Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is Trump zo slecht bezig?

Antoni
8 maanden geleden
@Megahuub, wat bedoel je precies met 'slecht bezig'?
TurfGraver
8 maanden geleden
Dat zal afhangen van wie je vraagt.
Voor zijn diehard volgers doet hij het geweldig.
Megahuub
8 maanden geleden
Ik bedoel de heffingen die volgens veel economen niet werken
ronron1212
8 maanden geleden
Die werken wel alleen is de vraag of het voor de wereld een goed idee is. Trump vindt het er goed voor Amerika
Vaughn
8 maanden geleden
@Antoni: "@Megahuub, wat bedoel je precies met 'slecht bezig'?" Slecht bezig als in de Amerikaanse economie laten 'tanken' voor $13.000.000.000.000 bedoelt hij te zeggen. Heel gek, je vraagt het je eerst af, maar vervolgens beantwoord je z'n vraag wel? Wat een gekke move...
ronron1212
7 maanden geleden
@Vaughn Alles wat wordt geïmporteerd wordt in Amerika verhoogd ook de kosten van kopen binnen amerika dus wat is daar nu goed aan. De Amerikaanse staats burger betaald de kosten
Antoni
7 maanden geleden
@Vaughn, Megahuub heeft mijn vraag toch beantwoord? Ik heb zijn reactie geïnterpreteerd als: Wat zijn de overwegingen van Trump geweest om de importheffingen in te voeren? Op basis van de reactie van Megahuub kan ik een antwoord geven op zijn vraag. Daar is niets geks aan!
juzerneem
7 maanden geleden
Trump is gewoon verschrikkelijk dom

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Op https://nos.nl/collectie/13986/artikel/2554412-waarom-trump-inzet-op-importheffingen-ook-al-helpen-ze-economisch-niet van maandag 3 februari 2025 vind je hierover:

Waarom houdt Trump zich zo bezig met importheffingen?

De Amerikaanse president zet (het dreigement van) heffingen in om uiteenlopende zaken te bereiken. De nieuwe heffingen tegen China, Mexico en Canada moeten volgens hem ertoe leiden dat er minder fentanyl en migranten de VS binnenkomen uit die landen. Vanmiddag heeft Mexico - na een telefoongesprek tussen Trump en de Mexicaanse president Sheinbaum - een maand uitstel gekregen in ruil voor grensbewaking.

Trump wil ook importheffingen opleggen aan de EU. Naar eigen zeggen omdat "Europa de VS heel slecht heeft behandeld" en niet genoeg goederen uit Amerika heeft geïmporteerd. Importheffingen op Europese goederen moeten ervoor zorgen dat Europese producten duurder worden in de VS, waardoor de vraag naar Amerikaanse producten moet stijgen en er nieuwe fabrieken en banen zullen ontstaan in de VS.

Onder de streep moet dit ertoe leiden dat de handelsbalans tussen Europa en de VS verandert, aldus het Witte Huis. De VS importeert al jaren meer spullen uit de EU dan andersom, uitgedrukt in euro's. "Ze kopen onze agrarische producten niet, ze kopen onze auto's niet maar ze sturen wel massaal hun auto's onze kant op", zei Trump recent. De negatieve handelsbalans van de VS tegenover de EU omschrijft hij als "heel erg oneerlijk".

En gaat dit lukken?

Het korte antwoord volgens economen: nee.
(Lees meer...)
Antoni
8 maanden geleden
Kijk het is simpel America is de baas van de EU . EU kan niks zonder goedkeuring van America . Is het zelfde als onze politici in den Haag ze mogen zelf niks beslissen ze worden aangestuurd door Brussel. Rusland en China zijn onafhankelijk en dat kan America niet hebben omdat ze kunnen dan geen druk uitoefenen als ze hun mannetjes niet in overheid hebben zitten. America is zeer geïnteresseerd in Rusland omdat hun bezitten gas, olie , mineralen etc en dat is belangrijk voor energie opwekking en transitie. China is belangrijk voor America omdat China loop voor met ontwikkeling van electronica en alles eromheen in de hele wereld. EU is niet zo belangrijk omdat EU produceert bijna niks maar alleen consumeert. Iedere land wil een superpower zijn alleen probleem is dat EU en America willen het zijn. Als je alleen naar ontwikkelingen kijkt dan kan je zien dat EU loopt 50 jaar achter en China leeft in de toekomst.
(Lees meer...)
8 maanden geleden
ronron1212
7 maanden geleden
Hoezo is Amerika de baas in EU Europa dus? Amerika heeft zelf gas en olie
Laatst was er een theorie op de radio die een mogelijke verklaring zou kunnen zijn. Die theorie stelt dat Trump dit BEWUST zou doen ! Hij destabiliseert bewust de Amerikaanse economie. En met een goede reden !

De US zit tegen een enorme schuldenberg aan te kijken. Het heeft in het verleden namelijk vele leningen afgesloten en leeft al lang op de pof en boven zijn stand. De rente op die leningen hangen als een molensteen om de nek.

Die rente en de aflossing wordt betaald in dollars. Door zijn wispelturige gedrag probeert Trump 2 dingen te bereiken:

1) deals met anderen waar de US voordeel uit haalt. Trump blijft natuurlijk een keuharde zakenman en als ergens met een deal een voordeel valt te behalen, dan zal hij het niet laten.

2) maar door de economie te destabiliseren verzwakt de US dollar. Die dollar, en dus ook de schuldenberg wordt minder waard. Een lagere schuldenberg is makkelijker af te lossen dan een toren hoge. Trump zou dit willen gebruiken om goedkoop af te lossen.
Door nu slim, feitelijk met voorkennis, met dollars te investeren in goud, grondstoffen en andere goederen behoudt Trump de waarde terwijl de dollar zelf in waarde daalt.
Door vervolgens de goederen tegen een hoger dollarbedrag weer te verkopen ontstaat er een mooie winst om de schulden mee af te betalen.

Disclaimer:
Ik kan ook niet in het hoofd van Trump kijken. Of het werkelijk het Grote Masterplan is weet ik ook niet. Maar het is een theorie die, in mijn ogen, meer hout snijdt dan mensen die Trump alleen maar voor een gekke clown uitmaken.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 1 mei 2025 12:39: bron
ronron1212
7 maanden geleden
Het gaat om import heffingen niet op de verkoop. Het haalt geld binnen door de import niet door de export. De import heffingen maken het leven in Amerika duurder.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Ik heb het over het feit dat "Trump zo slecht bezig" is. Hij destabiliseert de Amerikaanse economie. De importheffingen zijn onderdeel van dat beleid.
ronron1212
7 maanden geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix De US zit tegen een enorme schuldenberg aan te kijken. Daar gaat het niet om. Hij vindt dat Amerika wordt bestolen en bedrogen door andere landen. De heffingen gaan daar niet bij helpen want alles wordt duurder in Amerika
7 maanden geleden
We zijn het niet eens over het waarom Trump regeert zoals hij doet. Jij zegt dat hij vindt dat Amerika wordt bestolen en bedrogen. Als dat zo is, dan ben ik het met je eens dat Amerika straks inderdaad bedrogen uit komt.
Maar ik hoop voor Amerika dat er een diepere gedachte achter zit. Bij die diepere gedachte zou bovenstaande theorie prima passen. Of het werkelijk zo is ? Zoals ik al zei: "Ik kan ook niet in het hoofd van Trump kijken." Maar dat geldt ook voor jou ! We zullen af moeten wachten.
7 maanden geleden
Ik heb een bron toegevoegd waarin deze theorie naar boven komt.
Cryofiel
7 maanden geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, ik begrijp de theorie van het verzwakken van de dollar omdat daarmee de schuld minder waard wordt. Aan de andere kant - elke slechte actie heeft ergens wel een positief effect, hoe klein ook. Het is dus altijd mogelijk een positief effect te vinden. Ook als dat totaal onbedoeld en/of onverwacht optreedt. Om dan te zeggen dat dat (mogelijk onbedoelde en/of onverwachte) positieve effect het doel van de actie was... dat gaat me wat ver. Het komt overeen met de beruchte onfalsificeerbare stellingnames van veel complotdenkers of alternatiefgelovers.
7 maanden geleden
@Cryofiel
Ik snap je opmerking. Maar ik geloof dat zo langzamerhand niemand nog kan volgen wat Trump aan het doen is.
Iedereen is aan het speculeren. Ik ook. Vandaar dat ik er ook EXPLICIET een disclaimer bij heb staan. De algemene tendens dat Trump een gekke clown is, die deel ik niet. Daarvoor heeft de man teveel bereikt in het leven. Vandaar dat ik een andere logische verklaring probeer te vinden.
Thecis
7 maanden geleden
Ik denk dat Trump niet zodanig gewiekst is om dit te bedenken. Anderen echter wel die hier nog meer baat bij hebben en ik denk dat Trump genoeg ego heeft om dit plan uit te voeren.
Het hangt ervan af wie je het vraagt en wat je met slecht bedoelt. Maar als je het bijvoorbeeld hebt over de economie die natuurlijk erg complex is als het gaat over productie, distributie, etc. dan heeft Trump het idee dat de USA te kort wordt gedaan. Hij vind dat er meer in de USA geproduceerd moet worden. Om dat voor elkaar te krijgen legt hij boetes op in de vorm van percentage opslag op bepaalde producten. Hij denkt daarmee meer productie in eigen land te bevorderen.
(Lees meer...)
7 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing