Wat merken we ervan als nederland "uitgebezuinigd" is

Kok bezuinigde, lubbers bezuinigde ,van AGT , dan weer Balkenende, en nu komt Rutte weer.Wanneer is dat gezeur afgelopen en als dat klaar is, wonen we dan in een aards paradijs?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (11)

ik denk niet dat het ooit klaar is, en als dat wel zo is dan bedenken ze wel weer wat nieuws.
dan zijn er wel weer dure projecten die ze moeten bouwen ofzo wij merken er vast niks van we moeten altijd betalen
13 jaar geleden
Dat er nog meer bezuinigd moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het zuur krijgen we het zoet met dien verstande dat het zuur voor de meesten komt en het zoet alleen bij de 'happy few'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men uitbezuinigd is, betekent dat meestal dat de economie goed is aangetrokken. De overheidsfinanciën zijn dan een stuk gezonder en zullen de uitgaven weer stijgen. Het is een cyclus, niet alsof er constant bezuinigd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de economieles heb ik geleerd dat de economische situatie een golfbeweging is. Het gaat omhoog en dan weer neer. Het is ook enigszins voorspelbaar, maar het probleem is dat je niet precies weet wanneer je de top van de piek bereikt heb en wanneer het dal zijn diepste punt heeft bereikt.

In die zin blijven we bezuinigen en dus ook weer uitgeven als de bezuinigingen zijn afgelopen. De manier van bezuinigen kan natuurlijk wel veel veranderen.
Keynes een bekende econoom pleit ervoor dat we stoppen met bezuinigen als het slecht gaat en uitgeven als het goed gaat, maar dat net omdraaien. Door tijdens economisch slechtere periodes de overheidsuitgaven te vergroten wordt de economie gestimuleerd. De inkomens van mensen vergroten dan weer en daardoor geven ze meer uit. Gevolg de neergang wordt een halt toegeroepen. Andersom bij economische groei, de economie afremmen zodat de groei niet zorgt voor een enorme inflatie en de overheidskosten te hoog worden.
Dan zou jouw utopia misschien wel een klein beetje bereikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat de staatschuld word ingelost gaan wij niet meer meemaken. er is eigenlijk nooit geld teveel. elke partij van elke kleur wil wel ergens op bezuinigen en ergens meer geld tegenaan smijten. en hoemeer er geld naar het een word gesmeten hoe meer er bezuinigd moet worden op iets anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overheid geeft geld uit als water, en dat moet ook, want via de belasting komt het met bakken binnen.

Op prinsjesdag is er een begroting, daarmee geeft ieder ministerie aan hoeveel ze uit gaan geven. Daar mogen ze niet overheen, in principe.

Als er bezuinigd moet worden, moet er minder uitgegeven worden dan begroot. Dat moet bijv. iedere keer dat er een tegenvaller bij de inkomsten is, en dat gebeurt nog al eens. Daarom moet ieder kabinet wel een paar keer bezuinigen, maar de een wat minder vaak dan de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan wonen we nog steeds niet in het aardsparadijs. We gaan wel iets merken als we niet bezuinigen. We kunnen de ambtenaren niet meer betalen, scholen moeten gesloten worden, kortom we raken failliet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo lang ik leef, heb ik niets dan bezuinigingen meegemaakt..jaar in..jaar uit.

Maar achteraf praat de overheid over b.v. die rijke jaren, die gouden jaren negentig.

De overheid heeft kennelijk vrees om de aankondiging: 'betere tijden' het land in te sturen omdat op dat ogenblik ook de laagste inkomens iets van de gouden jaren willen mee profiteren.

En dàt is nu blijkbaar net niet de bedoeling van onze 'geliefde' volksvertegenwoordigers..

Uitbezuinigd ben je dus nooit..als het aan de overheid ligt.

Over die economische golfbeweging heb ik ook tijdens de lessen economie horen praten..

Maar gek genoeg zit een bepaalde groep net altijd bovenop de golven..en een bepaalde andere groep altijd..beneden aan die golf.

Ik hoop dat mijn antwoord je een wat helderder beeld
van de situatie geeft.

Ik vind het een perfecte vraag van je en geef je dus een plusje.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk kabinet bezuinigt, dat doen ze niet zo als wij dat doen,
beginnen met kijken wat we teveel voor ons zelf aan luxe uitgeven.
Ze beginnen met kijken waar ze de bezuinigingen het beste neer kunnen leggen.
Een doorschuifsysteem dus.
Ach, een beetje minister komt dan vanzelf bij de minima terecht.
Dit is voor de hand liggend, want minima zijn toch al gewend om te bezuinigen terwijl de rijken niet weten hoe dat moet.
Ach, en wonen in een aards paradijs?
Ik heb een minmuminkomen, en ik klaag (nog) niet.
Maar als er een rechtse regering komt dan zal iedereen die modaal en minde verdient te klagen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening wonen we al in een aards paradijs.
Het is alleen zo jammer dat de meesten dat niet zien.

Wat kom je hier nu tekort??
Mensen zijn gewoon verwend.

En hoe meer ze krijgen, hoe meer ze willen.
En als ze gewend zijn aan heel veel te hebben, denk maar niet dat ze dan een stapje terug willen doen.

Moeten allemaal niet zo klagen, we hebben MEER dan genoeg!!