hoe kun je gekozen worden voor de gemeenteraad?

kan iemand mij vertellen hoe je gekozen kunt worden voor de gemeenteraad en hoe de gemeenteraads verkiezingen in elkaar zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk moet je eerst lid worden van een politieke partij, of er zelf een oprichten. Maar wat ik nog mis is: wees ook actief in de politiek! Politieke partijen hebben erg veel 'slapende' leden, die nooit wat doen - en op zo'n manier word je natuurlijk nooit verkiesbaar gesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen, en kan je ook niet gekozen worden!
Dus: kom op ALV's, doe mee met activiteiten, zorg dat je ook binnen de partij in de picture komt. Als je verkiesbaar gesteld wordt, of je begint je eigen partij, zorg dan dat mensen weten dat ze jou kunnen kiezen. Laat al je vrienden, familie en kennissen het weten.

Zo werd bijvoorbeeld een oud-leraar van mij lijsttrekker van een nietszeggende partij... niemand die die partij iets boeide, maar hij werd wethouder, want iedere leerling en oud-leerling van hem wist dat ze hem konden kiezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet lid worden van een politieke partij en de plaatselijke afdeling van de politieke partij de vraag stellen. Als je je een beetje verdienstelijk maakt voor de partij kom je (hopelijk) op de kieslijst te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gekozen worden is in eerste instantie niet je probleem, hoe kan je je verkiesbaar stellen. Dat akn idd door of je aan te sluiten bij een plaatselijke politieke beweging OF zelf een partij beginnen