordelijkheid.
Links: In het belang van het Collectief